När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Snytbaggen » 16 juli 2017, 15:12

Förstorade upp en bild som ska bli en bröllopspresent, och när jag tittade närmare så såg jag det här...

Bild

Jag läste att Kodak hade problem med att siffrorna på pappret ibland sätter sig på filmen, och att rullarna jag hade var från en av batcherna som kunde vara påverkade, men jag hade inte sett något innan så jag trodde det var lugnt. Aja, det syns inte jättetydligt så jag får hoppas på att de inte tittar för nära på den...

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 16 juli 2017, 18:38

Snytbaggen skrev:Förstorade upp en bild som ska bli en bröllopspresent, och när jag tittade närmare så såg jag det här...

[...]

Jag läste att Kodak hade problem med att siffrorna på pappret ibland sätter sig på filmen, och att rullarna jag hade var från en av batcherna som kunde vara påverkade, men jag hade inte sett något innan så jag trodde det var lugnt. Aja, det syns inte jättetydligt så jag får hoppas på att de inte tittar för nära på den...
Surt! Lite "content aware fill" i PS hade nog kunnat fixa det. Men det kanske inte är så lätt att göra en mörkrumsprint med en TIFF-fil? :lol:

Tack för att du länkade. Den TMax400 och Tri-X som jag har i kylen tillhör en batch som är gjort efter de fixade problemet. Dock intressant att jag har fotat igenom iaf 4 st 5-pack av Tri-X (0921) i den berörda serien utan att ha lagt märke till något galet. Men det är väl mest TMax-filmerna som är känsliga?

Jag ser hur som helst fram emot att få fota TMax100 i 120 igen. Verkar som om emulsionen inte klarar stresstesterna då jag har inte sett ett paket i handeln på evighter. Jag gissar att de bara gör 135-film och bladfilm av det lager som de har kvar av den gamla emulsionen som reagerar dåligt på pappret. Tills vidare är det Acros och FP4+ som gäller. Kanske bör man prova på lite Retro 80S?
haga skrev:Framkallade tre rullar idag: Ilford HP5 i Kodak HC110 - 5 minuter i ca 21 grader celsius - 1:31 (dilution B). Blev bara svaga, svaga skuggbilder, extremt undeframkallat. Vad har hänt? Batchen med HC110 är bra, pressade utan problem ett gäng HP5 till ISO 1600 med samma koncentrat i maj. Blandade ny framkallare till den här framkallningen från samma koncentrat. Kan glasflaskan jag använde varit kontaminerad? Sköljde den flera gånger i hett vatten. Har haft Xtol i den tidigare. Kan Xtol hypotetiskt döda eller försvaga HC110? Andra felkällor? Tror inte att jag gjort för svag koncentration.

Ganska surt, då det var med en rulle från brorsans bröllop. Någon här som omframkallat negativ med lyckat resultat? Först blekt och sen framkallat med pappersframkallare, sepiatonare eller pyro?
Surt som katten! HC110-stock ska hålla 2-6 månader enl databladet. Nu kan jag inte den exakta kemiska sammansättningen på varken HC-110 eller Xtol, men det låter osannolikt att de skulle döda varandra. Varmvatten, om än även det osannolikt, skulle vara mer trolig. Det är en massa metalliska joner i varmvatten, som skulle kunna ändra pH:t i framkallaren. Men det kräver att du har ganska extremt varmvatten med väldigt "speciell" smak för att det ska ha en så tydlig effekt som du beskriver.

Omframkallning låter som ett äventyr i sig självt. I princip så ska det väl kunna gå att jobba vidare på det lilla som redan är framkallat, men jag har svårt att föreställa mig att du kan göra så mycket mer än höja gamma-värdet på de högdragar som du redan har framkallat. Vore spännande att höra vad folk faktiskt har för erfarenhet av att omframkalla.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av tinfoiljesus » 16 juli 2017, 18:43

haga skrev:Framkallade tre rullar idag: Ilford HP5 i Kodak HC110 - 5 minuter i ca 21 grader celsius - 1:31 (dilution B). Blev bara svaga, svaga skuggbilder, extremt undeframkallat. Vad har hänt? Batchen med HC110 är bra, pressade utan problem ett gäng HP5 till ISO 1600 med samma koncentrat i maj. Blandade ny framkallare till den här framkallningen från samma koncentrat. Kan glasflaskan jag använde varit kontaminerad? Sköljde den flera gånger i hett vatten. Har haft Xtol i den tidigare. Kan Xtol hypotetiskt döda eller försvaga HC110? Andra felkällor? Tror inte att jag gjort för svag koncentration.

Ganska surt, då det var med en rulle från brorsans bröllop. Någon här som omframkallat negativ med lyckat resultat? Först blekt och sen framkallat med pappersframkallare, sepiatonare eller pyro?
Så om jag är med på tåget så blandade du dil b från koncentrat direkt innan framkallningen? Och detta koncentrat förvarades i en glasflaska?

