Vart skickar ni er film för framkallning?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av haga » 27 april 2014, 20:39

RikardL skrev:
Jetzyl skrev:Men vilket är det billigaste stället fall man bara vill ha negativet framkallat och sköta resten själv? Just nu betalar jag 50 för 125 och 59 för 120.
Carmecita verkar ta 2 EUR för 135 och 3 EUR för 120 c
Vet inte exakt vad fraktkostnaden landar på dock :)
Det där verkar onekligen intressant! Oerhört billigt. Hoppas att det inte är några amatörer som driver stället, talongen som de vill att man ska printa och skicka med försändelsen ser inte allt för seriös ut. Vem kastar bort sina negativ efter framkallning? Har nästan 200 rullar som väntar på att bli framkallade.

Själv har jag enbart under de senaste åren använt mig av Crimson, sedan de större labben, där man fick papperskopior mer eller mindre på köpet, slagit igen portarna.
Min bländaröppning är större än din.

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av kokoskorpen » 1 juni 2014, 20:48

NiklasG skrev:Jag skickade några rullar till Rolf Berntzen http://www.enbrabild.se och blev otroligt nöjd. Tyvärr så har han lagt ner verksamheten och vi som har kvar några framkallningscheckar kan använda dem till mitten av sommaren. Men han säljer inga nya checkar.
Otroligt synd att han la ner. Alltid helt dammfria neg och klandefritt i övrigt.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av RikardL » 2 juni 2014, 17:36

haga skrev:
RikardL skrev:
Jetzyl skrev:Men vilket är det billigaste stället fall man bara vill ha negativet framkallat och sköta resten själv? Just nu betalar jag 50 för 125 och 59 för 120.
Carmecita verkar ta 2 EUR för 135 och 3 EUR för 120 c
Vet inte exakt vad fraktkostnaden landar på dock :)
Det där verkar onekligen intressant! Oerhört billigt. Hoppas att det inte är några amatörer som driver stället, talongen som de vill att man ska printa och skicka med försändelsen ser inte allt för seriös ut. Vem kastar bort sina negativ efter framkallning? Har nästan 200 rullar som väntar på att bli framkallade.

Själv har jag enbart under de senaste åren använt mig av Crimson, sedan de större labben, där man fick papperskopior mer eller mindre på köpet, slagit igen portarna.
Carmencita ska vara bra. Jag har inte själv använt dem, men en kompis har skickat en del till dem och var nöjd.

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av Siompa » 11 juli 2014, 12:35

Hej! Ny här på forumet, också ny som analog fotograf, har mest hållt mig till rörlig bild tidigare.

Lämnade precis in två st gamla tri-x pan 400 till Team framkallning i stockholm. Hört mycket gott om dem, och kör samma pris för S/V och c-41, betalade 58:- per rulle och tre dagar.

Bra bemötande och fick tips om att pressa rullen ett steg då den säkert är 20 år gammal. Skönt att få tips när man som mig är ny inom allt detta, utan att behöva läsa sig till allt innan man lämnar in.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av RikardL » 11 juli 2014, 13:02

Siompa skrev:Hej! Ny här på forumet, också ny som analog fotograf, har mest hållt mig till rörlig bild tidigare.

Lämnade precis in två st gamla tri-x pan 400 till Team framkallning i stockholm. Hört mycket gott om dem, och kör samma pris för S/V och c-41, betalade 58:- per rulle och tre dagar.

Bra bemötande och fick tips om att pressa rullen ett steg då den säkert är 20 år gammal. Skönt att få tips när man som mig är ny inom allt detta, utan att behöva läsa sig till allt innan man lämnar in.
Välkommen Siompa. Vi är flera rätt nya analogfotografer här på forument. Med alla olika variationer på film, framkallning och alternativa tekniker som finns, så tror jag att vi kommer att kunna känna oss som nybörjare bra länge :)
58:-, 3 dagar och trevligt bemötande tycker jag låter som en bra deal.

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av Siompa » 11 juli 2014, 13:07

RikardL skrev:
Siompa skrev:Hej! Ny här på forumet, också ny som analog fotograf, har mest hållt mig till rörlig bild tidigare.

Välkommen Siompa. Vi är flera rätt nya analogfotografer här på forument. Med alla olika variationer på film, framkallning och alternativa tekniker som finns, så tror jag att vi kommer att kunna känna oss som nybörjare bra länge :)
58:-, 3 dagar och trevligt bemötande tycker jag låter som en bra deal.

Ja, billigare än Crimson och vad jag förstått lika bra grejer, dock dyrt med scanning men dom kör endast trumscanner som jag förstått det så förstår att det drar iväg.

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av jojonas » 11 juli 2014, 15:24

tack för tipset angående team framkallning! hade inte hört om dem tidigare :)

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av Siompa » 11 juli 2014, 15:26

jojonas skrev:tack för tipset angående team framkallning! hade inte hört om dem tidigare :)
får tillbaka 2 rullar på onsdag, så då kan du få höra lite! Kan lägga upp nån om jag hinner scanna in dem, drar till paris på eftermiddagen :P

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av jojonas » 11 juli 2014, 15:53

haha okej! jag blir imponerad om du hinner slänga upp nåt. glöm inte nåt till packningen bara på grund av detta ;)

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av Siompa » 11 juli 2014, 15:57

jojonas skrev:haha okej! jag blir imponerad om du hinner slänga upp nåt. glöm inte nåt till packningen bara på grund av detta ;)
Det ska nog inte vara någon fara. Ett neg ska jag hinna få in iallafall :P

Posta ett svar