Kamerafynd - kvadratisk småbild

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Kamerafynd - kvadratisk småbild

Inlägg av luminousoctaves » 24 juli 2017, 16:10

_DSC0935.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:07:24 11:41:24
Image taken on:
24 juli 2017, 09:41
Shutter speed:
1/60 Sec
ISO speed rating:
500
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
SONY
Camera-model:
ILCE-7M2
Exposure program:
Aperture priority
Exposure bias:
7/10 EV
Metering mode:
Pattern
Har nyligen fyndat den här ovanliga och mycket sympatiska småbildskameran från 1938, Zeiss Tenax II, med optik Sonnar 40mm f2. En mätsökare med ovanlig filmframdragning/slutarspännare på fronten. Snabbjobbad!

Den plåtar alltså 24x24mm-format, kvadratiskt, vilket ger drygt 50 bilder per 36-rulle. Älskar konceptet! Som en Rolleiflex fast mer ekonomiskt.

Kameran är av extremt hög kvalitet och mitt ex är i fint skickt. Det är faktiskt ofattbart att den är 80 år gammal. (Man vill ju helst inte hylla Tysklands insatser under den här tidsepoken, men det är svårt att förneka att de gjorde bra kamerautrustning.)

Optiken är obestruken/uncoated vilket ger låg kontrast och ganska mycket flare i motljus, men skärpan lär vara exceptionellt bra. Har inte framkallat första rullen ännu, men jag har faktiskt två negativhållare för just 24x24 till min Focomat IC, så snart blir det kvadratiska bilder på fiberpapper.

Varför gjordes inte fler småbildskameror med kvadratiskt utsnitt?! Det är mig veterligen bara Robot Royal och ett par till (billigare varianter) som finns på marknaden.
_DSC0938.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:07:24 11:42:42
Image taken on:
24 juli 2017, 09:42
Shutter speed:
1/60 Sec
ISO speed rating:
640
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
SONY
Camera-model:
ILCE-7M2
Exposure program:
Aperture priority
Exposure bias:
13/10 EV
Metering mode:
Pattern
Optiken är löstagbar och av udda design. Fanns även en vidvinkel, porträttglugg och Tessar 50/2.8 att skaffa till kameran. Vidvinkeln är löjligt dyr idag.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kamerafynd

Inlägg av vicnor » 26 juli 2017, 09:29

Ser ju galet coolt ut! Jag hoppas att det inte var allt för dyr! Även om jag lyckas motstå alla möjliga infall att köpa kameror som jag inte behöver, så är det tvek på om jag hade lyckats motstå denna guldklimp. :roll:

En 40mm Sonnar-glugg är väl vad som används på de nyare japanska Contax-kompaktkamerorna? Jag kan tänka mig att Sonnar-designen (5 linser i 3 grupper) var det mest avancerade som man vågade använda innan antireflexbehandling blev helt ok på 50-talet. Jag har aldrig testat Tessar på småbild, men det är säkert lika underbart som Tessar i mellanformat :)

Väldigt mkt Zeiss-Ikon med Compur-slutare och den designen. Kul med linjär istället för geometrisk slutarhastighetsskala.

Jag ser fram emot att se lite amazing kvadratiska bilder!

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Kamerafynd

Inlägg av tinfoiljesus » 30 juli 2017, 21:53

Jag köpte en diana mini när begäret efter billiga kvadrater blev för stort.. :) Intressant att det är så ovanligt ja, och att Kodak ändå valde kvadratiskt i och med instamatic. Men i och för sig så hade väl den målgruppen använt 127-kameror innan (åtminstonde i USA) och där ofta fått kvadratiska bilder.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kamerafynd

Inlägg av jojonas » 3 augusti 2017, 12:28

dom är läckra dom där småkvadraterna! jag har iaf hållit i den mätsökarlösa varianten.

på tal om diana mini så verkar min ha fastnat på stora frammatningen så min senaste halformatsrulle med den vart det lite randigt med varannan frame exponerat :P

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kamerafynd

Inlägg av luminousoctaves » 10 augusti 2017, 17:03

Kunde inte motstå att även köpa småsyskonet Zeiss Tenax I som av en slump dök upp på Tradera nyligen, till bra pris. Trots namnet kom Tenax I strax efter Tenax II. (Tenax blev Tenax II när lillasyskonet dök upp.)
Tenax I har en enklare linsdesign och kamerahuset är klart mindre än IIan. Ja jösses vilken nätt liten kamera I:an är, som en XA ungefär, något bredare.

Man har behållt den karaktäristiska snabbframmatningen (som inte är så snabb egentligen) på fronten och satt dit en enkel kvadratisk sökare på taket.

Zeiss gjorde många skräpkameror – ärligt talat är de flesta Zeisskamerorna medelmåttiga eller rent av dåliga – men även om Tenax I är en budgetvariant av Tenax II känns det gedigen i handhavandet. Genomtänkt design. Flera originella detaljer, främst frammatningen som kan fällas in över huset.

Dock har den obestruken Novar Anastigmat-optik (35mm f.3.5) som genererar en hel del ljusfall ovanifrån har jag förstått. Har inte hunnit testa kameran ännu.

Slutartider är 300/100/50/25/10/2/1 och B. De långa tiderna segar något på min, klart väntat, jag gissade nästan att 1/10s och längre skulle stanna helt.
_DSC1852.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:08:10 16:45:52
Image taken on:
10 augusti 2017, 14:45
Shutter speed:
1/60 Sec
ISO speed rating:
2500
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
SONY
Camera-model:
ILCE-7M2
Exposure program:
Aperture priority
Exposure bias:
7/10 EV
Metering mode:
Pattern

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Kamerafynd - kvadratisk småbild

Inlägg av johan_lindgren » 12 september 2017, 04:36

En (eller tekniskt sett två) 126'or har jag som ju plåtar 1:1 som än inväntar att provas, men ganska länge har jag suktat lite efter en sån här, och ännu koolare blev den ju när jag insåg att det var just 24x24 på småbild :-)

Robot Royal
Bild

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kamerafynd - kvadratisk småbild

Inlägg av jojonas » 12 september 2017, 23:17

grymt tjusiga kameror i denna tråd alltså... ska bli spännande o se dina bilder, johan! har haft tankarna själv på en robot, kanske en star, för att fota ungen med ;)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Kamerafynd - kvadratisk småbild

Inlägg av johan_lindgren » 13 september 2017, 00:55

Kom på att jag ju har ett par minoltor (16mm) för 1:1 också, men fortfarande ingen småbild...

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kamerafynd - kvadratisk småbild

Inlägg av jojonas » 13 september 2017, 22:09

johan_lindgren skrev:Kom på att jag ju har ett par minoltor (16mm) för 1:1 också, men fortfarande ingen småbild...

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
que? tar de kvadrat? trodde de flesta 16mm körde nåt liknande 35mm. eller Kievkamerorna (de senare) hade en 4:3 tror jag

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Kamerafynd - kvadratisk småbild

Inlägg av johan_lindgren » 14 september 2017, 03:24

Oj nej du hade rätt, jag tyckte det såg väldigt 1:1 ut på kamerorna men det är ju 4:3 (synd..)
http://www.timcarrollphotography.com/Fo ... olta16Negs

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar