Olympus Mju II

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Olympus Mju II

Inlägg av jojonas » 2 augusti 2015, 22:38

Tjo! Vet att det är några här på forumet som använder den här kameran..
Så jag tänkte höra efter om tips? Jag är inte riktigt van vid sådana här auto auto kameror riktigt :D Har bara min Minolta AF-C (som används väldigt väldigt lite)

Sökaren till exempel, har ett kors i mitten som jag tycker är lite ovanligt. visar den ljusmätarens område något eller mäts mer hela bilden vid exponering?

Och så har jag sett att vissa har en klisterlapp om att de är vädertätade. Var det bara vissa som var det och kan man isf ta reda på om den man har är det även om klisterlappen saknas?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Olympus Mju II

Inlägg av jojonas » 2 augusti 2015, 22:41

iofs, ser nu när jag tänkte lägga till en bild att det står "all weather" på kameran. det gör det på min med ser jag nu :P
Bild

att det står "large aperture lens" gör en ju lite kaxig också 8-) eller? :lol:

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Olympus Mju II

Inlägg av panna » 2 augusti 2015, 23:29

Mkt trevlig liten sak, även om det är lite annorlunda jämfört med en spegelreflex... Är väldigt bra att ha vädertätat en sån här sommar! :)

Angående klisterlappen. Det är nog bara att den har lossnat på en del - kanske de som varit ute i väder och vind? :)

Krysset är för autofokus. Ljusmätningen verkar vara nån zonvariant (2 zone light metering), men med en kryptisk kombination av knapptryckningar så kan man även köra spotmätning, kolla manualen. Har aldrig testat det.

Det kan vara bra att veta att film utan ISO-kod behandlas som 100 ISO. Annars läser den ju av ISO från filmen så om man vill pressa eller så, måste man ge sig på ISO-koden på filmkassetten.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Olympus Mju II

Inlägg av jojonas » 3 augusti 2015, 09:06

ah, tack! bra o veta att den defaultar til ISO hundra. jag laddar en del själv
och jag ska känna mig trygg med att använda den väder och vind då 8-)

hittade en manual nu så jag kunde kolla upp hur man aktiverar spotmätning :geek:
olympus mju spot.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/133 ... Manual.pdf

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Olympus Mju II

Inlägg av haga » 4 augusti 2015, 15:33

Båda knapparna på samma gång för spotmätning! Två tryck på blixtknappen för att stänga av blixten. Kameran reset:ar varje gång man stänger locket.

Jag tror det finns ganska många anledningar till att den blivit populär. Dels att den är liten, lätt och strömlinjeformad, enkel att ta med i fickan. Den tål väder och vind. Autofokusen är lika bra som på en Ricoh GR1:a, om inte bättre. Kameran är ganska plastig, men håller för att köra några hundra rullar igenom. Linsen är ganska skarp, men ger ofta flare i motljus. Autofokusen är relativt snabb - definitivt snabbare än min Fuji X100T och den gav jag 12000:- för. Jag har tre stycken svarta mju:2:or. En dog i vintras i Colombia, den andra har dåliga tätningar och har börjat läcka lite ljus, den tredje saknar plasten vid filmfönstret och är ännu inte funktionstestad.
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Olympus Mju II

Inlägg av panna » 4 augusti 2015, 18:00

Plasten vid filmfönstret lossnar ofta, det brukar inte bli nåt läckage tror jag. Tejpar över den bara.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Olympus Mju II

Inlägg av jojonas » 4 augusti 2015, 18:51

ah, bra o veta hur de kan åldras. nu när jag laddade den med ny film för nya fotoutmaningen så kände och klämde jag på tätningarna och fönsterskummet -kändes ok!
läste i manualen att de rekommenderade att man bytte ut gummit vart tredje år :P

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Olympus Mju II

Inlägg av panna » 5 augusti 2015, 00:21

Aha. Jag har en som läcker lite ljus, har försökt tejpa på olika ställen runt kanten men inte lyckats klura ut var det kommer in. Är nog inte många som bytt var tredje år kan jag tänka...!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Olympus Mju II

Inlägg av johan_lindgren » 5 augusti 2015, 03:03

Kul liten pryl verkar det som, har petat på en ett per gånger eller så.... Vad klarar den för fokusavstånd?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Olympus Mju II

Inlägg av jojonas » 5 augusti 2015, 08:33

johan_lindgren skrev:Kul liten pryl verkar det som, har petat på en ett per gånger eller så.... Vad klarar den för fokusavstånd?
till oändligheten, och vidare! :D

nej men ner till 35cm. har dock inte kunnat läsa nåt om hur många fokuspunkter den har, det brukar kunna vara avgörande för närmre avstånd.
är iofs mest de tidiga, eller senare billiga också, kamerorna som har problem med sånt. Till exempel Pentax PC35AF

Posta ett svar