Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
mnystedt
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 juli 2015, 12:12

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av mnystedt » 15 juli 2015, 12:18

Hej all! Jag har precis landat här. Glad amatör som pysslat med analogt ganska länge. Jag fotar mest svartvitt och framkallar och förstorar själv men även lite färg sista halvåret. Många av mina bilder finns på Västeråsbilder.se, ett sorts projekt om min hemstad Västerås. Jag har en portfölj också på Nystedt.org. Sen jobbar jag även i en rad andra längre projekt som jag inte vet vad de utmynnar i än. Fotar mest med Canon EOS 1v och Hasselblad 500c/m.
--
Fotoblogg: Västeråsbilder.se
Portfölj: Nystedt.org

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av vicnor » 15 juli 2015, 22:26

MonkeyShaman skrev:Hej allihopa!
Jag heter Elias och jag gör en herransmassa konst och ibland använder jag kameror.
Iaf i teorin, detta ibland har varat i 3 år. :oops:
Kan vara en rätt social forumanvändare när jag sent om natten glömmer att jag inte längre har någon fritid.

När jag konstar går jag och det som är konstat under epitetet MonkeyShaman.
Tänk dock på det mer som Adidas än Prince.
Förmodligen då mitt småborgerliga brukar/bygde arv inte uppmuntrade kreativitet. :cry: :roll:

Skjuter på allt jag kan komma över och jag har gjort en grej av att göra en bok om ca.100 sidor på allt.

Försöker just nu lista ut varför ingen använder den snorbilliga direktpositiva mellanformats filmen som är instax.

Mina grejer ligger på Flickr och ibland på min tumblr och rent av på min hemsida, MonkeyShaman.net där det ibland finns böcker och tryck och andra konstigheter som figurspel och målningar.

Tänkte avsluta eller börja med en kiev 88 bild men min hårddisksladd ligger kvar i sovrummet. :oops:
Välkommen! Kul att en bok är på väg! Ett tag hade jag en idé om att göra en coffee table-bok, men ibland har man annat för sig.

Spännande med en Kiev 88 :) Vad är det för fattning på den? Salyut eller Pentacon six? Har i mina svaga ögonblick övervägt att skaffa en själv, men jag har istället en sommarflirt med en Pentacon six. Har du en Kaleinar 150/2.8? Bilderna jag sett är imponerande, även om byggkvaliteten ska man ha en del att önska.

Apropå småborgerlighet, det är alltid bra att vara medveten om ens brister så man kan jobba på dem ;) PS Revolutionen sker till fots :lol:
mnystedt skrev:Hej all! Jag har precis landat här. Glad amatör som pysslat med analogt ganska länge. Jag fotar mest svartvitt och framkallar och förstorar själv men även lite färg sista halvåret. Många av mina bilder finns på Västeråsbilder.se, ett sorts projekt om min hemstad Västerås. Jag har en portfölj också på Nystedt.org. Sen jobbar jag även i en rad andra längre projekt som jag inte vet vad de utmynnar i än. Fotar mest med Canon EOS 1v och Hasselblad 500c/m.
Välkommen och härligt med ngn mer med Västerås-anknytning! Även om jag inte bott där på snart 15 år, så är det ju kul att se att stan är kvar - så att säga! Finns det bra fotoklubbar i Västerås? Bra att veta i fall man flyttar tillbaka.

Vad har du för optik till din Hasselblad 500? Har du ngn erfarenhet av Carl Zeiss 150/4 ? Personligen tyckr jag att f/4 som största bländare måste vara lite svårt/tråkigt som porträttobjektiv, i synnerhet om man fotar finkorning film (dvs ISO 100) då man behöver väl 1/125s - 1/250s i slutare och har ingen direkt möjlighet att blända ned för att bättra på skärpan utan att få en hel del skärpedjup på köpet.

Användarvisningsbild
mnystedt
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 juli 2015, 12:12

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av mnystedt » 15 juli 2015, 22:47

vicnor skrev:Välkommen och härligt med ngn mer med Västerås-anknytning! Även om jag inte bott där på snart 15 år, så är det ju kul att se att stan är kvar - så att säga! Finns det bra fotoklubbar i Västerås? Bra att veta i fall man flyttar tillbaka.

Vad har du för optik till din Hasselblad 500? Har du ngn erfarenhet av Carl Zeiss 150/4 ? Personligen tyckr jag att f/4 som största bländare måste vara lite svårt/tråkigt som porträttobjektiv, i synnerhet om man fotar finkorning film (dvs ISO 100) då man behöver väl 1/125s - 1/250s i slutare och har ingen direkt möjlighet att blända ned för att bättra på skärpan utan att få en hel del skärpedjup på köpet.
Den enda klubben jag har erfarenhet av är FK Aros, ganska aktiv, traditionell fotoklubb. Jag går inte till så många möten men är med på projekt och utställningar och sånt. Det finns ju FK Slutaren också men de vet jag inget om. I Hallstahammar finns Prisma, också aktiva och jag har faktiskt funderat på att gå med där också.

