Favoritsökare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Favoritsökare

Inlägg av jojonas » 29 maj 2014, 11:46

Tänkte höra med er vad ni föredrar att komponera med. Jag har viss förkärlek till waistlevel finders på 6x6 mellanformatskameror. ;D

...men nu när jag skaffade den här helmatta sökarskivan till min OM2 så lutar det mot den helt plötsligt.

glädjen i det enkla eller vad man säger :)
Bilagor
IMG_0068 (Custom).JPG
IMG_0068 (Custom).JPG (32.83 KiB) Visad 12023 gånger

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Favoritsökare

Inlägg av NiklasG » 29 maj 2014, 11:49

Jag har hört att OM kamerorna ska ha de grymmaste sökarna, har aldrig tittat själv i en sådan så jag håller på ljusschakten hos mellanformatskamerorna. :)

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Favoritsökare

Inlägg av RikardL » 29 maj 2014, 14:50

Hmm, svår fråga. Just nu är det definitivt mätsökare som är modellen för mig. Jag gillar verkligen att man kan se utanför ramen. På något sätt känns det friare och nästans som att jag andas bättre jämfört med när jag fotar med spegelreflex :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Favoritsökare

Inlägg av jojonas » 30 maj 2014, 11:30

RikardL skrev:Hmm, svår fråga. Just nu är det definitivt mätsökare som är modellen för mig. Jag gillar verkligen att man kan se utanför ramen. På något sätt känns det friare och nästans som att jag andas bättre jämfört med när jag fotar med spegelreflex :)
ja, det är ju alltid en fördel för mätsökare :) känner själv att jag inte helt kan nyttja den friheten pga glasögonen vilket är lite synd.
har funderat på att ta glaset från ett par gamla glasögon och fixa nåt som jag kan sätta baki okularet.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Favoritsökare

Inlägg av RikardL » 30 maj 2014, 13:59

jojonas skrev:
RikardL skrev:Hmm, svår fråga. Just nu är det definitivt mätsökare som är modellen för mig. Jag gillar verkligen att man kan se utanför ramen. På något sätt känns det friare och nästans som att jag andas bättre jämfört med när jag fotar med spegelreflex :)
ja, det är ju alltid en fördel för mätsökare :) känner själv att jag inte helt kan nyttja den friheten pga glasögonen vilket är lite synd.
har funderat på att ta glaset från ett par gamla glasögon och fixa nåt som jag kan sätta baki okularet.
Vad gäller leica M6 med standardsökare, så har jag förstått att det bara är 28mm ramen som är svår att se med glasögon. 35, 50 och 90 ska inte vara några problem :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Favoritsökare

Inlägg av jojonas » 30 maj 2014, 14:36

RikardL skrev:Vad gäller leica M6 med standardsökare, så har jag förstått att det bara är 28mm ramen som är svår att se med glasögon. 35, 50 och 90 ska inte vara några problem :)
...du och din M6:a! ;)

jo, finns de med bättre sökare det är sant. Polaroid 600SE har schysst sökare med.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Favoritsökare

Inlägg av RikardL » 30 maj 2014, 15:28

jojonas skrev:
RikardL skrev:Vad gäller leica M6 med standardsökare, så har jag förstått att det bara är 28mm ramen som är svår att se med glasögon. 35, 50 och 90 ska inte vara några problem :)
...du och din M6:a! ;)

jo, finns de med bättre sökare det är sant. Polaroid 600SE har schysst sökare med.
Haha, förlåt :) På 35mm så är det många som tycker sökaren i zeiss inon är bättre än leicas varianter. På mellanformat har jag bara kollat i Mamiya 7 och holga. Mamiyan är vansinnigt fin, och holgan är ju som den är men jag gillar den ändå :)
Det är synd att Polaroid 600SE är så populär. Det är väl i stort sett samma som Mamiya Universal? Jag funderade ett tag på en Koni-Omega. De ska ha fin sökare och bra objektiv. Lite tunga kanske, men inte så dyra :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Favoritsökare

Inlägg av jojonas » 30 maj 2014, 15:49

RikardL skrev:Det är synd att Polaroid 600SE är så populär. Det är väl i stort sett samma som Mamiya Universal? Jag funderade ett tag på en Koni-Omega. De ska ha fin sökare och bra objektiv. Lite tunga kanske, men inte så dyra :)
ja, polaroid 600se är i princip en mamiya universal med annat namn på och annan fattning för bakstyckena -så som jag förstår det iaf.
koni-omega verkar nice men lite svårare att få tag på? för en sån så skulle jag satsa på ett bra kit så man slapp jaga ihjäl sig för fler objektiv sen.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Favoritsökare

Inlägg av RikardL » 30 maj 2014, 18:31

jojonas skrev:
RikardL skrev:Det är synd att Polaroid 600SE är så populär. Det är väl i stort sett samma som Mamiya Universal? Jag funderade ett tag på en Koni-Omega. De ska ha fin sökare och bra objektiv. Lite tunga kanske, men inte så dyra :)
ja, polaroid 600se är i princip en mamiya universal med annat namn på och annan fattning för bakstyckena -så som jag förstår det iaf.
koni-omega verkar nice men lite svårare att få tag på? för en sån så skulle jag satsa på ett bra kit så man slapp jaga ihjäl sig för fler objektiv sen.
De dyker upp ibland. Brukar ligga på 200 - 250 USD för kamera med ett objektiv.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Favoritsökare

Inlägg av jojonas » 30 maj 2014, 21:31

ah, låter värt

Posta ett svar