Förvaring av kemi

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Förvaring av kemi

Inlägg av vicnor » 15 maj 2018, 19:34

Jag är lite nyfiken på hur folk förvarar sin kemi, framför allt ni som har färdigblandad framkallare.

Hittills har jag haft min Xtol i en 5L-dunk som en gång i tiden innehöll kylarvätska. En robust dunk med rätt så tjock vägg. Även om man kan pressa ur rätt mycket av luften innan man sätter på locket, så har det stört mig att det i slutet ändå kommer att finnas mer luft än framkallare i dunken. Och det märks när det bara är en slatt kvar i dunken att den slatten åldras väldigt snabbt.

Så jag har börjat leka med tanken om att ha min Xtol i glasflaskor. Dels för att glas inte andas som tex PET-plast gör, och dels för att man kan (åtminstone i teorin) enklare hålla varje 1L-flaska fräsch om man fyller nästan hela vägen upp till mynningen.

Frågan är bara, var hittar man 1L-flaskor av glas? Jag tvivlar på att det spelar så stor roll vilken färg flaskan har, då den ska stå inomhus. Men visst vore det coolt med brunt! Jag får en känsla av att bruna medicinflaskor inte längre ingår i apoteketens vanliga sortiment. Kanske finns det ngn fräck (och dyr?) juice som är på glasflaska? Jag har redan en flaska Pucko (0,6 L) i min ägo.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förvaring av kemi

Inlägg av vicnor » 16 maj 2018, 21:29

DSC_2052.JPG
Det bidde 4 st 1L-flaskor från Lagerhaus. 39 kr/st. Billigare än vad Kaiser-flaskorna i polyetylen (PE-plast), som går på €5,95 hos Maco. Pucko-flaskan hade jag sen tidigare.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Förvaring av kemi

Inlägg av johan_lindgren » 19 maj 2018, 02:53

Eller... så skaffar du dig lite Tetenal "Protectan Spray" som du pytsar i dina behållare efter varje användning för att ta kål på den lilla mängd luft som ännu finns däri :-)

Bild

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förvaring av kemi

Inlägg av vicnor » 19 maj 2018, 09:02

johan_lindgren skrev:Eller... så skaffar du dig lite Tetenal "Protectan Spray" som du pytsar i dina behållare efter varje användning för att ta kål på den lilla mängd luft som ännu finns däri :-)
What?! Unheard of! Innehåller den kvävgas så den bara puttar undan syret eller är tanken att syret ska reagera och bli ngt annat?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Förvaring av kemi

Inlägg av johan_lindgren » 20 maj 2018, 01:49

vicnor skrev:
johan_lindgren skrev:Eller... så skaffar du dig lite Tetenal "Protectan Spray" som du pytsar i dina behållare efter varje användning för att ta kål på den lilla mängd luft som ännu finns däri :-)
What?! Unheard of! Innehåller den kvävgas så den bara puttar undan syret eller är tanken att syret ska reagera och bli ngt annat?
Ja säg det :D

Jag fick nys om det på klubben när jag nämnde att min rodinal stendog plötsligt när det var lite kvar i flaskan. Sedan dess är den en given medlem i mitt skåp!

"Tetenal Protectan Spray is a protective gas. It helps avoids the premature oxidation of photographic chemicals and prolongs the service life of concentrates and working solutions."

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar