Matt papper i mörkrummet

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Matt papper i mörkrummet

Inlägg av jojonas » 8 maj 2014, 16:28

Säg att det inte är bara jag här som älskar det? <3 haha~

Och se här, bara ännu ett bevis att Ilford lyssnar på sina användare. Härligt! :)
ILFORD PHOTO RE-INTRODUCE ILFORD ILFOBROM GALERIE FB MATT

7th May 2014


ILFORD PHOTO RE-INTRODUCE ILFORD ILFOBROM GALERIE FB MATT

The current ILFORD ILFOBROM GALERIE FB range of graded Double Weight Baryta Fibre Base papers in GLOSS Grade 2 and 3 is to be joined by a MATT surface in Grade 2 only.

This product has been brought back into the range due to customer demand from users of this flagship range of Graded Silver Gelatin Baryta papers who have long requested a MATT alternative.

Sizes from 17.8cm x 24cm all the way to 50.8 cm x 61.0 cm will be available in the UK and Europe in June, North America in July and the Far East and Australia by August.

Steven Brierley, Sales and Marketing Director of HARMAN technology Limited states ‘ The ILFORD ILFOBROM GALERIE FB range is rightly considered as the zenith in silver gelatin print making for the discerning photographer, printer and collector. At this level of print making HARMAN technology Limited have direct contact with many of the users and the clear request was to have a MATT alternative in the ILFOBROM GALERIE FB range. This decision is also clearly aligned with our stated strategy of keeping analogue photographers and printmakers supplied with the widest range of premium ILFORD PHOTO products that it is possible to produce’.
källa: http://www.ilfordphoto.com/pressroom/article.asp?n=188

Användarvisningsbild
ShimmeringGrains
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 mars 2014, 16:42
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Matt papper i mörkrummet

Inlägg av ShimmeringGrains » 8 maj 2014, 23:17

jojonas skrev:Säg att det inte är bara jag här som älskar det? <3 haha~

Och se här, bara ännu ett bevis att Ilford lyssnar på sina användare. Härligt! :)
ILFORD PHOTO RE-INTRODUCE ILFORD ILFOBROM GALERIE FB MATT

7th May 2014


ILFORD PHOTO RE-INTRODUCE ILFORD ILFOBROM GALERIE FB MATT

The current ILFORD ILFOBROM GALERIE FB range of graded Double Weight Baryta Fibre Base papers in GLOSS Grade 2 and 3 is to be joined by a MATT surface in Grade 2 only.

This product has been brought back into the range due to customer demand from users of this flagship range of Graded Silver Gelatin Baryta papers who have long requested a MATT alternative.

Sizes from 17.8cm x 24cm all the way to 50.8 cm x 61.0 cm will be available in the UK and Europe in June, North America in July and the Far East and Australia by August.

Steven Brierley, Sales and Marketing Director of HARMAN technology Limited states ‘ The ILFORD ILFOBROM GALERIE FB range is rightly considered as the zenith in silver gelatin print making for the discerning photographer, printer and collector. At this level of print making HARMAN technology Limited have direct contact with many of the users and the clear request was to have a MATT alternative in the ILFOBROM GALERIE FB range. This decision is also clearly aligned with our stated strategy of keeping analogue photographers and printmakers supplied with the widest range of premium ILFORD PHOTO products that it is possible to produce’.
källa: http://www.ilfordphoto.com/pressroom/article.asp?n=188
Underbart!! Tack för info!
Nej, du är inte ensam, matt papper är en favorit, men samtidigt blir jag liksom aldrig riktigt nöjd med de bilderna, vet inte riktigt varför. Jag har svårt att få riktig stuns i dem, men samtidigt kan jag inte låta bli att ta ett matt papper nästa gång igen, jag bara måste få till det...
Några tips för att få det lite mer kontrastrikt? Jag har försökt med hårdare filter i förstoringsapparaten, och det blir bättre, men ändå inte det där riktiga djupet som är så speciellt...
www.shimmeringgrains.com Min blogg om filmfoto
www.lenslessness.com Min blogg om pinnhålsfoto

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Matt papper i mörkrummet

Inlägg av jojonas » 9 maj 2014, 08:27

hm... på grund av ytan blir ju matta papper aldrig så sär glanssvarta som glanspapper men jag tycker jag får till absolut svärta fint. kanske papperet du använder som inte ger den looken riktigt?
annars försök se till att pappersframkallaren inte blir för gammal. färsk är ju jätteskön att använda. svärtan kommer fort då och blir snygg~

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Matt papper i mörkrummet

Inlägg av NiklasG » 19 maj 2014, 17:04

Kul med mer matta papper. Det är i stort sett det enda typen av papper jag använder. Ilford håller på att satsa nu med både detta och att de tagit fram ett kalltonspapper, jag hoppas bara att den kommer med matt yta snart. :)

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Matt papper i mörkrummet

Inlägg av monotux » 19 maj 2014, 18:34

ShimmeringGrains skrev:Säg att det inte är bara jag här som älskar det? <3 haha~

Och se här, bara ännu ett bevis att Ilford lyssnar på sina användare. Härligt! :)

Underbart!! Tack för info!
Nej, du är inte ensam, matt papper är en favorit, men samtidigt blir jag liksom aldrig riktigt nöjd med de bilderna, vet inte riktigt varför. Jag har svårt att få riktig stuns i dem, men samtidigt kan jag inte låta bli att ta ett matt papper nästa gång igen, jag bara måste få till det...
Några tips för att få det lite mer kontrastrikt? Jag har försökt med hårdare filter i förstoringsapparaten, och det blir bättre, men ändå inte det där riktiga djupet som är så speciellt...
Du kan inte få det djupet med ett matt papper. Det är en inneboende egenskap i matt. Jag vill minnas att AA uppskattade kontrastomfånget i ett matt papper till 1:25, i ett halvglansigt till 1:50 och ett glansigt till 1:100. Som referens har en datorskärm (typ min) 1:1000.

Eller, omöjligt är det inte. Om du hittar en film med god kontrast i skuggorna, överexponerar friskt, underframkallar för att kompensera osv så kan du kanske nå den där umpf:en man vill ha.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Matt papper i mörkrummet

Inlägg av NiklasG » 26 juni 2014, 16:24

Nu hakar Afox på med att lansera sitt MCC i halvmatt yta. :D Lanseras nästa vecka så jag få hålla på min beställning tills dess.

http://www.adox.de/Photo/?p=3298

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Matt papper i mörkrummet

Inlägg av monotux » 7 juli 2014, 09:48

Har du hunnit testa än?

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Matt papper i mörkrummet

Inlägg av NiklasG » 11 juli 2014, 12:50

Har inte beställt något ännu då jag väntat på att se om jag kunde lägga rabarber på en Rolleiflex 2.8 och hade tänkt köpa IR filter till den. Nu har jag kameran och ska lägga in en beställning nu i helgen.

Posta ett svar