Våra kameror

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 16 maj 2014, 23:19

mitt i och konverterar en söt liten nettar till nålhålskamera :) blir att ta den till jobbet på måndag för att hitta en lämplig borr att dra igenom dörren.
Bilagor
IMG_0041.JPG
IMG_0041.JPG (43.32 KiB) Visad 7171 gånger

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Våra kameror

Inlägg av johan_lindgren » 16 maj 2014, 23:52

Koolt!
Hade det inte vart för att den nettar jag har, har följt min fars släkt sedan den var ny så hade den nog blivit hålkamera också ;)

Jag lär starta nog en liten byggtråd också sen när jag sätter igång med mitt hålkamerabygge! :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 19 maj 2014, 16:27

K.E. skrev:En av var modell :) sen kan jag inte sälja av kameror heller när jag väl införskaffat dom :( jo förresten, när dom inte funkar fullt ut!
Leker med tanken att ta med den minsta F4:an och Yashica Mat:en till den stundande Italienresan (plåtar mest på resor och semestrar) plus en liten digitalkamera. Har F5 också men bara en :) föredrar nog F4 dock eller gillar nog egentligen alla F-modeller när jag väl har dom i handen!
ja, hur går det med tankarna? lät som leica cl och nånting annat innan. och juni med italien närmar sig för dig ;)
johan_lindgren skrev:Koolt!
Hade det inte vart för att den nettar jag har, har följt min fars släkt sedan den var ny så hade den nog blivit hålkamera också ;)

Jag lär starta nog en liten byggtråd också sen när jag sätter igång med mitt hålkamerabygge! :-)
ja, "arvegods" vågar man inte göra vad som hellst med. det kan man ångra fort :)
ser fram emot ditt nålhålskamerabygge framöver~

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Våra kameror

Inlägg av RikardL » 22 maj 2014, 14:39

Härligt Jonas. Ser fram emot att se lite bilder från skönheten senare :)
Själv föll jag precis till föga och gav efter för leicasuget. En Leica M6. Jag fick ett riktigt bra pris, men det är fortfarande inte en billig kamera. Den kostade dock bara en tredjedel av vad jag gladeligen betalade för en digitalkamera för ett par år sedan, så det gäller att sätta saker i perspektiv. Min D700 klarar ju dessutom inte ens av att ta riktiga bilder på film :)
Nu gäller det att leta objektiv en 35a eller en 50a passar nog bra som alltiallo.

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 22 maj 2014, 17:19

RikardL skrev:Härligt Jonas. Ser fram emot att se lite bilder från skönheten senare :)
Själv föll jag precis till föga och gav efter för leicasuget. En Leica M6. Jag fick ett riktigt bra pris, men det är fortfarande inte en billig kamera. Den kostade dock bara en tredjedel av vad jag gladeligen betalade för en digitalkamera för ett par år sedan, så det gäller att sätta saker i perspektiv. Min D700 klarar ju dessutom inte ens av att ta riktiga bilder på film :)
Nu gäller det att leta objektiv en 35a eller en 50a passar nog bra som alltiallo.
M6? härliga tider :) en i klubben har en sån fantistisk sak tror jag

min skönhet beslutade jag mig för att skapa en ny tråd för (samt andras projekt): http://filmfotoforum.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=70
det händer grejjer kan jag säga!

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Våra kameror

Inlägg av RikardL » 23 maj 2014, 16:14

jojonas skrev: M6? härliga tider :) en i klubben har en sån fantistisk sak tror jag
Japp. Jag får den förhoppningsvis på Måndag. Plockade precis upp ett M-Rokkor 40 f/2 som jag ska slänga på, Vansinnigt litet och nätt objektiv :)

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 24 maj 2014, 01:11

bra allroundobjektiv det där m-rokkor. lästa på en del om det i vintras (funderade på att sälja av grejjer och skaffa en Leica CL eller M5 med det objektivet).
samma skärpa som leicavarianten, lagom brännvidd som passar till det mesta och lättare att använda filter än den leicamärkta.

mPetre
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2014, 08:20
Ort: Huddinge

Re: Våra kameror

Inlägg av mPetre » 25 maj 2014, 17:17

Kul att se alla era härliga kameror - snyggt :D

Här är några stycken av mina småbildshus - dock långt ifrån alla (Bilder från 2007 som jag hittade på min Google+-sida)

Canon FX 1967 (Den som jag "tjyvlånade" under 70-talet och sedan fick överta)
Bild
Bild

Praktica LTL 1972
Bild
Bild

Praktica FX3 1957
Bild
Bild

Minolta XG2 1982 Auto Winder G
Bild
Bild

Minolta X-300 1985 Auto Winder G
Bild
Bild

Yashica TL-Electro 1972
Bild
Bild

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 25 maj 2014, 20:25

och här kommer fler snygga saker ser jag :)
ser att du också har en sigma mini-wide ii. bra kvalla! har du 28:an eller 24:an?

mPetre
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2014, 08:20
Ort: Huddinge

Re: Våra kameror

Inlägg av mPetre » 26 maj 2014, 12:21

jojonas skrev:och här kommer fler snygga saker ser jag :)
ser att du också har en sigma mini-wide ii. bra kvalla! har du 28:an eller 24:an?
Tack :D
Det är en 28/2,8.
Jo, det finns som sagt en del "skrot" lådorna ...

Posta ett svar