Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Senaste nytt

Inlägg av Snytbaggen » 25 september 2016, 12:33

Jag verkar ha på gång en Durst B 30 med lite diverse tillbehör (baljor, pappershållare osv) som en släkting hittade när de rensade en vind, det är ju inga värstinggrejer men det kan vara kul att experimentera lite med. Grejen är att de vill att jag ska ge ett prisförslag men jag har noll koll på vad sånt här brukar gå för, och jag hittar inget jämbördigt online. Har nån här koll på vad som kan vara ett vettigt bud att lägga?

Och nu måste jag hitta ett ställe att smälla upp ett mörkrum på, köket hade ju varit ett alternativ men när hyresvärden renoverade lägenheten i somras tog de bort gardinstångsfästena i köket och innerdörren till vardagsrummet, så det finns typ ingen chans att kunna mörklägga det längre... Det lutar mot att möblera om skrubben, det blir nog lagom trångt och mysigt :D

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av luminousoctaves » 25 september 2016, 13:01

500 spänn är standardpris för mörkrumsutrustning idag.
Om det är något extravagant som en Focomat V35 brukar de gå för 1.500 kr.

Tänk på att det finns hur mycket som helst på begagnatmarknaden. En Durst B30 är i praktiken värd 0 kronor.

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Senaste nytt

Inlägg av Snytbaggen » 25 september 2016, 13:42

Jag måste nog ha kollat på fel ställen i så fall, för jag hittade inte alls så mycket som jag trodde. Men runt en femhundring var ungefär det jag tänkte, jag kommer nog lägga mig strax under det. Fotoföreningen jag är med i har riktigt bra förstorare så vill jag ha nåt seriöst gjort går jag dit, jag hade väl mer tänkt använda B30n till småkopior, kontaktkartor och allmänt lekande när jag inte orkar ta mig till mörkrummet.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av luminousoctaves » 25 september 2016, 17:33

Snytbaggen skrev:Jag måste nog ha kollat på fel ställen i så fall, för jag hittade inte alls så mycket som jag trodde. Men runt en femhundring var ungefär det jag tänkte, jag kommer nog lägga mig strax under det. Fotoföreningen jag är med i har riktigt bra förstorare så vill jag ha nåt seriöst gjort går jag dit, jag hade väl mer tänkt använda B30n till småkopior, kontaktkartor och allmänt lekande när jag inte orkar ta mig till mörkrummet.
Det är nog lite som med pianon, folk vill bli av med dem pga utrymmesbrist och då skänks de i princip bort. Men det är klart, utbudet kanske har mattats lite de senaste åren. Jag tycker ofta jag ser annonser på Blocket, utspridda över hela landet så klart.

Ett tips är att annonsera i lokaltidningen, jag gjorde det en gång och fick massor av svar. Kostar runt 50 kronor men det kan det vara värt.

För övrigt: Precis som med kameror är det optiken avgör resultatet i första hand.
En Durst B30 med El-Nikkor 50mm f2.8-optik ger säkert toppenfina kopior.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Senaste nytt

Inlägg av haga » 25 september 2016, 23:36

luminousoctaves skrev:
haga skrev: För att det ska vara roligt att hålla på, måste de tråkiga momenten gå relativt enkelt. För mig är det framkallning (förutom när man öppnar dosan och ser de framkallade negativen - lika härligt varje gång!) och skanning som tar emot att göra.
Jag har inget problem med framkallning, så länge jag inte är stressad / ska framkalla väldigt många rullar eller liknande. Tycker det är ganska rogivande. Brukar du köra med radion på? Det hjälper, då känns det som att man blir lite allmänbildad på köpet.
Radio är schysst när man framkallar eller städar. Dock lite radioskadad då jag jobbar på ett lager och under vissa arbetsmoment bär jag hörselskydd under hela dagen i vilka jag ofta lyssnar på radio, poddar, ljudböcker eller musik.

Brukar köra 2 x 5 rullar (småbild) när jag tar mig för att framkalla, har två Paterson-dosor som jag laddar. Framkallningen i sig är väl inte så tråkig, mest förberedelserna. Blanda pulverkemi är ingen höjdare (men jag älskar bland annat kombinationen Microphen / Tri-X) så då är det bara att krypa till korset.

Det tar sin lilla tid om man ska göra tio rullar åt gången, ladda dosorna (ofta någon av de 10 rullarna som är lite småbesvärlig) och att klippa negativ och märka negativfickor tar sin tid det också osv.

2-3 rullar på fotoklubben där jag tidigare var medlem var ingen konst, behöver man bara en timme över för att göra. Allt står framme, vattnet är tempererat, bara att köra. Klippt och klart på en timme. Det är kanske på den nivån (i fråga om kvantitet) man ska hålla det till?

Tror jag brände mig lite för några år sedan när jag framkallade 150 rullar för hand på 2 veckor, och på den tiden kunde jag bara göra 7 rullar åt gången.

Nu ligger jag rejält efter, kanske 375-400 rullar som väntar på att framkallas. Tänkte skaffa mig en Jobo, men har lite klent med stål. Hur gör ni för att inte halka efter?

Bild
Delar av det som väntar på att få bada i kemi.
Min bländaröppning är större än din.

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 26 september 2016, 07:09

haga skrev:

Nu ligger jag rejält efter, kanske 375-400 rullar som väntar på att framkallas. Tänkte skaffa mig en Jobo, men har lite klent med stål. Hur gör ni för att inte halka efter?
Sjukt att ha så mycket film som inte är framkallad! :) Jag föreslår att du fotar lite mindre och sparar undan pengar till en Jobo, jag hittade min ATL1500 för typ 4000 inklusive en massa extrautrustning.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av luminousoctaves » 26 september 2016, 07:11

Helvete vad mycket! Vet inte riktigt vad jag ska säga. Du är ju i klass med Garry Winogrand. :o

Hur mycket av detta är planerade projekt och hur mycket är slentrianfotograferande?

Jag skulle börja i den änden, var lite mer sparsam med vad du fotograferar. Köp en dgitialkamera som du använder när du bara behöver klicka kamera.

Du ska ju dessutom orka titta på alla bilder och göra medvetna urval, vilket är lika viktigt eller t.o.m. viktigare än själva fotograferandet.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 26 september 2016, 08:17

Wow, det där var ju fantastiskt! Mina 20-ish rullar som väntar på framkallning blev plötsligt en ytterst liten droppe i havet. O_o

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av monotux » 26 september 2016, 09:19

Jag köpte precis ytterligare en spiral för att kunna köra 3 rullar småbild åt gången, men det känns lite futtigt jämfört med haga! Och mina 10-20 rullar känns lite fånigt plötsligt. :)

Mattias Burling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 juli 2016, 19:36

Re: Senaste nytt

Inlägg av Mattias Burling » 26 september 2016, 13:38

Lösningen för mig när jag halkar efter är stående framkallning. "Set and forget" :)

Gillar resultatet jag får med c41 stående i rumstemperatur. Igår körde jag med gammal kemi och skippade blekningen ala Rädda Menige Ryan, blev nice imo.

Svartvitt så är stående i Rodinal trevligt som fan.

Inge temperatur, inga tider att passa, tid till annat. Lättare att få det gjort då, iallafall för mig.

Posta ett svar