Fejkad film

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Fejkad film

Inlägg av vicnor » 11 december 2016, 11:41

fakefilm.jpg
fakefilm.jpg (118.33 KiB) Visad 8585 gånger
Jag såg det här inlägget på en facebook-grupp som jag är med i. Är detta vanligt?

Jag kan inte föreställa mig att det finns några pengar att hämta i att ta gamla tomma Agfa Vista 200-kassetter och fylla dem med fejkad film och sen sätta en ettikett på dem som det står HP5+ på.

För det här kan väl knappast gå runt?! Eller?! Att tillverka fejkfilmen, trycka upp Ilford-ettiketterna, få tag i kassetterna och filmbehållaren och sen sälja det för avsevärt mindre än vad Ilford tar för HP5+ (inkl frakt från Kina!) för att folk ska vilja ta en risk och köpa. Det måste vara ett sätt för att få tag i folks VISA-kort?

Det vore en sak om det bara var Vista 200 med en annan ettikett på (relativt låg investering, dvs Ilford-ettiketterna, för att kunna sälja ngt dyrare), men tydligen så blev det inga bilder alls. Det ska väl bli ngt även om man framkallar Vista 200 i svartvit kemi??

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fejkad film

Inlägg av jojonas » 11 december 2016, 12:10

Oj! Nä, aldrig hört om. Kanske nån som har tillgång till labb och tog tomma kasetter och filmflärparna som klippts av? Fast det måste ju ändå ha varit nog film för han laddade utan o reagera? Fattar inte men jo, fult!

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fejkad film

Inlägg av vicnor » 11 december 2016, 12:22

jojonas skrev:Oj! Nä, aldrig hört om. Kanske nån som har tillgång till labb och tog tomma kasetter och filmflärparna som klippts av? Fast det måste ju ändå ha varit nog film för han laddade utan o reagera? Fattar inte men jo, fult!
Han fotade ju ändå två hela rullar! Ska man fejka så bör man göra som du säger, bara ta flärparna och tejpa fast.

Med tanke på den låga vinsten som man får ut per såld fejkrulle, så undrar jag om inte grabben bara framkallade de två som inte var exponerade och därför blev besviken att det var tomt på rullen. För det är helt orimligt - även med slavarbete - att få det att gå ihop ekonomiskt. Och alldeles för många steg som kan gå fel! Betydligt enklare och billigare att köpa upp ett restlager Vista 200, trycka upp några etiketter och sälja det dyrare som HP5+.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fejkad film

Inlägg av vicnor » 11 december 2016, 12:51

fejkadfilm2.jpg
fejkadfilm2.jpg (134.63 KiB) Visad 8576 gånger
Frågade honom om han hade en bild på filmen, och tydligen så är det verkligen bara plast. Känns likadant på båda sidorna av filmen. Så det är uppenbarligen inte Vista 200 med ny etikett...

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Fejkad film

Inlägg av haga » 11 december 2016, 17:49

Kina. Jag är inte förvånad. Silver är dyrt nu för tiden. Mest förvånad över att de bemödade sig att skicka rullarna. Hahaha! Lite Monty Python över hela grejen. Ganska roligt practical joke. *Skrattar och skrockar som en tomte.*
Eller kanske 100% Lomo? Fast resultatet kanske är för förutsägbart för att man ska kunna kalla det Lomo? Livet från den ljusa sidan.
Min bländaröppning är större än din.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fejkad film

Inlägg av jojonas » 12 december 2016, 09:39

Mysko! först när jag såg den klara filmen så antog jag att det är taget från en rulle leader för spelfilm eller nåt.

Men filmen såg ändå mörk ut på första bilden? Så nånting har ju varit på filmen

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fejkad film

Inlägg av vicnor » 12 december 2016, 10:33

jojonas skrev:Mysko! först när jag såg den klara filmen så antog jag att det är taget från en rulle leader för spelfilm eller nåt.

Men filmen såg ändå mörk ut på första bilden? Så nånting har ju varit på filmen
Ja, precis! Typ ngn tjock färg? Det går uppenbarligen att tvätta bort. Snacka om att ngn har ansträngt sig ordentligt för att kränga en fejkad produkt.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fejkad film

Inlägg av jojonas » 12 december 2016, 10:40

vicnor skrev:
jojonas skrev:Mysko! först när jag såg den klara filmen så antog jag att det är taget från en rulle leader för spelfilm eller nåt.

Men filmen såg ändå mörk ut på första bilden? Så nånting har ju varit på filmen
Ja, precis! Typ ngn tjock färg? Det går uppenbarligen att tvätta bort. Snacka om att ngn har ansträngt sig otroligt för att kränga några slantar.
låter som rem jet isåfall.

ja, sjukt mycket jobb för att lura till sig några slantar.

Posta ett svar