Framkallning för Nybörjare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av haga » 25 december 2015, 20:16

Om det är den äldre modellen med vitt lock du har, så har jag samma erfarenhet. De läcker som såll.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Min bländaröppning är större än din.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av Konir » 25 december 2015, 21:21

haga skrev:Om det är den äldre modellen med vitt lock du har, så har jag samma erfarenhet. De läcker som såll.
Spot on, om det är det topplocket du syftar på. Överväger att testa den den där "agitationspinnen" så att man inte behöver vända upp och ned på det hela mer än när man tömmer tanken, men är inte jättesugen på att behöva ändra min rutin. Kanske är enklaste lösningen helt enkelt att skicka efter en ny tank med nästa beställning ifrån Photax. ^^

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av haga » 25 december 2015, 21:24

Det är nog det enklaste, eftersom du kan använda dig av samma spiraler.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av luminousoctaves » 26 december 2015, 08:55

Prova att slänga upp en annons på Fotosidan. Det bör finnas massor av Paterson framkallningsdosor att köpa begagnat. De är dyra att köpa nya.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av Konir » 26 december 2015, 13:52

luminousoctaves skrev:Prova att slänga upp en annons på Fotosidan. Det bör finnas massor av Paterson framkallningsdosor att köpa begagnat. De är dyra att köpa nya.
Där sa du något. :)

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av haga » 27 december 2015, 22:04

Jag vill tillägga en sak i all välmening. Använd inte diskmedel vid slutsköljningen. Använd vätmedel. En flaska vätmedel kostar vanligtvis mellan 100 och 200 kronor och räcker en halv livstid. Bokstavligen. Vätmedel innehåller varken färgämnen, parfym eller oljor eller andra gojsiga substanser som diskmedel kan innehålla. De vätmedel som har fungerat bäst för mig är Tetenal Mirasol, därefter Ilford Ilfotol, Kodak Photo Flo tycker jag är lite sämre då det inte alltid hjälpt mot kalkavlagringar.

Jag rör heller aldrig filmen efter att jag hänger upp den på tork, varken med fingrar eller skrapa. Har flera gånger repat eller skadat skörare emulsioner som Foma, då jag försökt att förkorta torktiden något. Moder natur gör jobbet galant utan fem små smutsiga... Enklare i så fall att blanda i ren isopropanol eller någon annan lättflyktig och kemiskt ren alkohol i slutsköljen.
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av luminousoctaves » 27 december 2015, 22:51

Intressant, jag använder Kodak Photo Flo hemma och då har jag problem med kalkavlagringar. Ska nog testa något annat.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av haga » 27 december 2015, 23:13

Hade också extrema problem med det hårda vattnet här. Försökte ett tag med enbart kranvatten och Kodak Photo Flo, men förbättringen var marginell. Upplever även att Kodak Photo Flo är något segare och oljigare än de andra vätmedlen.

Jag gör nu alltid den allra sista slutsköljen i destillerat vatten, med ett par droppar Tetenal Mirasol + ett par centiliter isopropanol/isopropylalkohol. Letade efter en lösning i ett par år till jag fann den här metoden som någon på ett utländskt forum rekommenderade. Sedan dess är negativen nästan alltid rena efter tork.
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av vicnor » 27 december 2015, 23:19

Köpte en flaska Mirasol då Agepon och Acros inte gillade varandra. Min erfarenhet av Tri-X är att emulsionsidan torkar fint oavsett vad man hittar på, utan det är mest den glatta filmbasen som påverkas av att man använder kranvatten, Yes, Agepon eller Mirasol.

Mirasol är nog det som hittills gett bäst resultat när det gäller minst mängd damm och ojämnheter under torkningen. Agepon funkar i mitt tycke ok när det gäller traditionell film som Tri-X eller HP5+, men Mirasol är klart bättre. Mirasol är förövrigt inte ett diskmedel deluxe (högkoncentrerade tensider) såsom Agepon eller Photo Flo, utan har effektivare ytaktiva ämnen.

Ang diskmedel och parfym, så bör (sic!) även parfymen rinna av filmen. Dock borde det finnas ämnen i diskmedel som gör huden mjuk och inte så sprucken när man diskar, och det lär ju garanterat interagera med gelatinet i emulsionen och göra den mjukare (dvs lättare att repa). Dock har jag inte testat den här tesen. Men det är i min mening en överhängande risk.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av Konir » 28 december 2015, 16:00

Oj, nu rasslade det på bra här. Intressanta grejer, kul att få ta del av era erfarenheter.

Jag har efter framkallning dragit filmen mellan två fingrar med sådär resultat. Inga repor vad jag sett ännu men mycket av vattnet stannade kvar eller flyttade sig bara någon centimeter. Grävde lite i garaget och hittade en uråldrig flaska Photo Flo som jag använt på de två senaste rullarna, nu har jag ju ingen annan erfarenhet av vätmedel än denna, men jag tycker att det funkar relativt bra. Mångt mycket bättre än inget alls. Tycker framför allt om att använda den efter att jag diskat glasskivan jag använder vid kontaktkopiering.

Liten närrelaterad fråga nu när alkoholer och sånt kommit på tal. Vad är en för er normal torktid? Misstänker att jag låter mina grejer hänga mångt mycket längre än nödvändigt.

Posta ett svar