Jag har bara 80 f2,8 och 150 f4 (den äldre versionen i krom). Du menar att du vill ha större bländare än f4? Nu har jag inte fotat med den gluggen så mycket (och inga porträtt än) men jag upplever inte det problemet. Men angående något annat så upplevde jag i början med bladaren att det var svårt att få till skärpan med skorstenssökaren, det blev nästan alltid lite off liksom. Sen tänkte jag att det var för jag har glasögon men det var det nog inte. Jag köpte en PE-sökare (en sån där 45 graders) och så satte jag skärpan nästan jämt. Så det var ett problem ur världen. Senaste inköpet var ett Polaroidmagasin så nu ska jag införskaffa lite Fuji-film och prova på det.
--
Fotoblogg: Västeråsbilder.se
Portfölj: Nystedt.org

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av vicnor » 16 juli 2015, 12:14

mnystedt skrev:Den enda klubben jag har erfarenhet av är FK Aros, ganska aktiv, traditionell fotoklubb. Jag går inte till så många möten men är med på projekt och utställningar och sånt. Det finns ju FK Slutaren också men de vet jag inget om. I Hallstahammar finns Prisma, också aktiva och jag har faktiskt funderat på att gå med där också.

Jag har bara 80 f2,8 och 150 f4 (den äldre versionen i krom). Du menar att du vill ha större bländare än f4? Nu har jag inte fotat med den gluggen så mycket (och inga porträtt än) men jag upplever inte det problemet. Men angående något annat så upplevde jag i början med bladaren att det var svårt att få till skärpan med skorstenssökaren, det blev nästan alltid lite off liksom. Sen tänkte jag att det var för jag har glasögon men det var det nog inte. Jag köpte en PE-sökare (en sån där 45 graders) och så satte jag skärpan nästan jämt. Så det var ett problem ur världen. Senaste inköpet var ett Polaroidmagasin så nu ska jag införskaffa lite Fuji-film och prova på det.
Bra att veta! Lite charmigt att saker fortfarande heter Aros i Västerås. :)

Jag undrade då jag märker att man inte sällan med fönsterljus behöver f/2.8 och 1/125s när man fotar Tri-X (EI 400). Tex här! Det är ju helt okej inställningar på småbild om man har ett 85mm-objektiv. Man har bländat ned och skärpan är nära det optimala. Skulle det bli mörkare så kan man öppna upp. Det är därför som jag är lite nyfiken hur folk använder sitt CZ 150/4 till porträtt. Dessutom är väl snabbaste slutaren 1/500s? Jag kan föreställa mig att det blir mkt att man vill blända ned eller ha med åtminstone två filmbakstycken (snabb och långsam film)

Håller med dig om att skorstenssökare inte är en hit när man har glasögon. Funderade ett tag på att köpa en sån till min Nikon F3, men när jag väl provade den så var det nästan omöjligt att sätta fokus.

Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 juli 2015, 01:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av MonkeyShaman » 16 juli 2015, 22:04

@vicnor:


Ja det går inte snabbt ens i dom bästa av omständigheter och då är detta det enda jag gör av mitt liv. :roll: :lol:
Jag har mer anammat Moriyamas magasin perspektiv vilket inte kräver så mycket material i taget att hålla igång ett narrativ på.

ang kieven så skulle jag tro det var salyut/kiev fäste då. bytte det till förmån för mindre objektiv.
Dom är pansarvagnar, om än pansarvagnar som läcker lite varstans. dom lider också lite av det typiska för ryskt material:
att du känner kameran jobba mot dig med allehanda vassa kanter och slöa/tröga reglage.
Dock är dom väl i särklass det system som lider minst av detta.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 16 juli 2015, 23:00

välkomna båda två! kul med två nya medlemmar här på kort tid :)

monkeyshaman: det var mig som du hade kontaktat via fb, kul du ville med i gemenskapen här.

Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 juli 2015, 01:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av MonkeyShaman » 17 juli 2015, 02:07

:O har jag en Facebook?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 17 juli 2015, 09:41

nähä då var det nån annan :Dditt namn fick mig att tänka på den personens avatar.

det kanske var konir? eller så kommer han sen. jag kommer inte åt facebook på min nintendo 3ds så jag kan inte dubbelkolla just nu ;P

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Konir » 18 juli 2015, 01:46

jojonas skrev:nähä då var det nån annan :Dditt namn fick mig att tänka på den personens avatar.

det kanske var konir? eller så kommer han sen. jag kommer inte åt facebook på min nintendo 3ds så jag kan inte dubbelkolla just nu ;P
Där var nog jag skyldig ja. Tänkte ta en liten stund och ge mig till känna här. Få ser vad det blir av det.

