Posta en bild du tagit

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av johan_lindgren » 16 november 2015, 11:06

jojonas skrev:johan, fin ton på papperet där. tror det passar den höstiga bilden. hur var toyon ute i fält för dig?
Tackar ja det var en rejäl ton, och som vanligt så är ju pappret så många gånger snyggare än scannen men det är ju ingen nyhet :) Pappret hade en lite mer "egen/personlig" ton än många andra papper jag provat, den var mer distinkt med mindre svärta och mer ton liksom..

Toyo'n är en rejäl pjäs tycker jag, har väl funnit någon gång att en rangefinder monterad ju inte hade vart så dumt (som roos har med sina Linhof's). Det är ett intensivt övande med hur man placerar skärpeplanet så det tar en evig tid att ta en bild förstås, men det är verkligen kul! Jag hade i helgen med mig ett antal olika filmer laddade - samtliga 4x5:
- Bergger Panchro 400
- Rollei Infrared
- Rollei RPX 400
- Ilford Delta 100
- Kodak Tmax 100 (gammla emulsionen)
- Fujichrome E100G
- Fujichrome Velvia 50

Och vid varje motiv får man välja vilken film man vill skjuta :P

Hoppas mig på en fjällvandring med 4x5 nästa år och har förhoppningar att slippa ett kulhuvud till mitt stativ, dels då det väger en jäkla massa (Sirui K-40X) och dels då movements på kameran väger upp eventuella behöv som ett kulhuvud normalt hjälper för på vanliga kameror - MEN, det blev problem när jag insåg att jag inte kunde snurra på mitt-pinnen på mitt stativ, vilket verkligen behövs, så det återstår att se hur det ska lösas, men antagligen med ett annat stativ, eller att jag tillfälligt moddar det jag har om det går.
jojonas skrev:när jag beställde färgkemi nån gång (digibase tror jag) så fick jag med sådana där sprutor (pumparna alltså, inge nålar) och jag har funderat på att använda dom för rodinal när jag kommer igång med framkallandet igen. mätglas funkade för småflskorna som fomadol och dom men nu har jag två st litersflaskor och vill inte spilla :D

nån som har erfarenhet med att använda sådana för kemi?
Vi har betsällt digibase's kemi några gånger och har samlat på oss lite sånna där sprutor, men vi har även fått tag på liknande från andra håll och dom används alla flitigt till svartvit filmkemi!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av panna » 16 november 2015, 11:31

jojonas skrev:när jag beställde färgkemi nån gång (digibase tror jag) så fick jag med sådana där sprutor (pumparna alltså, inge nålar) och jag har funderat på att använda dom för rodinal när jag kommer igång med framkallandet igen. mätglas funkade för småflskorna som fomadol och dom men nu har jag två st litersflaskor och vill inte spilla :D

nån som har erfarenhet med att använda sådana för kemi?
Jag körde alltid sprutor när jag använde HC-110, då man också behöver mäta upp små mängder. Mkt smidigt, särskilt för trögflytande grejer.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 16 november 2015, 13:21

johan_lindgren skrev:Hoppas mig på en fjällvandring med 4x5 nästa år och har förhoppningar att slippa ett kulhuvud till mitt stativ
Hoppla! eller "OMG!!" Jag som tyckter att mina planer om att fjällvandra med en Pentacon Six är lite "over the top"
*pun intended* :D :lol:

Även om man vill ha fina högupplösta bilder, så känner jag att mellanformat (och större) blir för mkt. I realiteten så kommer det nog bli min fjäderlätta Nikon FE eller den pålitliga F3:an + 24/2.8 (+ 50/1.8?), samt två rullar med ngt ISO 100. Fast ja, du kanske inte har avsikten att kånka 10-20 mil med alla grejerna. :P

Hur som helst, som turist, så bör man bara ha med sig film så man inte fotar en massa trams.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av johan_lindgren » 16 november 2015, 14:02

vicnor skrev:
johan_lindgren skrev:Hoppas mig på en fjällvandring med 4x5 nästa år och har förhoppningar att slippa ett kulhuvud till mitt stativ
Hoppla! eller "OMG!!" Jag som tyckter att mina planer om att fjällvandra med en Pentacon Six är lite "over the top"
*pun intended* :D :lol:

