Posta en bild du tagit

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 23 oktober 2016, 13:13

Wow, Tobias. den filmen håller än, ser det ut som!

Jag känner jag får ta mig i kragen lite med så bra barnbilder som läggs upp här :)

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Tobias_N » 23 oktober 2016, 14:15

Jag har tre småbarn hemma så det blir lätt att jag fotar dom då tiden inte riktigt räcker till så mycket som man skulle vilja. :)

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 4 november 2016, 11:02

Bild
TMax400 @ 1600 i Xtol (1:0), 24C.

Det är en satans konstrastrik film när man pressar TMax400. Men jag undrar hur det mkt det beror på att framkallaren är lite på sista varvet (blandad i april!). Den var grumlig och gul när jag hällde upp den men klarnade snabbt till. Å andra sidan så är huden 1/250s (också bildens exponering) och bakgrunden mer i stil med 1/30s. Mer jämnt exponerade bilder blev inte bleka, så jag antar att framkallaren ändå är A-OK ett tag till?

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av mikael.langer » 4 november 2016, 12:36

vicnor skrev:Bild
TMax400 @ 1600 i Xtol (1:0), 24C.

Det är en satans konstrastrik film när man pressar TMax400. Men jag undrar hur det mkt det beror på att framkallaren är lite på sista varvet (blandad i april!). Den var grumlig och gul när jag hällde upp den men klarnade snabbt till. Å andra sidan så är huden 1/250s (också bildens exponering) och bakgrunden mer i stil med 1/30s. Mer jämnt exponerade bilder blev inte bleka, så jag antar att framkallaren ändå är A-OK ett tag till?
Jag kasserade just det sista av min batch från i våras nån gång som var knallgul då den inte klarade ett clip test. Skulle vara försiktig med den.
Stort fan av pushad TMax I xtol, gillar verkligen den där looken, fast jag kör oftast 1+1, tycker det blir lite mer kontrollerad kontrast och bett.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 4 november 2016, 14:46

mikael.langer skrev:Jag kasserade just det sista av min batch från i våras nån gång som var knallgul då den inte klarade ett clip test. Skulle vara försiktig med den.
Stort fan av pushad TMax I xtol, gillar verkligen den där looken, fast jag kör oftast 1+1, tycker det blir lite mer kontrollerad kontrast och bett.
Den hade en svag gul nyans även efter att den klarnat, så det är rimligt att den hänger på snöret. Givetvis hade jag inte använt den om den inte hade klartnat till så snabbt. (Man är ju inte född i farstun! :lol: )

Jag har en ny påse som kom till fotoklubben i dagarna, så det blir att blanda till ny Xtol snart. Dock hade jag förväntat mig att Xtol skulle dö mkt mer plötsligt och utan att man märkte det innan det var för sent. Men om framkallaren gulnar med åldern så fattar jag inte problemet. Häller folk fix i sina framkallare eller vadå??

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av mikael.langer » 4 november 2016, 14:55

vicnor skrev:
mikael.langer skrev:Jag kasserade just det sista av min batch från i våras nån gång som var knallgul då den inte klarade ett clip test. Skulle vara försiktig med den.
Stort fan av pushad TMax I xtol, gillar verkligen den där looken, fast jag kör oftast 1+1, tycker det blir lite mer kontrollerad kontrast och bett.
Den hade en svag gul nyans även efter att den klarnat, så det är rimligt att den hänger på snöret. Givetvis hade jag inte använt den om den inte hade klartnat till så snabbt. (Man är ju inte född i farstun! Bild )

Jag har en ny påse som kom till fotoklubben i dagarna, så det blir att blanda till ny Xtol snart. Dock hade jag förväntat mig att Xtol skulle dö mkt mer plötsligt och utan att man märkte det innan det var för sent. Men om framkallaren gulnar med åldern så fattar jag inte problemet. Häller folk fix i sina framkallare eller vadå??
Ja man undrar ju. Min var uppenbart fishy som sagt, tidigare har det inte varit någon missfärgning alls, men då var min batch ca 15 månader gammal så det fanns all anledning att vara misstänksam. Bild

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Snytbaggen » 7 november 2016, 22:24

Äntligen fått fart på mörkrummet, så jag har börjat förstora upp några negativ jag haft ögonen på ett tag. Det här är en bild från Italien i somras, jag tror det är från Siena. Italienarna gillar allt sina vespor...

Bild

T-Max 400, inscannad papperskopia.

Fotnot: Ett hett tips om ni vill ha en smärtfri beställning från Maco är att inte göra som jag och råka välja direktbetalning. Jag blev tvungen att ringa upp min bank för att låsa upp utlandsbetalningar och fick en tio minuter lång intervju om vart pengarna skulle skickas, varför de skulle skickas, till vem, hur mycket, hur ofta jag tar ut/sätter in kontanter osv osv...

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av roos » 10 november 2016, 08:50

Tror jag lovade att lägga upp den här när jag hittade den igen. Ektar i kaffenol.

Bild

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av monotux » 10 november 2016, 09:42

Får en HTTP 403 när jag försöker se bilden, är den verkligen publik? :)

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av roos » 10 november 2016, 21:42

OK, nytt försök med ektar i kaffenol:
Bild

Posta ett svar