Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 3 januari 2016, 01:17

Mörkrummat hela dagen. Ups and downs!

Började med småsnack, sen ladda autolabbet med en tunna E6-filmer. Insåg att jag inte ätit mer än en macka på hela dagen så går ut och köper kakor och chips. I panik ringer jag sen kompisen som är på kebabhaket och ber honom ta med pommes åt mig i alla fall, det fixar sig. Stärkt av stärkelse smäller jag upp en HP5+@3200-ruta på lite 30x40 RC-papper. Efter några testremsor gör jag en första print rakt av, förutom lite damm är den perfekt. Bort med damm, gör nr två. Går ju som på räls. Hänger upp E6-filmen, snygga rutor. Många överraskningar.

Sen får jag idén att lithprinta lite. Blandar någon soppa på en liter av en halv liter old brown, vatten och rätt mycket koncentrat. Holganegativ stoppas i förstoringsapparaten. Jag har en väldigt avslappnad inställning till lithprinting. Kör en och blir nöjd, så det är en rätt tidsbesparande process egentligen. Kastar i ett gammalt mystiskt Orwo-papper för att göra en 19x19. Lyser länge och väl. I framkallaren så framträder sakta en grå kvadrat. Man ser NADA. Låter den gå lite till och stoppar. I två nyanser av novembergrågrönt syns bilden. Aldrig sett sån dålig lithkopia.

Pappret är uppenbarligen skräp säger jag och sänker apparaten. Här ska nämligen kopieras en 8x8 på 9x12-papper från 1940-talet istället. Måste slänga på storformatsoptik för en så liten förstoring. Samma scen upprepas i framkallaren. Vafa.. Kanske också rötet papper? Första gången jag provar detta med. Det har stora oskarpa partier, som att jag exponerat det under vatten. Och noll kontrast. Tar ett Agfa Brovira 5 ur allmäna högen. Brovira brukar gå bra. Nope! Allt kommer samtidigt och det blir dessutom en otroligt grov mottling. Börjar undra om framkallaren är skrot, eller är negativet verkligen så illa? Jag har både pjattat och efterbelyst, men ändå...

Tar till slut ett känt papper, ett av mina egna testade Agfa Portriga. Blir också skrot. Gör en snabb kopia på färskt RC med maxkontrast och framkallar som vanligt. Normal-ish kontrast, lite åt det låga hållet. Aaah. Det var ett trött negativ det. Bestämmer mig för att återkomma till det med selentoning av negativet, fler lithtrick och/eller normal kopiering+toning istället. Gör några smålithar på Portrigan av andra negativ och blir nöjd. Sedan städar vi eftersom vi som vanligt är sist och drar hemåt.

Sånt man lever för va..? :D
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 3 januari 2016, 10:24

haha ja, wow... det där låter som en våt dröm just nu :D

mysko med lithen. tänker instinktivt att de blir slöjade av nåt men eftersom ni är så många som använder stället så borde nån ha märkt av och fixat om så vore fallet. ibland får man bara en soppa som inte passar alla papper :P

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jkarlsson » 3 januari 2016, 12:08

Körde ett pass i mörkret igår också. Blev runt 8 "råkopior" på matt plastpapper i adox adotol wa så inget avancerat men ändå gött som vanligt när man väl får ett skapligt resultat :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 3 januari 2016, 13:50

jojonas skrev:haha ja, wow... det där låter som en våt dröm just nu :D

mysko med lithen. tänker instinktivt att de blir slöjade av nåt men eftersom ni är så många som använder stället så borde nån ha märkt av och fixat om så vore fallet. ibland får man bara en soppa som inte passar alla papper :P
Vågar du dig ned till Stockholm så måste du ju komma och hänga lite i dunkelkammern!

