Traderafynd

Märk din annons "K/S/B:" och rubrik på aktuell vara.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Traderafynd

Inlägg av luminousoctaves » 30 maj 2017, 12:28

Det börjar bli svårt att fynda på Tradera och andra begagnatsajter. Intresset för analoga kameror växer och det är många som har skaffat sig bra koll på prissättning. Tänkte att det skulle vara kul att läsa om ni har lyckats göra några fynd på sistone, och kanske lite om hur ni tänker rent generellt när ni köper/bjuder.

Jag gjorde själv ett kul fynd häromveckan, som krävde en smula bildanalys.

En riktigt uselt fotograferad traderaannons för en Olympus OM-2 med tillbehör visade sig vara en Olympus OM-2SP med Zuiko 50mm f1.4. Det krävdes mitt tränade OM-öga för att skilja den suddigt fotograferade OM-2SP:n mot den utlovade svarta OM-2:a. Genom att peta upp bildens exponering i Photoshop fick jag det bekräftat.

Inget superpris, 700 spänn för allt (det ingick även en Vivitar 24mm f2.8, en Zuiko 75-150mm, mellanringar och en motorwinder m.m.), men defintivt ett paket som går att sälja vidare för det åtminstone det dubbla.
OMSP 1.jpg
OMSP 1.jpg (45.59 KiB) Visad 12566 gånger
omsp 2.jpg
omsp 2.jpg (45.49 KiB) Visad 12564 gånger
Så här ser en OM-2SP ut:
om2sp.jpg

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Traderafynd

Inlägg av jojonas » 30 maj 2017, 12:56

nice! väl den enda OM-kameran med bredare spets på prismat med?

känns som det var ett tag sen jag turade nånting på tradera.

men taktiken är lite som nämnts annanstans, vänta in i det sista med att buda för att inte driva upp priset. de enda gånger som jag budar innan dess är när ett objekt är obudat och jag är rädd att missa budtiden eller om det är en sån udda grejj att jag inte tror nån annan kommer buda.

Det senaste fyndet var väll när jag köpte lite utgången film och säljaren hörde av sig när han hittat fler rullar som han ville bli av med. :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Traderafynd

Inlägg av johan_lindgren » 30 maj 2017, 13:42

Gör jag några relaterade fynd så är det snarare ebay det kommer via ;)
Hittade där ett "bronica prisma" som jag hade på känn var ett prisma passande EC-systemet vilket visade sig stämma. Även där en dålig bild, tror jag gav ~300kr för det viket torde vara helt ok. Säljaren hade inte en aning om vad det var till mer än att det stod bronica på den...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Traderafynd

Inlägg av luminousoctaves » 30 maj 2017, 16:57

johan_lindgren skrev:Gör jag några relaterade fynd så är det snarare ebay det kommer via ;)
Jag har många dåliga erfarenheter från eBay, i synnerhet med köp från USA där tullar och leveransavgifter kan vara galet höga. (Global Shipping program = från helvetet).

När du/ni handlar från eBay, är det från hela världen eller mest Europa?

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Traderafynd

Inlägg av luminousoctaves » 30 maj 2017, 17:37

jojonas skrev: men taktiken är lite som nämnts annanstans, vänta in i det sista med att buda för att inte driva upp priset. de enda gånger som jag budar innan dess är när ett objekt är obudat och jag är rädd att missa budtiden eller om det är en sån udda grejj att jag inte tror nån annan kommer buda.
Ja, grundregeln är att inte lägga maxbudet förrän sista sekunden.

Men det finns undantag tycker jag, t.ex. då det utauktioneras dyrare kameror för relativt höga utropspris. Här kan man göra hyfsade klipp eftersom de höga utropsprisen skrämmer bort budgivare, men inte nödvändigtvis är höga slagpris. Jag har köpt fina kameror en bra bit under marknadsvärde genom att bjuda tidigt och därmed slippa konkurrens.

Med det sagt så spelar även tiden för avslutad auktion stor roll. Söndagkvällar klockan 20.00 är prime time. Måndag förmiddag klockan 07.30 ger mycket större möjligheter att göra klipp.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Traderafynd

Inlägg av jojonas » 30 maj 2017, 18:52

Ja, när auktioner slutar är en konst i sig nästan o hålla koll på så det är nån hot hour :p
luminousoctaves skrev:
johan_lindgren skrev:Gör jag några relaterade fynd så är det snarare ebay det kommer via ;)
Jag har många dåliga erfarenheter från eBay, i synnerhet med köp från USA där tullar och leveransavgifter kan vara galet höga. (Global Shipping program = från helvetet).

När du/ni handlar från eBay, är det från hela världen eller mest Europa?
Jomen jag har då försökt hålla mig inom eu för enkelhetens skull. Nån enstaka östblock och så kina (billigt) och japan (de har bra seriösa säljare)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Traderafynd

Inlägg av johan_lindgren » 31 maj 2017, 07:45

Har handlat från USA, England Japan och Kina främst; oavsett vad så drar jag alltid iväg ett mail som ifrågasätter deras leveranssätt om hurvida dom skriver på paketet vad det är värt och vad det innehåller. Är det dyra/nya grejjer så vill jag inte ha något alls skrivet på paketet. På det viset har jag helatiden slupit tull/import avgifter men så gott som varje gång jag missat att påpeka det för säljaren så har det blivit dyrare när det når sveriges gränser...

Säljarna vill verkligen sälja och dom vill vara köparen till lags, så jag har inte varit med om att de skrivit en sak och gjort en annan...

Självklart finns det fortfarande en risk att man åker på extra kostnader men hittills har jag klarat mig bra på det här viset.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Traderafynd

Inlägg av Snytbaggen » 31 maj 2017, 11:06

Jag såg någon som lade ut en Nikon F5 för ett köp nu-pris på 1200 för ett par veckor sedan, så någon gjorde ett fynd i alla fall...

Annars så är nog det senaste jag fyndade en gammal rysk Zenit med tre objektiv, vad jag förstått så var ett av objektiven värt betydligt mer än vad jag betalade för hela schabraket. Annars så har mina fynd på senaste tiden kommit från diverse second hand-butiker, där brukar personalen oftast inte ha koll.

Posta ett svar