Kodak återlanserar Ektachrome 100

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av vicnor » 5 januari 2017, 19:47

Tröstköpandet av utgången Ektachrome på Brunos kan upphöra!

Kodak ska börja tillverka diafilm igen. Ektachrome 100 i 8mm och 135-36. Försäljningen börjar i fjärde kvartalet av 2017. (Årets julklapp 2017???) Återstår att se om det säljer tillräckligt för att motivera 120-produktion för att inte tala om bladfilm. Vem sa att E-6 var döende?

Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av jojonas » 7 januari 2017, 21:52

härliga nyheter! Få se om de eller Ferrania hinner ut först

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av mikael.langer » 7 januari 2017, 23:36

Känns som att 2017 blir året då det är värt att framkalla e6 själv

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av vicnor » 10 januari 2017, 17:55

Tydligen så "undersöker" Kodak i hur man ska kunna återlansera även Kodachrome! :o :shock:

Som jag ser det hela så handlar det här mer om ett PR-knep om att försöka vara motsatsen till Fujifilm som fått så mkt skit och bad-will för att reducera sin portfolio till det som intäkterna motiverar. (Den som tittar på hur många olika filmsorter och format som Fujifilm producerar så är det inte konstigt att de vill göra sig av med några) Dessutom så måste väl Kodak också täppa igen hålet mot Ilford? Jag får känslan av att filmfoto-community:et tycker att Ilford verkar mer sanna och ärliga i sitt uppsåt, och får väl därför som de får en hel del kunder? (Har Ilford egentligen lanserat en ny film eller förbättra en emulsion sen slutet av 90-talet?)

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av luminousoctaves » 10 januari 2017, 18:40

Spännande med Kodak Kodachrome-ryktet, men hur verklighetsförankrat är det? Det känns som en önskedröm hos ganksa många menar jag.

Ilford känns, utåt iaf, som ett mer passionsdrivet företag än Kodak. Jag kan inte på rak arm säga om de har lanserat en ny film eller emulsion eller inte, men de har ju faktiskt lanserat ett nytt fotopapper (Ilford Multigrade Art 300) för bara ett par år sedan... hard core! När släppte Kodak ett nytt analogt fotopapper senast... eh...

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av vicnor » 10 januari 2017, 19:11

luminousoctaves skrev:Spännande med Kodak Kodachrome-ryktet, men hur verklighetsförankrat är det? Det känns som en önskedröm hos ganksa många menar jag.

Ilford känns, utåt iaf, som ett mer passionsdrivet företag än Kodak. Jag kan inte på rak arm säga om de har lanserat en ny film eller emulsion eller inte, men de har ju faktiskt lanserat ett nytt fotopapper (Ilford Multigrade Art 300) för bara ett par år sedan... hard core! När släppte Kodak ett nytt analogt fotopapper senast... eh...
Det är tydligen Kodak själva som spekulerar detta i sin egna podcast, men visst, jag tror det är mer en PR-grej än ngt som man ska ta på riktigt allvar. Antingen gör de Kodachrome till en E6- eller C41-film eller så låter de bli, skulle jag gissa. Att återinföra K14-processen känns lite väl hard core! Men är positivt att Kodak ger sken av att ha lite ambitioner och tilltro till marknaden.

Hehe angående papper så har du nog rätt. Kodak verkar rätt inställda på att framtiden stavas skanner (Ektar, nya Portra osv). Harman technologies (Ilford + Kentmere) verkar äga i princip det mesta av mörkrumspappersmarknaden.

Men visst, om man ska inkludera Kentmere i "Ilford", så har de ju släppt några nya emulsioner de senaste åren även om vi väntar på FP5, HP6 och Delta 3200 Plus ;)

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av roos » 10 januari 2017, 19:31

Marknaden är mycket konstig just nu. Vi har gott om filmtillverkare, men kameror tycks inte gå att sälja.

Det bådar knappast gott för framtiden...

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av luminousoctaves » 10 januari 2017, 22:47

roos skrev:Marknaden är mycket konstig just nu. Vi har gott om filmtillverkare, men kameror tycks inte gå att sälja.

Det bådar knappast gott för framtiden...
Hur menar du? Vad tänker du kommer hända?

Jag tänker att vi just nu lever i historiens stora guldålder för analoga fotonördar. En extremt omfattande och sökbar begagnatmarknad med över 100 års analog kameratillverkning, till underpris. Dessutom ett stort utbud av information, kunskaper och erfarenheter tillgängliga via en knapptryckning. Jag tippar även på att utbudet film och kemi är bra mycket bättre idag än det var i de flesta svenska städer för 30 år sedan (då internet inte fanns).

För att inte tala om mörkrumssidan. Jag har köpt två livstider fiberpapper och exklusiv mörkrumsutrustning för typ inga pengar alls. Grejor som folk skulle sålt sin moster för för 40 år sedan.

Njut av den här tiden, för något liknande kommer aldrig tillbaka. :D
Det kommer troligen bli precis som med analogsyntharna som efter ett antal års växande efterfrågan hamnat i en slags andra livstid med remakes på i princip allt som gjorts.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av luminousoctaves » 10 januari 2017, 22:51

(...det föregående inlägget var min positiva sida som talade. Min pessimistiska personlighet misstänker att strängare miljökrav kommer medföra att all analog film- och kemitillverkning upphör inom 10 år... höhö..)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av jojonas » 11 januari 2017, 12:41

la inte kodak ned pappersproduktionen för rätt så länge sen nu? den svartvita iaf, ser nu att man kan köpa ett gäng olika rullar(?!) kodak färgpapper https://www.bhphotovideo.com/c/search?a ... 4291384683

Men jo, vi lever i en tid med fantastisk tillgång av filmkameror. Proffskameror som folk i våra skor i tidigare årtionden bara kunde dregla över är lättilgängliga. får se hur länge infrastrukturen med framkallningslabb håller sig bara. Kanske får vara glad så länge ett ställe i landet fortfarande håller på men att framkalla själv lär nog finnas kvar ett bra tag.

Posta ett svar