Fotografisk bok tryckt stokastiskt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Fotografisk bok tryckt stokastiskt

Inlägg av Observera » 11 mars 2019, 16:52

Jag har letat en fotografiskt bok med svartvitt som trycktes på sent nittiotal.
Den var väldigt speciellt då den var tryckt med fyra svarta (två 0-100 och en vardera 0-50 samt 50-100) med stokastiskt raster.

Men jag kan varken komma på fotografens namn eller hitta titeln på boken.

Är det något som känner igen beskrivningen får ni gärna hojta till :)
/Observera

- en hyllning till kornet

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Fotografisk bok tryckt stokastiskt

Inlägg av johan_lindgren » 15 mars 2019, 16:41

Jag tror inte jag helt och hållet förstår vad du menar med "0-100 och en vardera 0-50 samt 50-100"..
Med stokastiskt menar du att bilderna är placerade huller om buller då eller? :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: Fotografisk bok tryckt stokastiskt

Inlägg av Observera » 15 mars 2019, 20:37

Lite trycktekniskt nördigt :)

Istället för att bara trycka med ett lager svart - dvs en färg - så tryckte men boken med fyra lager svart.
Två av lagren täckte från 1% till 100% svart. Tillsammans gav de två lagren 200% färgmängd där det var som svartast mest.
Sedan tryckte man svart två gånger till. Det tredje lagret från 1% till 50% svart och det fjärde tog vid från 51% svart till 100% svart.

I slutet fick man alltså fyra lager med svart, 200+50+50% dvs 300% färgmängd på pappret. An makalös djup svärta på ett extremt vitt mattbestruket papper. Otroligt hög kontrast.

Klassiskt raster betyder att man sätter rasterpunkten på ett fast avstånd från respektive punkt med en fast vinkel, t.ex. 45 grader.
Sedan varierar man punktens storlek med svärtans mängd. Där det knappt ska vara svart har man en liten punkt och där det ska vara jättesvart trycker man en stor punkt. Det kallas ibland amplitudmodulerat. Det bildas då ett rastermönster som inte är så trevligt.

Då kan man istället trycka stokastiskt eller frekvensmodulerat.
Detta innebär att man trycker med en så liten punkt som bara är möjligt att trycka med men att man sätter den punkten allt tätare där det ska vara svartare. Man varierar frekvensen men behåller punktens storlek. Traditionellt raster har en fast frekvens men varierar punktstorleken.

Ett helt makalöst vackert tryck av helt makalösa vackra fotografier. :)
/Observera

- en hyllning till kornet

Posta ett svar