En kaffe är aldrig fel heller

Fotoutmaningar, bildtematrådar, bildstafetter o dyl
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

En kaffe är aldrig fel heller

Inlägg av jojonas » 13 februari 2019, 23:19

som framkallare alltså ;)

Nu var det ett tag sen jag soppade, förrförra hösten? men jag har alltid fascinerats av att det går att framkalla film med sånt man kan i princip hitta på sin lokala matvarubutik!

Bild
welcome... if you dare by jonas lundström, on Flickr

Bild
autumn revisited by jonas lundström, on Flickr
denna resultatet av att köra samma soppa en gång till :mrgreen:

o bara för o visa att det inte behöver vara kornkalas om man inte vill, lite go Acros genom min Kiev 6C:
Bild
a room with a view by jonas lundström, on Flickr

I receptväg så kör jag mest Reinholds classiska Caffenol C-H fast joniserat salt istället för potassiumgrejjen
http://caffenol.blogspot.com/2010/08/recipes.html
Annars askorbinsyra. Finns bland bakgrejjer, förhindrar att filmen blir för mkt slöjad (fogged). De har askorbinsyra i xtol förresten :)
målarsoda (Nitor är ett märke, brukar finnas bland grovrengöring och målargrejjer på större coop/ica. ska vara den helt torra varianten)
Och den billigaste, hemskaste snabbkaffe du kan hitta! :D det är nån syrlighet i de billigaste som gör framkallaren mer potent.


lägg gärna upp egna bilder, gamla som nya. o skriv om ni provar på det. :)

Och ja, man vänjer sig vid doften. typ ;)

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: En kaffe är aldrig fel heller

Inlägg av Observera » 14 februari 2019, 20:54

Har aldrig glidit in på detta men måste nog faktiskt testa. Ser alldeles för spännande ut.
/Observera

- en hyllning till kornet

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: En kaffe är aldrig fel heller

Inlägg av Konir » 14 februari 2019, 21:18

Det kanske vore ett kul sätt att komma tillbaka i svängen igen. Hur funkar det som pappersframkallare, framkallare och sepiatoner i ett? :D

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: En kaffe är aldrig fel heller

Inlägg av jojonas » 14 februari 2019, 21:57

Do it, Obs!

Konir: Jomen plastpapper kan få en lätt lätt lätt ton kanske i svärtan(?) medans fiberpapper framkallar fint och du har brunt istället för vitt papper i slutändan hehe

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: En kaffe är aldrig fel heller

Inlägg av johan_lindgren » 14 februari 2019, 23:52

Oj ja det var ju ett tagsen man gjorde - måste ske igen!! Jag lagerför inte direkt oskjutna rullar utan jag hinner vanligen doppa dom i lite hc-110 (som verkar framkalla allt!) så fort en rulle är slut... måste hejda mig nästa gång ;)

Passande nog har jag funderat på vilka av alla mina rullar som inte blivit scannade, och jag har uppenbarligen en oscannad kaffenol-rulle vilket tydligen är den enda rullen jag skjutit med min mju-1'a liggandes när jag sökte igenom min data där jag inte hittat en mapp för den rullen :geek: Så jag får leta fram den imörn! :P

Alltid kul att långt efteråt hitta gamla rullar som glömts bort!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: En kaffe är aldrig fel heller

Inlägg av johan_lindgren » 20 februari 2019, 19:15

Tänkasig vad man hittar i gömmorna ;)

En rulle som var problematisk att scanna då det är en färgrulle som jag kört i Caffenol - jo jag har lärt mig vid det här laget att man inte ska göra det - men det här är 4½ årsedan - och först nu kunde jag scanna dom med min nya småbilds-scanner setup!

En annan av bilderna på den rullen har jag även gjort en mörkrumskopia av, men tiderna blev väl långa för att jag ska orka, efter 30 minuter på ilford rc (snabbt papper) så fick de inte tillräckligt med svärta utan jag behövde något steg högre kontrast och gissningsvis två steg längre tid...

Olympus-bilden fick lite kall-ton vid scanningen, inget jag tänkt på föränn jag drag upp den här nu..

Recesky TLR Kodak Elitechrome 100 (Caffenol-CL)
124_recesky_13_small.jpg
124_recesky_13_small.jpg (117.15 KiB) Visad 11388 gånger

Olympus mju-1 RPX 100 (Caffenol-CH-RS)
378_rpx-caffenol_19-small.jpg
378_rpx-caffenol_19-small.jpg (133.92 KiB) Visad 11388 gånger
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:03:17 15:40
Image taken on:
17 mars 2017, 14:40
Focus length:
35 mm
ISO speed rating:
100
Camera-manufacturer:
OLYMPUS
Camera-model:
Mju-1
Exposure program:
Creative program (biased toward depth of field)
Tycker det är svårt med AF-kompakter, man kan inte bara tänka komposition utan objektet ska vara i mitten också om det ska bli skarpt.. nje nje.. nån som e sugen på en mju? :mrgreen:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: En kaffe är aldrig fel heller

Inlägg av jojonas » 20 februari 2019, 20:51

åh, mju ettan är ju mysig! jag har haft två men båda pajjade. har en tvåa nu och den är la liten o tar finfina bilder men den sitter inte alls lika bra i handen som ettan.

gillar skuggspelet på den andra. det blir ju blått gärna om man skannar in i färg då rullen får viss brunton (vissa filmer mer än andra, färgneg t ex som du kanske märkte ;) ).
på min bruna bild så vände jag ju till positiv som vanligt fast tog negget igen i ett lager i ps och satte det till colorise typ.

mmm, jag blir lite gakkenflexsugen nu allt. får dra fram den snart!

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: En kaffe är aldrig fel heller

Inlägg av johan_lindgren » 20 februari 2019, 21:57

Ja precis färg kan ju tillkomma ibland även på svartvita bilder - ibland gör det sig riktigt bra och man inser först då att det skulle passa fins med lite blåton, eller selen eller nått :) Min bild med tågrälsen som jag postade häromdan exempelvis, inte heller den var tänk att ha nån ton - men när jag såg den med blå-ton så var det ju helt ok!

På färgneg får man ju korrigera white-balance tills det ser ok ut, men det hänger mycket på temperaturen man bakbelyst negativet med om det blir bra eller inte, det underlättade med min hemmabyggda lampa där, jag valde lampor med riktigt vitt sken 4000-4500K och då blev det lättare att sätta färgen än med min traditionella scanner.

Vad hände med dina mju då? går dem inte att fixa? Har hört att switchen i locket (on/off) kan gå sönder. Annars får du ge mig ett bud så skickar jag den till dig :-) Den är ganska tydligt använd, men funkar bra.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: En kaffe är aldrig fel heller

Inlägg av jojonas » 21 februari 2019, 10:26

Ja vad går dom för nuförtiden? Vore värt en hundring för mig iaf. :)

Mina är borta sen nån flytt. Den ena startade inte alls efter ett tag o den andra kunde ta två -tre kort på en rulle o sen ge sig.

Gött med bra ljus! Skrev då nån tråd på elektronikforumet om delarna i bygget o så förresten? Låter dom bra lampor.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: En kaffe är aldrig fel heller

Inlägg av johan_lindgren » 21 februari 2019, 15:56

Har ingen annan tråd om bygget nej, men det är ganska grundliga komponenter överlag... Man får fråga mig i en passande tråd isf ;)
...Låter dom bra lampor.
Huh??
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar