När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av johan_lindgren » 2 februari 2017, 23:29

tinfoiljesus skrev:En så liten sak att slarva med... Men det talar ju för att någon annan gjort filmen, annars hade den också varit skit. :-)
Je ellerhur. Man ser ju om man tittar närmare in i bilden (på flickr) att filmen självt inte alls är så dum!

Men vaffan, det var bra det blev på en Holga-rulle, det är lite kul att ha en "sån" också - betydligt bättre här en på en rulle man bryr sig lite mer om ;)
Roos råkade ju ut för mer taskigheter med nya tmax400-rullar för ett par veckorsedan, det liksom saknades emulsion på platser på den filmen... :(
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av tinfoiljesus » 3 februari 2017, 01:37

johan_lindgren skrev:Je ellerhur. Man ser ju om man tittar närmare in i bilden (på flickr) att filmen självt inte alls är så dum!

Men vaffan, det var bra det blev på en Holga-rulle, det är lite kul att ha en "sån" också - betydligt bättre här en på en rulle man bryr sig lite mer om ;)
Roos råkade ju ut för mer taskigheter med nya tmax400-rullar för ett par veckorsedan, det liksom saknades emulsion på platser på den filmen... :(
Nej verkligen inte. Gillade kompositionen också, även om siffrorna störde lite då. :) Jag har hört att det är Kodak T-Max de använder. Ta det med en nypa fixersalt, men med det där pappret blir ju ändå ingenting bra.

Meh. Värst vad det verkar strula med just T-Max då. Hade inte de flera batcher där pappret förstörde filmen ganska nyligen?

Aja, själv kör jag Ilford och har klarat mig hittills. Och även med mina Fomapan 100 jag unnade Holgan sist.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 13 februari 2017, 23:09

Frame009.jpg
Frame009.jpg (88.05 KiB) Visad 11311 gånger
Min Pentacon Six älskar kylan... Hade en plåtning i vackert vinterlandskap och temperaturen var precis under nollan. Efter att jag bytte objektiv så fick den sig en liten köldknäpp. Spegeln verkar inte ha varit så pigg på att åka hela vägen upp och slutarridåerna verkar ha klibbat ihop sig. Bild 9 och 13 blev så här (13 var mkt värre) men annars funkade den ok. Dock verkar slutartiderna ha varit långsammare än vad jag hade räknat med. Kanske ett stegs överexponering? När man får tid och kosing så är det väl dags att skicka in den på CLA. Den funkar ju fint om sommaren :lol: 8-)

Jag får dubbelkolla mina negativ som jag tog förra vintern vid -15.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av tinfoiljesus » 13 februari 2017, 23:48

vicnor skrev: Min Pentacon Six älskar kylan... Hade en plåtning i vackert vinterlandskap och temperaturen var precis under nollan. Efter att jag bytte objektiv så fick den sig en liten köldknäpp. Spegeln verkar inte ha varit så pigg på att åka hela vägen upp och slutarridåerna verkar ha klibbat ihop sig. Bild 9 och 13 blev så här (13 var mkt värre) men annars funkade den ok. Dock verkar slutartiderna ha varit långsammare än vad jag hade räknat med. Kanske ett stegs överexponering? När man får tid och kosing så är det väl dags att skicka in den på CLA. Den funkar ju fint om sommaren :lol: 8-)

Jag får dubbelkolla mina negativ som jag tog förra vintern vid -15.
Meh, trist! Jag har bara varit med om döende batterier och sega centralslutare vid kallt väder, allt annat har betett sig som tur är.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 14 februari 2017, 07:40

ah, jag hade problem med min Bronica förra veckan när graderna närmade sig -20. Ingen aning om vart den fastnade än men spegeln for upp och stannade där ett bra tag innan den bestämde sig för att komma ned igen. så om det var slutaren eller spegeln som segade sig vet jag inte. brukar ridåslutare vara känsliga för kyla? jag vet att centralslutare, som tinfoiljesus säger, kan ha problem med underkyld smörjning som blir seg på slutarlamellerna så ja, hm....

Jag ska prova kameran igen inomhus o fota klart rullen för o se vad som blev.

som sagt man kanske skulle skicka in på en CLA. kanske be om smörjning som klarar klimatet med ;)
Screen Shot 2017-02-14 at 07.41.20.png

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 14 februari 2017, 11:29

jojonas skrev:ah, jag hade problem med min Bronica förra veckan när graderna närmade sig -20. Ingen aning om vart den fastnade än men spegeln for upp och stannade där ett bra tag innan den bestämde sig för att komma ned igen. så om det var slutaren eller spegeln som segade sig vet jag inte. brukar ridåslutare vara känsliga för kyla? jag vet att centralslutare, som tinfoiljesus säger, kan ha problem med underkyld smörjning som blir seg på slutarlamellerna så ja, hm....
Kanske är det fjädrarna eller mekanismen som ska skjussa iväg båda slutarridåerna som blir för för dåligt spända? (Gissar att man behöver dra fram filmen i en enda bestämd rörelse och inte vara så försiktig) Även om ridåerna stannar 2-3 mm för tidigt (när det är kallt!) så brukar de ändå hålla tätt, vilket de inte verkade göra just med den här bilden. Men jo, arktisk olja lär ju garanterat vara ett tillval jag tar vid en CLA.

Får väl köra F3:an exklusivt i när temperaturerna kryper ned, fast även den krånglade lite smått. Det hände två eller tre gånger att man fick trycka lite hårdare på slutarknappen för att bilden skulle tas. Fräscha batterier i den så den ska inte krångla. ;)

Intressant med Bronican! Men oftast är spegeln kopplad till slutaren. Det är iaf så på P6:an, att spegeln utlöser slutaren.

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av mikael.langer » 14 februari 2017, 19:51

vicnor skrev:
jojonas skrev:ah, jag hade problem med min Bronica förra veckan när graderna närmade sig -20. Ingen aning om vart den fastnade än men spegeln for upp och stannade där ett bra tag innan den bestämde sig för att komma ned igen. så om det var slutaren eller spegeln som segade sig vet jag inte. brukar ridåslutare vara känsliga för kyla? jag vet att centralslutare, som tinfoiljesus säger, kan ha problem med underkyld smörjning som blir seg på slutarlamellerna så ja, hm....
Kanske är det fjädrarna eller mekanismen som ska skjussa iväg båda slutarridåerna som blir för för dåligt spända? (Gissar att man behöver dra fram filmen i en enda bestämd rörelse och inte vara så försiktig) Även om ridåerna stannar 2-3 mm för tidigt (när det är kallt!) så brukar de ändå hålla tätt, vilket de inte verkade göra just med den här bilden. Men jo, arktisk olja lär ju garanterat vara ett tillval jag tar vid en CLA.

Får väl köra F3:an exklusivt i när temperaturerna kryper ned, fast även den krånglade lite smått. Det hände två eller tre gånger att man fick trycka lite hårdare på slutarknappen för att bilden skulle tas. Fräscha batterier i den så den ska inte krångla. ;)

Intressant med Bronican! Men oftast är spegeln kopplad till slutaren. Det är iaf så på P6:an, att spegeln utlöser slutaren.
Såvitt jag vet så är åtminstone långsammare slutartider ett välkänt problem på P6. Jag vet att jag läst en tabell nånstans med kompensation vid olika temperaturer men minns inte var. Borde fixas med CLA med moderna smörjmedel tror jag.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 14 februari 2017, 23:14

mikael.langer skrev:Såvitt jag vet så är åtminstone långsammare slutartider ett välkänt problem på P6. Jag vet att jag läst en tabell nånstans med kompensation vid olika temperaturer men minns inte var. Borde fixas med CLA med moderna smörjmedel tror jag.
Jag är inte förvånad och det verkar högst rimligt. Väldigt trevlig kamera i övrigt, när man stryker den medhårs.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 15 februari 2017, 09:09

Jag är inte lika hemma på hur ridåslutare är uppbyggda men de har väll också separat mekanik för snabba o långsamma slutartider, eller? kanske bara tidiga leica et al som hade det :P var brukar gränsen gå isf? på mätsökare är det väll från kring 1/30 och nedåt som är de långamma

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av vicnor » 15 februari 2017, 22:12

jojonas skrev:Jag är inte lika hemma på hur ridåslutare är uppbyggda men de har väll också separat mekanik för snabba o långsamma slutartider, eller? kanske bara tidiga leica et al som hade det :P var brukar gränsen gå isf? på mätsökare är det väll från kring 1/30 och nedåt som är de långamma
För P6 så är det 1/1000s - 1/125s + B som är den snabba mekanismen och 1/30s - 1s + X-sync (~1/25s) som är den långsamma.

Posta ett svar