Även om man vill ha fina högupplösta bilder, så känner jag att mellanformat (och större) blir för mkt. I realiteten så kommer det nog bli min fjäderlätta Nikon FE eller den pålitliga F3:an + 24/2.8 (+ 50/1.8?), samt två rullar med ngt ISO 100. Fast ja, du kanske inte har avsikten att kånka 10-20 mil med alla grejerna. :P

Hur som helst, som turist, så bör man bara ha med sig film så man inte fotar en massa trams.
Hehe Jaoo jag har skrivit en enorm lista med nödvändig utrustning för detta för att få alla möjligheter i värden att minimera den så gott jag kan, därtill gäller även att införskaffa en annan 4x5-kamera som är lättare än den jag har alltså en i trä. Jag har tanken just nu att det nog kommer att bli dagsutflykter främst, med några inslag av ett par övernattningar på raken däribland, men jag byter då ut lite utrustning vid fjällstugan för att minimera och spara på ryggen.. En av mina önskemål är även att framkalla film "in the wild" med återanvändningsbar kemi - Ja, jag vill åtminstone prova :P men det är typexempel på sådant som inte följer med under övernattningstrippar.

Då jag inte vandrat i fjällen på många år så blir detta med några vänner men även en intressant omstart, så får vi se vi se vidare sen vart det kan bära av till ;)

Sök upp "Ben Horne" på youtube så får du se en som gör flerdagarsutflykter med 8x10 kamera i högsta hugg :shock: ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 16 november 2015, 14:04

Bild
EXIF: Pentacon Six TL med Carl Zeiss Jena Sonnar 2.8/180. f/5.6, 1/250. Kodak Tri-X @ EI 1600. Framkallat i Kodak D-76 (1:1)

Köpte Sonnarn över ebay och hade fått den med posten bara ngn timme innan jag tog den här bilden. Testrullen var en bättre begagnad Tri-X som jag köpt över FB från en snubbe i Örebro. Trots att den hade 10 månader kvar på bästföre-datumet så blev det en smula slöja. Att jag pressade filmen kanske inte direkt motverkade slöjbildningen. Det tog sin tid att torka filmen, och det blev så pass sent att jag snudd på blev utkastad från filmlabbet då de skulle precis stänga när filmen typ torkat klart. Det dröjde dock ett bra tag innan jag fick tag i lite skannertid för mellanformat.

Mitt enda riktiga problem med objektivet (förutom dess massiva storlek och vikt), och det här gäller mellanformat utan stativ rent generellt, är att om man vill fota inomhus så räcker i regel ISO 400 bara till f/2.8 och 1/125s så man måste i princip alltid pressa filmen två steg för att få ett vettigt skärpedjup så att man vet att man har fokus.

Mellan tummen och pekfringret så tror jag att Biometar 2.8/120 är mer användbar. Ett stopp snabbare slutartider (1/125s vs 1/250s) för handhållet, samt både lättare och mindre glugg. Men Sonnarn är en glugg speciellt för porträtt. Man får se den för vad det är.

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Tobias_N » 16 november 2015, 18:18

jojonas skrev: tobias, kul o se hur hundrafemman ser ut på mindra format.
vi kanske får se mer sånt snart. eller hur, victor? ;)
Inte omöjligt men som sagt så är jag bortskämd med min Pakon på småbild så jag blir inte nöjd med scanningen på mellanformat, bara jag hittar en lösning på det så finns det en massa film som ligger och väntar... :)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av tinfoiljesus » 17 november 2015, 01:05

Lite mer angående HC-110:

- Jag använder också en spruta från digibasekitet. Medicinsprutor från apoteket finns ju också. Häller upp lite sirap i en filmburk för ändamålet och drar med sprutan ur den. Lätt att dosera, sprutan ger minimalt med svinn. Häller tillbaka resterna från burken i HC-flaskan sen (ser alltid till att burk och spruta är helt torra).
- Spädningarna tycker jag inte är så dumma. För dil.b till småbild i paterson tar jag 310 ml vatten och 10 ml HC-110. Är man nojjig över exakta mått kan man ta 300 ml i sitt stora mått och de sista 10 i sprutan efter HC:n, då sköljer man ju ur den sista droppen ur sprutan också.
- Exakta mått är inte viktigt - att göra likadant varje gång är viktigare. Så även om nu min metod ger en liten avvikelse så blir det ju samma varje gång.