Jag är 22 och har nyligen flyttat hem till Borås efter tre års studier i Trollhättan där jag läste ett program för 3D-animation och visualisering. Kul grejer som jag nästan är klar med, en C-uppsats och två kurser till så är jag i hamn. Då jag måste vänta på att dessa kurser ska gå igång sysselsätter jag mig nu som dräng för att inte gå sysslolös.

Någon gång under utbildningen sa en gästföreläsare att fotografi var ett bra sätt att öva komposition på. Inom 3D händer det inte sällan att man jobbar kanske en vecka eller två på en scen för att sedan ägna en fjuttig liten stund på kompositionen, det finns sällan tid, har man tur finns det ett storyboard eller dylikt att jobba ifrån, har man tur finns där en genomtänkt komposition annars får man höfta till med något. När föreläsaren sa att han fotade för att gagna sina 3D-egenskaper blev jag nyfiken. Kompositionen är ju inte sällan rätt viktig och det är tråkigt när man lagt mycket tid på något för att det sedan inte ska presenteras på bästa möjliga sätt, muchos slöseri med tid och kärlek.

En sak ledde till en annan, hade en klasskompis som sysslade mycket med digitalt fotande och han hjälpte mig att hitta en bra, äldre kameramodell för en rimlig slant. Jag "ursäktade" köpet med att det var ett verktyg tänkt att hjälpa mig med tidigare nämnda komposition men även för att det skulle ge mig en chans att skapa egna texturer till mina 3D-modeller.

Det blev inte så mycket med de där texturerna, fotandet i sig var så förbannat kul. Av en slump hamnade jag i en lös "förening" som heter Trollhättans fotoentusiaster och blev lite rädd för fotografer i stort. Under de träffar jag gick på fick jag ofta höra, med lite överlägsen röst, att jag borde skaffa ny kamera, nya remmar, nya väskor, satan och hans moster... men hörde aldrig något snack om bildskapande i sig. Efter detta känns det lite motsträvigt att säga vad jag använder för grejer. Har till och med täckt över mina kamerors logotyper och beteckningar med eltejp ibland när folk blivit allt för odrägliga. Nu när jag snurrat runt här på forumet ett par dagar och läst era gamla trådar blev jag lite förvånad. Det verkar inte vara alls samma grej med att man svär vid vissa märken, att man inte vågar pröva nya grejer och att det inte är det senaste som är det coolaste. Det verkar finnas ett genuint intresse för bilder och hantverket däromkring. Känns fint. :)

Efter att jag fotat digitalt i åtta månader eller så tappade jag suget. Praktiskt och bra, men lite ocharmigt. Pratade en del om detta med min mors gubbe som fotade mycket förr i tiden och han föreslog att jag skulle pröva analogt, en vända ibland hans negativ och kopior var övertygande nog för att jag skulle råka köpa en gammal 6x9 bälgkamera och en 6x6 lådkamera en liten tid senare. Vet inte om resultaten varit så bra, en stor mängd av mitt material har varit underexponerat då min känsla för ljusstyrka verkar lämna en del att önska. Men, jag har haft kul, fått blodad tand. Jag fotar fortfarande mest med min lilla lådkamera men har även införskaffat ett mellanformatssystem och har fått låna en 135-systemare... och en massa prylar för att någon gång kunna bygga en egen kamera. :)

I moderns garage håller jag på att ställa i ordning ett litet mörkrum som till stor del består av moderns gubbes saker som hamnade i flyttkartonger någon gång under början av 90-talet. Det enda som saknas nu är egentligen tid. Tid och kanske en lampa till en förstoringsapparat. ^^

Ser fram emot att bekanta mig ytterligare med detta forum och dess invånare. Ursäkta om mitt intro blev lite långt. ><

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 18 juli 2015, 13:17

Inget att ursäkta sig för, Konir!

Fint att du fick ett gott intryck av forumet. Nog är flera av oss väldigt nyfiken på alla olika kameror som finns där ute men det är inte alltid bäst som eftersträvas här, som du kanske märkt ;)

Gott att du fick dig en bra start i det analoga med hjälp av närstående, det är det nog många här som kan känna igen sig i :)

Ser fram emot att se lite bilder från dig i framtiden också. underexponerade eller inte ;) -kan ju bli bilder med bra känsla ändå!

Posta ett svar