Jag skulle prova att blanda till en ny skvätt HC110 B och framkalla en testbit i den för att se hur fort den blir helt svart. Antar att kanttexten (Ilford HP5+ osv) är försvagad också? Har ingen erfarenhet av omframkallning.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av haga » 16 juli 2017, 22:33

vicnor skrev: Surt som katten! HC110-stock ska hålla 2-6 månader enl databladet. Nu kan jag inte den exakta kemiska sammansättningen på varken HC-110 eller Xtol, men det låter osannolikt att de skulle döda varandra. Varmvatten, om än även det osannolikt, skulle vara mer trolig. Det är en massa metalliska joner i varmvatten, som skulle kunna ändra pH:t i framkallaren. Men det kräver att du har ganska extremt varmvatten med väldigt "speciell" smak för att det ska ha en så tydlig effekt som du beskriver.

Omframkallning låter som ett äventyr i sig självt. I princip så ska det väl kunna gå att jobba vidare på det lilla som redan är framkallat, men jag har svårt att föreställa mig att du kan göra så mycket mer än höja gamma-värdet på de högdragar som du redan har framkallat. Vore spännande att höra vad folk faktiskt har för erfarenhet av att omframkalla.
tinfoiljesus skrev: Så om jag är med på tåget så blandade du dil b från koncentrat direkt innan framkallningen? Och detta koncentrat förvarades i en glasflaska?

Jag skulle prova att blanda till en ny skvätt HC110 B och framkalla en testbit i den för att se hur fort den blir helt svart. Antar att kanttexten (Ilford HP5+ osv) är försvagad också? Har ingen erfarenhet av omframkallning.
Tack för er hjälp och förslag. Har nu identifierat vad det var som gick snett. Hade bryderier hela natten, helt perplex. Xtol-döden har man ju hört talas om, men att det skulle kunna hända med HC110 fann jag osannolikt. Allt var tack och lov mitt eget slarv. I all hast har jag tagit en spruta som mäter 10-delsmilliliter och inte milliliter och har således blandat 3,1 ml koncentrat istället för 31 ml. Otroligt klantigt. Vi är mitt uppe i en flytt och har kemikalierna i garaget hos mina föräldrar eftersom vi har småbarn. Drog dit och blandade ihop lite brukslösning och åkte hem. Hade helt enkelt för bråttom.

Hittar väldigt lite information om omframkallning. Betvivlar att negativen går att rädda på något sätt, men jag tror jag kommer att företa mig detta och se det som ett experiment, bara för att se vad som är möjligt. Hittar en del info på APUG. Det är som oftast de gamla rävarna som sitter på en massa information.

Fotospeed säljer denna, som kanske är värd att testa:
https://www.fotospeed.com/CI10-Chromium ... ucts/1293/
Min bländaröppning är större än din.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 16 augusti 2017, 18:01

Surt som sagt! Ska dock bli spännande o höra om omframkallningen. Jag tror Stephen i Analoga Fotografer!-facebookgruppen provade det på några holga eg en gång.

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Snytbaggen » 23 oktober 2017, 22:41

Jag fick äntligen testa min Ikoflex med Tessar, och resultatet är... suddigt. Det var ganska mörkt så jag fotade ganska mycket på f/3.5, inklusive bilden nedan, men det känns ändå lite väl suddigt. Särskilt med tanke på att min andra Ikoflex med novar-anastigmat presterar mycket bättre vidöppen. Jag reparerade slutaren när jag fick kameran, så jag funderar på om allting på något sätt halkat snett, det skulle nog förklara en hel del.

Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 26 oktober 2017, 09:20

oj, ja det ser ju verkligen lite holga-esque med skarpare i mitten o oskärpa runt omkring
nu vart just den här bilden jävligt schysst, men jag förstår det inte är vad du tänkt.

kanske jonas på http://www.analogakameror.se kan hjälpa dig med den?
eller victor, hade du skickat nån av dina ikoflexer på lagning nånstans bra?

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Snytbaggen » 26 oktober 2017, 14:56

Jag tittade närmre på den igår, och jag hade klantat mig när jag satte ihop den :p det sitter en metallring/-tub på insidan som ska hålla slutaren mot kroppen, och den hade blivit felgängad så när jag trodde att den var åtdragen satt den knappt i alls... Jag fixade det och den känns mycket bättre, men jag vet inte om det fixade allt. Nåväl, det märker jag på nästa rulle

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av johan_lindgren » 26 oktober 2017, 15:50

Du kan ju alltid spänna fast lite bakplåtspapper eller tejp eller något på filmplanet för att se att det ser rätt ut, jag gjorde precis så på en bälgkamera för att bekräfta fokus när jag tidigare hade missat att montera optiken på rätt sätt, jag visste inte att gluggen då kunde gänga på två ställen, vilket medförde att alla bilderna jag tog på rullen dessförinnan var gravt ur fokus!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 31 oktober 2017, 21:45

Oj! Nej så där beter sig inte min Tessar på min Ikoflex. Jag brukar sällan fota med större bländare än f/4, men sån himla stor skillnad ska det inte vara. Gluggen är knivskarp!

Jag har aldrig skickat in min Ikoflex ngnstans, men det verkar som om du har fått lite tilt. På min ena Ikoflex så sitter objektiven inte parallellt (objektivplattan lutar framåt en smula), men resultatet ger inte så här mkt oskärpa. Mitt bud är att objektivet inte är ihopsatt ordentligt. Som Jonas säger, testa att kontakta Analoga kameror. Jag har sett att han har iaf sålt en Ikoflex. OBS! Ikoflex är den jobbigaste TLR-kameran som finns att reparera, värre än Rolleiflex. Poängen med konstruktionen är att den ska vara omöjlig att kopiera.

Posta ett svar