Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 7 juli 2015, 23:08

på smenan jag fick så roterade fokusringen utan att nånting hände "en billigare fixfokusvariant?" tänkte jag först :P

men efter en ordentligare kik så var det bara smörjningen i gängorna som hade satt sig. lite kalibrering och senare funkar den fint
smena 8m kalibrering.jpg
detta bilder från oändlighetskalibrering. den vart bättre först när jag kalibrerade från 1 meter istället och lånade en mattskiva från en annan kamera istället för billig tejp (frostad scotch är bättre för kalibrering ändå)

Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 juli 2015, 01:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av MonkeyShaman » 17 juli 2015, 02:20

Någon som har uppslag för reparation av knäckta objektiv skruvar på dom klassiska fasta 40mm mätsökarna?
:oops: Har haft av den övre på min stackars Petri Computor ('entusiastiskt fokuserad')så den vara fått ligga och ledsna.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 17 juli 2015, 23:26

menar du att skruvar i objektivet har gått av? isf kan det bli att borra ur dom som vore bäst...

Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 juli 2015, 01:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av MonkeyShaman » 18 juli 2015, 02:48

:lol: så klart! ska se hur mycket dispans jag har i huset och objektivet.
bilder följer!

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 20 juli 2015, 13:34

Tjo, har fått tag på en Compurslutare där färgen verkar vara av måndagsupplaga.

Lite färg hade lossat i "ljusgången" och när jag skruvat loss och gjort rent glaset ifrån dess flagor gjorde jag något dumt. Tänkte att jag lika gärna kunde ta blåsbälgen och ge bländaren och slutaren en puff utifall det hade trillat ner något bös där... vilket resulterade i en kaskad av svarta färgflagor som lyfte ifrån sina fästen. Kort sagt lossade en stor del av den resterande färgen och jag antar att jag nu behöver måla om en del av mackapärens inre. Någon som har förslag på en bra, matt färg som fäster på metall?

En sak som jag funderat över ett tag. Detta är en kombinerad slutare, bländare och optik i ett. Den sort man ofta ser på gamla bälgkameror och liknande. Finns det ett vettigt namn för dessa kombinationer? Är det objektiv som gäller även här?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 20 juli 2015, 13:53

aj aj, mer jobb helt plötsligt. hm.. det finns väll bättre men nagellack har ju börjat komma som matt och jag har sett folk använder det på utsidan av kameror.

det verkar vara en centralslutare du har. den separat kallar man för det (bländare inkluderat) fast med glas blir det ett helt objektiv antar jag, eller objektiv med slutare. hasselblads objektiv till V-serien har ju inbyggda slutare också och dom kallar man bara objektiv.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 22 juli 2015, 14:09

jojonas skrev:aj aj, mer jobb helt plötsligt. hm.. det finns väll bättre men nagellack har ju börjat komma som matt och jag har sett folk använder det på utsidan av kameror.

det verkar vara en centralslutare du har. den separat kallar man för det (bländare inkluderat) fast med glas blir det ett helt objektiv antar jag, eller objektiv med slutare. hasselblads objektiv till V-serien har ju inbyggda slutare också och dom kallar man bara objektiv.
Centralslutare stämmer bra det. Blir att köra på objektiv framöver. Har ett gäng i olika åldrar och skick liggandes, kändes dumt att inte riktigt veta vad man skulle kalla dem. ;)

Ny fråga. Här ligger ett av min objektiv och gosar med min geigermätare som glatt utbrister i snabba små *Cnitt Cnatt Cnitt*. Problemet med objektivet i sig är att det finns torium eller något annat rare earth-material i glaset. Radioaktiviteten är en bieffekt i sig men det huvudsakliga problemet är att optiken blir gulfärgad med tiden vilket syns ganska tydligt på mitt exemplar. Till svartvitt går det väl an, blir som ett svagt svagt gulfilter, färg har jag inte prövat än men det är väl där problemen uppstår. Undviker gärna en gul tint på färgbilderna.

Har läst att man kan "tvinga tillbaka" den gula färgen igenom att utsätta optiken för solljus eller vissa våglängder inom det ultravioletta spektrumet. Är det någon som handskats med detta problem tidigare och har ni löst det på något smidigt sätt?
Bilagor
optik2.jpg

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 22 juli 2015, 21:29

strålande objektiv var det ja! :D

har inte provat själv men en UV-lampa och vissa LED-lampor mot frontlinsen och metallfolie mot baklinsen några dagar ska göra susen med.
meeen... inte provat själv dock :P tur det iaf är en kamerakropp emellan objektiven och ens fejs så att det inte gör nåt att man använder dom gamla godingarna.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 23 juli 2015, 13:19

jojonas skrev:strålande objektiv var det ja! :D

har inte provat själv men en UV-lampa och vissa LED-lampor mot frontlinsen och metallfolie mot baklinsen några dagar ska göra susen med.
meeen... inte provat själv dock :P tur det iaf är en kamerakropp emellan objektiven och ens fejs så att det inte gör nåt att man använder dom gamla godingarna.
Haha. ^^

Hm, UV-lampa och folie lät som en enkel och bra lösning. Får pröva den när tid ges. :)

I detta fall avger objektivet gammastrålning så det går.... rakt igenom kamerakroppen. Men det är så låga doser så det är ingen direkt fara, bara distansen som kamerakroppen ger i sig hjälper en hel del. Men som sagt, det är väldigt låga doser det handlar om. Geigermätaren måste vara inställd på det känsligaste läget för att plocka upp något över huvud taget. Vet inte vilken halveringstid torium har men nu är den ju inte lika aktiv som den var när den var ny i alla fall.
När jag insåg att den var radioaktiv var jag rädd att strålningen skulle skada filmen och att all film jag skulle köra igenom kameran skulle se ut som de första bilderna utav reaktor fyra i Tjernobyl. :lol:

Men... är ändå lite löjlig och ställer detta objektivet lite längre bort i bokhyllan än de andra. ;)

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 7 augusti 2015, 13:19

Det var sent och jag blev fruktansvärt sugen på att få konkreta siffror på fokusavstånd inför ett kamerabygge. Primitivt men det funkar. :)
dod_.jpg

Posta ett svar