Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Jönsson » 24 april 2017, 00:51

tinfoiljesus skrev:Om man vänder på linsen och tar bort bländaren i en Agfa Click hamnar man här:

Tror jag sätter tillbaka bländaren.. :P
Hmm..Kanske något man borde prova.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 24 april 2017, 11:19

fixa lite, sabba lite... slutarn går då som den ska. nåt bök vart det med filmframdraget så den är fast ibland. pajjade återspolningsveven (armen som fälls ut)... ja ja

nästa uppdrag blir o fixa bländaren som var trög innan och nu fastnat på minsta. tänkte börja skruva igår men jag behöver nån skruvmejsel som är smalare än 1mm :P
olympuspensrepair.jpg
haha hade kunat posta detta i När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)-tråden med ;)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 27 juni 2017, 16:50

Asså vafan?! :lol: :shock:
Bilagor
image.jpeg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:06:27 16:47:37
Image taken on:
27 juni 2017, 14:47
Focus length:
4.28 mm
Shutter speed:
1/24 Sec
F-number:
f/2.4
ISO speed rating:
50
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, auto mode
Camera-manufacturer:
Apple
Camera-model:
IPhone 4S
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Snytbaggen » 28 juni 2017, 08:49

jojonas skrev:nästa uppdrag blir o fixa bländaren som var trög innan och nu fastnat på minsta. tänkte börja skruva igår men jag behöver nån skruvmejsel som är smalare än 1mm :P
Jag har ett par kameror/gluggar jag behöver ta isär och har exakt samma problem, om du hittar någonstans man kan köpa sådana så får du gärna dela med dig :D

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 28 juni 2017, 11:17

Snytbaggen skrev:
jojonas skrev:nästa uppdrag blir o fixa bländaren som var trög innan och nu fastnat på minsta. tänkte börja skruva igår men jag behöver nån skruvmejsel som är smalare än 1mm :P
Jag har ett par kameror/gluggar jag behöver ta isär och har exakt samma problem, om du hittar någonstans man kan köpa sådana så får du gärna dela med dig :D
Visst! Det här är vad jag sett o tänkt so far:

Vanligt "småhobbyset", små metallmejslar med roterande toppar.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... all-p40139
Det är nåt sånt här jag är ute efter fast minsta är 1 mm och jag skulle gärna ha marginal med nån mindre...

"Resekit" men småmejslar. Lite pillig men funkar väl. De platta går ned till 0,8 mm
https://www.conrad.se/RONA-450855-13-de ... 00_1512011
Jag har haft en tidigare men tvekar då magneten inuti ramlade ur min (borde iofs gå att limma tillbaks om nåt sånt skulle hända igen.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av luminousoctaves » 28 juni 2017, 22:28

jojonas skrev:Asså vafan?! :lol: :shock:
Russkij kvalität!

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 29 juni 2017, 15:51

luminousoctaves skrev:
jojonas skrev:Asså vafan?! :lol: :shock:
Russkij kvalität!
haha indeed! Men de är iaf lätta o fixa :P

...fasiken. läste på om det nu och utan den biten så kommer det ju in ljus den vägen! Jag kan inte fixa utan o öppna kameran så det får bli eltejp för nu :lol:

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Snytbaggen » 12 augusti 2017, 20:50

Ropade hem en billig Ikoflex på Tradera med en Tessar-lins, med trasig slutare. Eftersom jag redan hade två likadana kameror med Novar-linser, varav en i sådär skick, var plan A att reparera upp den och eventuellt använda reservdelar från den dåliga kameran och plan B att försöka sätta optiken på den bra kameran. Den dåliga kameran fick även agera som referens under reparationen.

Kort och gott så lyckades jag, och har nu bättre koll på hur slutarna är uppbyggda än vad jag någonsin kunde anat. Att ha en referensslutare var guld värt, och jag blev tvungen att sno ett par reservdelar från den i slutändan. Grundproblemet var att självutlösaren fastnat i sitt uppdragna läge, och det gjorde så att slutararmen slog tillbaka utan att slutaren öppnade sig. Efter att det var fixat visade det sig att en fjäder på slutararmen gått av, så där fick jag sno armen från reservdelsslutaren. Det behövdes en del rengöring för att alla tider skulle gå mjukt och fint, men det var väntat. All in all en lyckad reparation!

Det jag fortfarande inte blir klok på är att när man använder självutlösaren så öppnas slutaren delvis under tiden som självutlösaren tickar, vilket gör att den blir oanvändbar. Min andra Ikoflex (som jag också varit och petat i) har exakt samma problem, och jag har verkligen ingen aning om vad det beror på.

Bild
Skrivbordet när det var som värst

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 16 augusti 2017, 14:41

Redig verkstad vart det! :) Låter som nån koppling som blivit tokig? Men har inte själv så bra koll på det där

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av vicnor » 16 augusti 2017, 22:21

Respekt!!!

Posta ett svar