Jao, jag tror mycket berodde på negativet i och med att resten blev som förväntat. Men nog kan det varit en lite svag soppa också, en dålig kombination helt enkelt. Just nu klurar jag på att använda Fomatone-papper, framkalla som vanligt och eventuellt tona bort lite av grönheten jag brukar få på det pappret. Men mustig och sotig svärta ska det bli!

Men puh, först måste jag ta tag i studierna tror jag bestämt. Känner blåslampan.. :D
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 3 januari 2016, 23:42

jkarlsson skrev:Körde ett pass i mörkret igår också. Blev runt 8 "råkopior" på matt plastpapper i adox adotol wa så inget avancerat men ändå gött som vanligt när man väl får ett skapligt resultat :)
På tal om det skulle jag precis skriva att jag fått tag på en gammal stämpel och en massa tillhörande bläck av olika slag. :)
row_row_row_your_boat.png
Och Felix. Jäklar vilken dag det lät som. :)

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jkarlsson » 4 januari 2016, 11:47

Konir skrev:
jkarlsson skrev:Körde ett pass i mörkret igår också. Blev runt 8 "råkopior" på matt plastpapper i adox adotol wa så inget avancerat men ändå gött som vanligt när man väl får ett skapligt resultat :)
På tal om det skulle jag precis skriva att jag fått tag på en gammal stämpel och en massa tillhörande bläck av olika slag. :)
row_row_row_your_boat.png
Och Felix. Jäklar vilken dag det lät som. :)
Åhå! Cravings på en sådan! :D Var hittade du?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 4 januari 2016, 19:00

jkarlsson skrev:Åhå! Cravings på en sådan! :D Var hittade du?
Var en tradera-annons strax innan jul. Fick den, ett par flaskor bläck, lite retuschkemikalier/färg och lite papper... samt lite spridda skurar av annat bös. Någon som säljer av sin fars gamla samling så det var ingen direkt ordning på någonting, en påse lördagsgodis typ. Blir nog en liten bild på det när bristen på motiv infinner sig. ^^

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jkarlsson » 4 januari 2016, 20:31

Konir skrev:
jkarlsson skrev:Åhå! Cravings på en sådan! :D Var hittade du?
Var en tradera-annons strax innan jul. Fick den, ett par flaskor bläck, lite retuschkemikalier/färg och lite papper... samt lite spridda skurar av annat bös. Någon som säljer av sin fars gamla samling så det var ingen direkt ordning på någonting, en påse lördagsgodis typ. Blir nog en liten bild på det när bristen på motiv infinner sig. ^^
Det är ju oftast sånna gottepåsar som är bäst alltså. Gillar när det är endast avhämtning och de skriver typ "Lite andra saker kan ingå vid intresse".

/Hoarder
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 4 januari 2016, 20:54

jkarlsson skrev:
Konir skrev:
jkarlsson skrev:Det är ju oftast sånna gottepåsar som är bäst alltså. Gillar när det är endast avhämtning och de skriver typ "Lite andra saker kan ingå vid intresse".

/Hoarder
Spot on, likt balsam för själen.

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av panna » 5 januari 2016, 19:39

Detta får mig osökt att tänka på ett mycket enkelt knep jag lärt mig rätt så nyligen, nämligen att skriva på baksidan av papperet innan man exponerar. Där skriver man tid, bländare osv, och man kan även rita in ev. efterbelysning och så vidare. Då vet man vad man har gjort och behöver inte blanda ihop olika testbilder. Som en extra bonus så får bilden lite "personlighet" på baksidan. Man undviker också att göra alltför konstiga improvisationer medan man exponerar, eftersom man redan har skrivit upp vad man ska köra på för tider och så.
20160105_193629-01.jpeg
EXIF-Data show/hide
Focus length:
4.13 mm
Shutter speed:
1/792 Sec
F-number:
f/2.2
ISO speed rating:
50
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash fired
Camera-manufacturer:
SAMSUNG
Camera-model:
GT-I9506
Exposure bias:
0 EV
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

Posta ett svar