Framkallning för Nybörjare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Framkallning för Nybörjare

Inlägg av Konir » 5 oktober 2015, 23:21

Jag skulle behöva lite hjälp här. Min ekonomi är inte så bra sedan jag slutade studera, drängar för mat, husrum och en liten handpenning på det. För tillfället är det precis vad jag behöver och jag trivs med min tillvaro. Det enda som har blivit lidande är mitt fotande.

När jag här om dagarna plockade i mörkrummet och fick upp all den "hårdvara" som krävs för framkallning och laddning av egen film kändes det som att jag kanske kunde få det hela att gå runt trots en tajt ekonomi. Det som saknas är kemi och film på meter... och det är här jag är lost.

Jag har inte så bra koll på framkallning i och med att det egentligen inte varit något jag tänkt börja med fören om något eller några år. Har ni någon "nybörjarkemi" att rekommendera för svartvitt material? Väldigt bred fråga men jag vet inte riktigt vart jag ska börja någonstans. :|

Vet att jag lika gärna skulle kunna googla runt för olika rekommendationer men det känns som att jag får ut lite mer av att läsa era diskussioner. :)
Senast redigerad av 4 Konir, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av vicnor » 5 oktober 2015, 23:31

Framkallare: både Kodak D76 och Agfa/ADOX Rodinal är rätt standard som framkallare. Tror de kostar 100 kr för ngra liter användbar lösning.

Stopp: använd vatten.

Fixer: kör själv med Ilford Rapid Fixer. Spelar nog inte så stor roll vad man använder.

Sen behöver du väl en Paterson-dosa och ett hyffsat mörkt rum. En del i forumet tycker inte att mörka toaletter är tillräckligt mörka, men har laddat om film flera gånger på min fönsterlösa toa utan problem. Jag har inte haft något problem med slöjbildning. Dessutom behöver du några tillbringare (framkallare, 2x stopp, fixer) och dunkar (för färdigblandad fixer och D76) och det skadar ju inte att ha mätglas med olika skala (250 ml brukar räcka långt)

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av Konir » 5 oktober 2015, 23:51

Hittade ett par Patersondosor, lite olika mätglas, gummiskrapa, hängklämmor och några sådana där bälgdunkar så hårdvaran är som sagt kirrad. ;)

Hur funkar det med vatten som stopp? Blir det att man sköljer ur den aktiva kemin snarare än att man stoppar den? Eller man kanske inte ska ha rinnande vatten?

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av vicnor » 6 oktober 2015, 00:05

Konir skrev:Hittade ett par Patersondosor, lite olika mätglas, gummiskrapa, hängklämmor och några sådana där bälgdunkar så hårdvaran är som sagt kirrad. ;)

Hur funkar det med vatten som stopp? Blir det att man sköljer ur den aktiva kemin snarare än att man stoppar den? Eller man kanske inte ska ha rinnande vatten?
Dedikerad stopplösning kanske funkar, men som det är nog inte så överdrivet viktigt. Du kommer inte åt framkallaren som har diffunderat in i själva filmen med stopplösning.

Antag att du häller av din framkallare lite slarvigt så du får säg 5 ml framkallare kvar. Häller du i 500 ml vatten så kommer framkallaren som blev över att vara bara cirka en 100-del så stark som den var innan. Du får låta det stå i många minuter innan du kan se några märkbara tecken på överframkallning när det är så utspätt. I själva verket kanske du har 0,5 ml framkallare kvar om du häller av ordentligt. 2 ggr 500 ml vatten brukar jag skölja med efter framkallningen. Så innan jag häller i fixern så är bara cirka en miljondel av framkallaren kvar i Paterson-tanken (2 ggr spädning av 0,5 ml). Så det behöver säkert någon timme innan det börjar påverka filmen på ett märkbart sätt.

Hur du agiterar påverkar nog mer än vilken stoppvätska du använder.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av Konir » 6 oktober 2015, 00:10

Tack för den utförliga förklaringen! Känns som att jag kan skippa stoppvätskan utan dålig samvete nu. :)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av tinfoiljesus » 6 oktober 2015, 00:50

Rodinal eller Hc110 kan jag rekommendera. D76 är också bra men du måste blanda till massa förrådslösning och förvara den (hållbarhet runt 6 mån). Finns visserligen paket för en liter också, men de är inte så ekonomiska.

Rodinal har en hårdare look och ger ett mer markerat korn på snabbare film. Upplevd skärpa ökar.

HC110 år mer allround och passar det mesta. Lite mer detaljer i skuggorna.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av jojonas » 6 oktober 2015, 08:20

rodinal/R09/adonal/paranol och olika avaraster på rodinals gamla recept som sagt.
inte så svår att klura ut och klart bra hållbarhet för en sällananvändare.

HC-110 såg jag till hyffsat pris hos photax. hm... kanske borde prova det själv när jag kommer igång igen.

och om du vill prova nån framkallare som D-76 eller XTOL sen så är ett tips att tappa upp koncentratet i mindre petflaskor för att ta av sen (de ragerar på luft så det är bra att fylla upp hela vägen isf)

vatten som stopp och ilford rapidfixer står jag också bakom :) -samma för papper fast ilford multigrade som framkallare istället då.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av johan_lindgren » 6 oktober 2015, 08:21

Vill man prompt ha en faktisk stopper så ska några droppar konsentrerad citronsyra funka har jag för mig.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av jojonas » 6 oktober 2015, 09:41

johan_lindgren skrev:Vill man prompt ha en faktisk stopper så ska några droppar konsentrerad citronsyra funka har jag för mig.
ah, just det. jag har läst många gånger om "household vinegar" också. i kort så handlar det väll om att slå ut framkallaren som är kvar genom att sänka ph-värdet.

förresten... citronsyra? det är ju perfa! många gånger så råkar jag köpa det istället när jag egentligen är ute efter askorbinsyra till caffenol :P då får jag nån använding av det ändå :lol:

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av johan_lindgren » 6 oktober 2015, 10:37

jojonas skrev:förresten... citronsyra? det är ju perfa! många gånger så råkar jag köpa det istället när jag egentligen är ute efter askorbinsyra till caffenol :P då får jag nån använding av det ändå :lol:
Haha klockrent!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar