Digitalisering 35 och 120-?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Jetzyl
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 april 2014, 19:35

Digitalisering 35 och 120-?

Inlägg av Jetzyl » 16 april 2014, 19:45

Hej

Jag undrar om någon vet en rig för att fotografera av sina negativ, jag har inte tid, ork eller plats att bygga en själv. Jag längtar så efter att få betrakta mina negativ på ett sätt där de är rättvist avbildade. Finns det en bra rig? är det någon här som bygger riggar?

Skannerar är oftast för dyra eller omständliga att arbeta med. Det finns ju några simpla apparater som fotar in bilderna men de gör dem tydligen i sådan usel kvalité.

Sista utvägen är väll att jag bygger en själv, men känns som att det skulle kosta både mer pengar en om ett företag skulle pruducera en. Fattar inte att det inte säljs mer kvalitets alternativ...

Tack på förhand
Jens

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Digitalisering 35 och 120-?

Inlägg av jkarlsson » 16 april 2014, 20:42

Hej Jens och välkommen till forumet :)
Har själv kollat på att bygga något liknande men det har tagit emot lite då det dels skulle kräva att jag köpte ett macroobjetiv och gärna ha en digitalkamera med liveview för att kunna sätta skärpa bra. Priset drog iväg helt enkelt. Jag tror att om man bygger något bra så skulle det slå en scanner ganska lätt.
Vad jag gjorde var att gå mer all in på mörkrum men detta kräver ju också att man har tillgång till det. En Epson v700 ger ändå rätt ok resultat enligt mig även med småbild. Jag kör på en Canon 9000f och det blir godkänt iaf för att lägga på webben eller printa i upp till runt A4 om man inte har våldsamt höga krav.
Summa summarum. Hög kvalité kostar pengar.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Digitalisering 35 och 120-?

Inlägg av jojonas » 16 april 2014, 21:54

vad ska du använda bilderna till? flatbäddsskanner tycker jag funkar prima för att skriva ut till A4 och A3 utan större problem.
men jag skannar mest för nätet bara och nån fotobok ibland.

men om du vill ha nån billig rigg för avfotning av neg så har jag sett en del köra på förstoringsapparat där de sätter sin dslr där förstoringshuvudet sitter och lägger negget i en mask på ett litet ljusbord som detta http://www.cyberphoto.se/info.php?article=361430 men det kräver ju sin dslr och objektiv också fast de pengarna kanske du har lagt ut redan?

när jag kikar runt så hittar jag faktiskt det här kitet, ser intressant ut!
Bild
http://www.cyberphoto.se/info.php?artic ... 68lightpac

Jetzyl
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 april 2014, 19:35

Re: Digitalisering 35 och 120-?

Inlägg av Jetzyl » 17 april 2014, 00:33

Tack för välkomnandet och responsen!

Skönt att det finns andra med liknande tankar. Epson v700 är gammal och långsam och det retar mig lite att det är deras bästa alternativ. Jag är rätt kräsen på kvalitén. Jag vill kunna leka med bilderna i photoshop, men helst hade jag velat att filerna skulle kunna duga som säkerhetskopior till negativen. Cyberphotos kit tycker jag verkar lite för pengarna.

hmm det här är inte lätt. Tänker att det borde finnas någon kines på ebay eller nåt som producerar precis det vi behöver. Jag har en 24mp systemkamera men inget macro objektiv.

Jetzyl
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 april 2014, 19:35

Re: Digitalisering 35 och 120-?

Inlägg av Jetzyl » 17 april 2014, 00:41

http://www.ebay.com/itm/Bowens-Illumitr ... 4ad3267b67

Sådan här är intressant men jag får sådan köp och beslutsångest. Just det här med att hitta rätt pryl...

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Digitalisering 35 och 120-?

Inlägg av jkarlsson » 17 april 2014, 07:09

Jag såg någonstans att en del har byggt med macroobjetiv som förstorar högre än 1:1 och sedan "syr" ihop exponeringarna i PS på samma sätt som med ett panorama. På storformat så blev det rätt imponerande men borde lira även med småbild eller mellanformat. Om man ser till att negativhållaren går att köra med motor styrd från skärmen så skulle man kunna göra det väldigt effektivt.
Inget man kastar ihop på en eftermiddag och någonstans så känner jag att det inte riktigt är mödan värt då mycket av anledningen att jag faktiskt fotar med film är för att jag vill slippa datorn.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Digitalisering 35 och 120-?

Inlägg av jojonas » 17 april 2014, 07:11

har du kollat på beggade dedikerade filmskannrar? typ nikon coolscan eller minolta dimage? har sett en del skriva att de bytt från flatbädd till det och aldrig skulle tänka sig att byta tillbaks. de bilder jag har sett ser då klart skarpare ut när man börjar zooma upp ordentligt. tror de har lättare att hålla filmen plan och så har många modeller autofokus om jag minns rätt.

men vetifan om jag sett för 120?? jag har funderat på att köra min epson för 120 och skaffa en pakon för 35. men pakon har nog inte upplösning du söker.

hm... sen finns ju noritsu också. har inte kollat så mycket på dom men labb använder sådana. tror de är rätt dyra på andrahand speciellt med olika hållare för 35 och 120. så de kanske inte passar in i din högsta-upplösning-till-lägsta-pris.

igen 35mm bara (eller mest?) men har du sökt på diaduplikator? finns sådana som man bara kopplar på sin kamera som denna:
Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Digitalisering 35 och 120-?

Inlägg av jojonas » 17 april 2014, 07:13

jkarlsson skrev:... och någonstans så känner jag att det inte riktigt är mödan värt då mycket av anledningen att jag faktiskt fotar med film är för att jag vill slippa datorn.
dito! :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Digitalisering 35 och 120-?

Inlägg av jojonas » 17 april 2014, 07:22

Jetzyl skrev:Tack för välkomnandet och responsen!
välkommen :)
Jetzyl skrev:Cyberphotos kit tycker jag verkar lite för pengarna.
som sagt kolla runt efter en förstoringsapparat att hålla kameran med. går nog att hitta för nån hundring eller gratis många gånger. det med ljusbordet blir billigt. sen kanske en omvändningsring som du kan använda på den normaloptik som du har till dslren.

se: http://www.instructables.com/id/Photogr ... -enlarger/

Jetzyl
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 april 2014, 19:35

Re: Digitalisering 35 och 120-?

Inlägg av Jetzyl » 17 april 2014, 12:02

Schyst. Känns bara så dumt att köpa en utsortimenterad scanner, men finns det inget bättre alternativ så...

Jag hittade detta på en blog och tänker kontakta han som skrev det :)

"Here’s where it gets interesting for all the film shooters out there: I’ve been asked countless times about my scanning method, and with enough interest that I’ve decided to commercially produce a small run of the rigs for sale. It’s proven tricky to get the tolerances and build quality right, and let’s not even talk about the costs of small-volume precision manufacturing. In any case, I’m currently awaiting delivery of the final prototypes, and all being well, I should be able to start taking orders within the next month or so. The rig is a precise alignment jig designed to a) feed roll film, keeping it flat and tensioned; b) illuminate it evenly with a speedlight or other bright continuous source; c) hold a DSLR and macro lens in the right position to let you copy 135 with DX, or 135/6×6/6×7 with full frame. I’m currently finalizing secondary items like the accompany scanning and conversion workflow video tutorial, packaging and postage costs – of course with the aim of making it as affordable as possible."

Posta ett svar