Nog om detta. HC-110 är egentligen ingenting att sukta efter om man inte behöver hållbarheten och flexibiliteten de olika spädningarna ger. Jag var jättenöjd med D76 men fick en flaska HC-110 för 20 kr som fångat mig...

En bild då!

Bild
Inte tagen av mig! Jonas nappade åt sig kameran i ett obevakat ögonblick när jag tafsade på hans Yashica. Trots att han tog sig den stora friheten så var det en mycket trevlig kväll i Umeå! HP5+@1600 HC-110H 22 minuter. Ballalajkan med Elmar 50/2.8
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 17 november 2015, 08:03

tinfoiljesus skrev:Inte tagen av mig! Jonas nappade åt sig kameran i ett obevakat ögonblick när jag tafsade på hans Yashica. Trots att han tog sig den stora friheten så var det en mycket trevlig kväll i Umeå! HP5+@1600 HC-110H 22 minuter. Ballalajkan med Elmar 50/2.8
...den såg så ensam ut! I couldn't help myself ;D
får se om jag kan kontra snart med skottet från andra sidan bordet. minns dock inte om detta var före eller efter filmbytet jag gjorde?

som diskuterat, väldigt trevliga att fokusera med, de där barnack-leicorna. tvåfönstermodellen med rangefinder funkar ändå bra när den och sökaren sitter så nära varann.

btw, att hälla upp i en filmburk lät smart ang spruthanteringen. stora flarror som dom HC-110 kommer i kan jag förstå att det behövs.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av tinfoiljesus » 21 november 2015, 10:29

Bild

Kodak Portra 800 i mein Ziess Ikonta 521 från 1938 eller 1939. 6x4.5-neg. Novar 75/3.5, gissningsvis f/11 eller f/16 här. Jag älskar den kameran, trots att jag tagit väldigt få bilder med den. Mycket liten (sökaren fälls upp så den är betydligt mindre än senare), snygg, bra skick och allmänt bäst. Zonfokus är ju lite halvtråkigt dock.

Scanningen fixad enligt tips från Sara att justera R, G och B:s kurvor separat. Vips slapp jag använda color balance-verktyget i gimp. Neat!
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

sara
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 september 2015, 13:13

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av sara » 21 november 2015, 12:13

tinfoiljesus skrev: Scanningen fixad enligt tips från Sara att justera R, G och B:s kurvor separat. Vips slapp jag använda color balance-verktyget i gimp. Neat!
Fint att det funkade! :) Om man vill finlira mer än bara sätta vit- och svartpunkt (och vitbalans / "gråpunkt") går det ju att gå in och pilla mer i själva kurvorna också. Men om jag väl börjar göra det blir jag aldrig klar, så jag försöker nöja mig med "good enough"... Dock är det vissa bilder som inte blir riktigt bra med den enklare metoden, så jag försöker lära mig mer om teorin bakom det hela och varför det blir som det blir. Att inte samtliga inställningar funkar "baklänges" när man vänt ett negativ i Lightroom underlättar ju inte det hela direkt. ;)

Nog om detta för stunden, och tillbaka till trådens ämne: Här kommer ett par bilder från premiärrullarna (HP5+ resp. Portra 160) i min nyinförskaffade Holga 120 GN på Spanienresa häromveckan - framkallat av Team Framkallning och digitaliserat med Nikon D610 + Lightroomfix för att få till kontrast och färger. Jag hade tur och fick hem Holgan från Hong Kong precis dagen före jag skulle åka iväg, och den (tillsammans med Sprocket Rocket) fick vara oöm kompanjon till min Fuji X-T1 under veckan på Costa Blanca. Riktig glad över resultatet (hade ju ingen aning om hur ljustät den var heller) - tror nog att leksakskameror är min grej för tillfället.

Bild20151120-DSC_7010
by Sara Joelsson, on Flickr

Bild20151120-DSC_6990
by Sara Joelsson, on Flickr
Flickr: https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/
Instagram: @sjoelssonphotos

Medlem i Analogfotograferna Stockholm

Posta ett svar