Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 3 september 2015, 23:43

gissar att l-foto hinner före då. :D karl har jag haft lättare att få tag i via telefon

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 3 september 2015, 23:57

Var inte så säker på det. Har mailat L-foto en gång för ett par månader sedan angående en svampkoloni i ett objektiv men fick aldrig något svar. Vi får se vad som händer här näst.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 18 september 2015, 13:48

Jag har ett bygge på gång men det har tagit längre tid än jag tänkt mig, vart först förra veckan jag fick tid att köpa virke så det enda jag har i dagsläget är egentligen optik, slutare, en 3D-ritning och en trave plankor. Kameran blir en simplifierad kopia av tidiga daguerreotyp-kameror(en låda i en låda)... då har jag fokuseringsmöjligheter men slipper trixa ihop en egen bälg.

Kameran är designad för pappersnegativ med en maxstorlek på 18x24 cm, tyckte det kändes som en bra "mitt emellan"-storlek där negativet inte är allt för litet men inte heller så stort att kameran blir allt för kraftig i dimensionerna. Objektiven jag tänker använda är egentligen gjorda för 9x12-format men skulle de inte täcka ordentligt, påvisa kraftig vinjettering eller dylikt gör det mig inget. Det är halva syftet med den här mackapären. Jag vill ha tekniskt okej resultat i bildens mitt men ser gärna "defekter" ut åt kanterna.

Har en liten fundering på detta, pappersnegativ. Efter att ha kikat runt på lite forum och så har jag fått intrycket att det varierar kraftigt emellan bilder som är tekniskt sett riktigt bra, fokus, lagom korn och så vidare... jämfört med motpolen som ofta är lite suddiga, har knepig kontrast och ibland extremt korn.
Jag tycker inte att någon av extremerna är bättre eller sämre än den andra, det blir ett annat uttryck bara. Det jag är nyfiken över är varför det finns så stora skillnader inom bilderna. Hade de kört med vanlig film hade ju skillnader i korn och dylikt varit påtagliga men att även fokus och sånt ofta är lite off får mig lite fundersam.
Kan det vara som så att pappersnegativ inte allt för sällan exponeras i hemmabyggen och därför blir lite svajiga?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 18 september 2015, 21:46

att pappersnegg skulle vara mer suddiga?? kanske folk använt nålhålskameror eller allmänt failat med långa exponeringar?

att olika papper ser olika mjuka/hårda ut beror mycket på exponering (jag har ofta råkat underexponera mina) och olika papperstyper graderat/multigrade. iofs.... på tal om suddiga bilder, en del fiberpapper kan ju vara lite icke plana av sig och om man tar ett fiberpapper med grov struktur och försöker kontaktkopiera det så kommer man tappa en del skärpa då strukturen skapar ett litet mellanrum. där funkar plastpapper generellt bättre.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 18 september 2015, 21:59

Låter som en möjlighet! Känner att jag får luska lite i det här.

Bra sak att tänka på där med papperstypen. Hade inte övervägt att fiberstrukturen kunde påverka resultatet så sett.
Misstänker att även mina bilder kommer att bli bra underexponerade till en början. Men det blir nog bättre tids nog när man fått lite känsla för vad man kan förvänta sig. :)

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 22 september 2015, 19:49

Fick precis hem en centralslutarkombination som består av en Koilos-slutare och en Goerz 180mm f:6,8. Det hela börjar med problem. :)

Bild

Slutaren sitter monterad på något slags hemmabygge, en plåtlåda av något slag. Den vill inte väck. Ringen som man skruvar fast objektivet med sitter som betong. Ser ut som att det skapats någon slags grå oxid emellan gängorna och ringen(galvaniska strömmar?). Någon som har förslag på hur man får ordning på detta utan att förstöra kalaset?

Sen har jag lagt märke till en lite sak angående bländaren. Objektivet är markerat som en f:6,8 men bländarinställningarna går upp till 4,6 så jag antar att objektivet kanske inte suttit där ifrån början. Bländaren har ett spann jag inte sett tidigare, 4,6 - 384. Högre tal än vad jag är van vid... men bländarspaken sitter bomfast även den så jag har enbart kunna ta del av 6,8 än så länge.

Börjar bra det här...

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 23 september 2015, 08:50

ja, det ska inte vara för lätt :D


hm... jag hade låtat den ligga i ren bensin eller motsvarande, antar att sånt man använder i zippotändare funkar med, det ska hjälpa bländaren om du badar och motionerar den under några dagar -kanske hjälper till o lösa upp oxiden med?
men att du inte kan få bort glasdelarna är ju mindre bra isf.
börja med en tops doppad i bensinen och försök komma åt oxiden först.

jag använder gripen bensin. brukar finnas hos större mathandlare typ coop forum eller ica maxi, antingen bland rengöring eller versktadshyllorna.

en lite mer utförlig version: http://rick_oleson.tripod.com/leaf_shutter_cla.htm

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av tinfoiljesus » 23 september 2015, 11:57

Om nu objektivet ska skruvas ut (jag är inte van att serva de där) så borde väl ett rejält gummiband runt den vara ett bra skydd när du tar en polygrip eller rörtång och drar av med? Det bör gå bra om du ställer in tången rätt (så den inte kniper åt onödigt mycket). Eller är jag för våldsam här (van att mecka Volvo 145)? :shock:
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 23 september 2015, 15:54

jojonas skrev:en lite mer utförlig version: http://rick_oleson.tripod.com/leaf_shutter_cla.htm
Trevlig läsning, håller på att gå igenom den nu och ser ifall det verkar igenomförbart eller ej. :)

Det främre linspaketet lossar lätt och fint, det enda man kan klaga på är att den låter som en hamster när man skruvar av det. Det bakre linspaketet sitter däremot fast så det vill sig ej. Verkar som att jag kommer träffa en urmakare i morgon, kanske har han lite tips... och verktyg. Annars kanske det får bli Tin foil Jesus lösning med lite grövre doningar, i så fall blir det att lägga den på operationsbordet i grannens smedja. :D

Det här med olika lösningsmedel och grejer. Jag har lyckats med att döda bländaren i en centralslutare en gång. En Kodakslutare ifrån omkring 1915 med ena foten i graven. Tänkte att det vore kul om jag kunde få igång den, om inte så var det en bra övning. Plockade isär den och tänkte att jag kanske kunde få ut den gammal olja och annat bös igenom att köra den i ett sånt där ultraljuds-tvättbad. Sagt och gjort, fick tag på ett bad, fick tag på en flaska hembränt, up and running. Visade sig att värmeutvecklingen i den där apparaten vart rätt fin, det ångade friskt, bländarbladen smälte och all färg på mackapären släppte och la sig precis överallt där den inte skulle vara. Räckte med cirkus 50 grader och alkohol för att åstadkomma total katastrof. :)
Så att... nu gör jag inte om det. De där bländarbladen har gäckat mig ett bra tag sedan dess. De brukar ju vara i tunn metall eller i vissa fall styv kartong. Vad dessa kan ha varit utav är för mig ett mysterium med tanke på hur de betedde sig.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 24 september 2015, 16:45

vilken skräckhistoria!! men ultraljudsbad, det lät fancy :D

Posta ett svar