Framkallning för Nybörjare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av jojonas » 16 november 2015, 10:40

jag har kört gummiskrapa en del på film men enbart sådana med färskare gummi och jag spolar dom alltid nogrant.
har väll mellan två fingrar ibland också utan problem.

ibland har jag använt photoflow eller nån droppe diskmedel när det var varit mycket mineraler i vattnet.
har velat prova med destilerrat vatten dock. vissa verkar spreja filmen med det efter sköljningen.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av Konir » 16 november 2015, 11:50

Ok ok, diskmedel lät som en lösning i väntan på bättre. Prövade att dra filmen emellan fingrarna så som Jonas nämnde. Funkade relativt bra på 135-filmen, inte lika bra på den bredare 120-filmen.

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av jojonas » 16 november 2015, 14:37

ah, för 120 så har jag använt lillfingerkanten av händerna nån gång. allmänt har jag egentligen lite för beniga fingrar för sånt där :P

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av Konir » 16 november 2015, 15:14

jojonas skrev:ah, för 120 så har jag använt lillfingerkanten av händerna nån gång. allmänt har jag egentligen lite för beniga fingrar för sånt där :P
Samma problematik för min del. ;)

Fick ju lite gulbruna fläckar på den första rullen förresten. Tog och blandade till lite nytt fix och passade på att lägga ner en liten bit gulnat negativ i det och det gav snabbt med sig. Vet inte om filmen kan ha hoppat loss i spolen på något vis så att vissa delar legat dikt an med sig själv och förhindrat att kemin kom åt. Nu vet jag det i alla fall. Trevligt med problem som bara kräver att man kör processen igen. ^^
Senast redigerad av 1 Konir, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av jojonas » 16 november 2015, 15:56

ah, yes. även om neggen ser lite mjölkiga/dimmiga ut så kan det räcka att fixa och sen skölja dom lite till bara. :)

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av Konir » 19 november 2015, 20:39

Right, misstänker att exponeringsmätaren i min primära 135-kamera är lite off. Stor mängd tunna negativ. Scanners var rätt bra på att plocka fram information även ur dessa va?

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av vicnor » 19 november 2015, 23:34

Konir skrev:Right, misstänker att exponeringsmätaren i min primära 135-kamera är lite off. Stor mängd tunna negativ. Scanners var rätt bra på att plocka fram information även ur dessa va?
Spännande! "lite off" som i att du inte har rätt batterier (tex PX625) eller mer att den är gammal och lite primitiv? Min Pentacon Six har en rätt primitiv ljusmätare inbyggd i prisman som inte gillar ytor som reflekterar ljus dåligt eller svag belysning rent generellt. Det blir lätt att den vill underexponera 2 steg. Mina Nikons från 80-talet (F3 & FE) däremot är svåra att lura.

Skanners är kalas för tunna och underframkallade neg. Men förvänta dig inga mirakel, även om de kan göra rätt mkt med rätt lite.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av tinfoiljesus » 20 november 2015, 01:45

Kanske, eller så är din framkallning off. Hur ser markeringarna på sidan av filmen ut? Är de svaga har du definitivt problem med själva framkallningen. Är leadern redigt svart? Hur agiterar du?

Är det så får du kolla mätaren mot något pålitligt och i flera olika ljussituationer.
Är det klena skuggor eller dassiga högdagrar? Det första pekar mer mot exponering, det andra mer mot framkallning (eller riktigt grovt mätfel så klart).

Men ja, scanners döljer en hel del missar helt klart.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av Konir » 20 november 2015, 12:18

Hm, det är en Nikon FM2 jag kör med. Minns inte riktigt om vi bytte batterier i den när den kickades igång för något år sedan... kanske är ett tecken på att det är dags att byta. Ingen aning om vad det ska vara för slags batteri i den eller vad som sitter i för stunden. Men men, får ta och stoppa i något fräschare enligt rätt standard så utesluts i alla fall en variabel. ;)

Det var egentligen den senaste rullen som gav mig den lite obehagliga känslan av att något inte stämmer. Kan nog stämma det du säger att problemet lika gärna kan ligga i min framkallning.
Senaste rullen jag framkallade var en Illford Delta 3200 där de flesta bilderna visade sig vara underexponerade. Det var mitt första försök till pressning. Gick efter tabellen länkad nedan. D-76 1+1, 12 minuter, plus en 30 sek bara för att. Men som du säger, markeringarna är tydliga men inte nattsvarta. Leadern är rätt mörk den med, men känns som att den kunde bli ännu lite kraftigare i färgen. Brukar klippa av och slänga mina leaders så jag har tyvärr inget vettigt att jämföra med.
Agiterar igenom att snurra tanken ungefär tre varv under 15 sekunder. Agiterar hela första minuten, sedan 15 sek varje minut.
Låter ju som att framkallningen kan ha gått snett. Det känns som en så pass enkel process så jag är inte riktigt med på vad jag kan ha gjort fel. Kan komma på två saker som kanske inte är som de ska. Min D-76 blandning, alternativt temperaturen. Vätskorna är 20 grader när jag häller ner dem i tanken men rumstemperaturen ligger en tre grader under det. Tycker inte det borde hinna kyla ner kemin i tanken något nämnvärt men kanske borde ta och mäta tempen på framkallaren nästa gång jag häller ur den.

Kort och gott, jag är rätt lost här. Har inte riktigt erfarenhet att felsöka ännu, det är så mycket som kan ha gå snett, inbillar jag mig i alla fall. Kanske borde börja tugga mig igenom Agfa-bulken och se om jag kan finna ett tydligare mönster så att jag kan kompensera för problemet.

Oh, och medan jag kommer ihåg det. Tack för all hjälp folk! Mycket uppskattat.

http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... empUnits=C

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av tinfoiljesus » 20 november 2015, 12:52

Just i fallet med Delta 3200 så har du nog gått på en rova. Massive devchart har rätt fel ibland och den där tiden känns inte bra. Ilford anger bara tider för stock i D76/ID11 och då ligger den på 10,5 minuter. Generellt så ökar tiden med minst 50-60% när du späder 1+1. Jag brukade rutinmässigt slå på 100% har jag för mig, om det inte fanns en tid för 1+1 redan som jag då följde. Så troligen ligger tiden närmare 16-17 minuter i D76 1+1, jag hade testat med 21 just för att det är Delta 3200.

APX 400 är knepig. Det var ju en helt annan film tills för några år sedan, så tiderna på nätet kan mycket väl också vara fel. Det bästa är att kolla i databladet du fick med filmen (hoppas jag?) eller att fortsätta testa. MDC har ju tider för både gamla och nya. Lustigt nog så är macodirects datablad för apx400 det gamla, med tider för gamla versionen. Uselt... Vad kör du på? 14 min för D76 1+1 låter som en ok start, även om du säkert kan få öka.

Agiterar du genom att vända dosan upp och ned alltså? Jag börjar med 30 sekunder, sedan kör jag också 10-15 sek varje minut. Men jag hinner med runt fem vändningar då, så jag tar i lite. I början var jag mycket snällare och fick då lite underframkallade neg.

När jag är osäker på temperatur så brukar jag mäta i dosan efter två minuter eller så. Då har du ju möjlighet att slå på lite tid också! Eller vattenbad, eller börja med varmare framkallare som då landar på 20 när den åker i dosan (så gjorde jag med C41).
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Posta ett svar