Posta era fynd

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Posta era fynd

Inlägg av jkarlsson » 24 september 2014, 20:14

En trevlig sak med analogfoto är att man kan göra riktiga fynd med jämna mellanrum.

Som idag. Hade köpt en patersondosa för fem spiraler på tradera där pinnen i mitten saknades som man sätter spiralerna på och en spricka någonstans i botten. Det ingick dock tre spiraler så det kändes ändå rätt ok med tanke på att bara dom kostar runt hundringen styck. Tänkte att man kanske kan ragga tag på en annan pinne eller köra utan och kanske laga dosan.
Fick hem den och det visar sig att det är den lilla pinnen som man får med när de är nya som används för att agitera med som saknas och att sprickan är i den pinnen som håller spiralerna längst ned vilket inte påverkar något alls. I övrigt fullt fungerande och helt oanvänd.
Priset? 132 spänn varav 72 kr frakt. 8-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta era fynd

Inlägg av johan_lindgren » 25 september 2014, 00:16

Haha klockrent :-)
Har gjort rätt många fina fynd relaterat till filmfoto, ska se till att posta dom from nu 8-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av monotux » 25 september 2014, 07:51

Jag hittade min Bronica SQ-Ai på blocket, flera objektiv, flera sökare, speedgrip, originallådor kvitton och hela skiten för strax över 3000 kr. Sa jag att det hela var i nyskick?

Nu har grejerna gått rätt mycket sedan dess och jag är bara mer och mer nöjd totalt. Kompletterat med vidvinkel och kort tele och mitt sett har kostat som en bladare med ett objektiv totalt. :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta era fynd

Inlägg av johan_lindgren » 25 september 2014, 08:53

monotux skrev:Jag hittade min Bronica SQ-Ai på blocket ... Kompletterat med vidvinkel
Härligt! Har själv tittat på SQ-systemet som lite lättviktigare komplement till min EC-TL utrustning som väger bly. Blev det 40mm eller 50mm eller båda två som komplement? :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av monotux » 25 september 2014, 08:59

Det blev en 50 mm, har faktiskt inte hittat någon 40mm i Sverige än. Betalade lite väl mycket för min 50 mm men den var i nyskick så jag klagar inte egentligen.

Jag kan varmt rekommendera SQ-A(i)-serien, det är riktigt trevliga grejer att arbeta med. Dessutom: centralslutare!

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta era fynd

Inlägg av johan_lindgren » 25 september 2014, 09:10

monotux skrev:Det blev en 50 mm, har faktiskt inte hittat någon 40mm i Sverige än. Betalade lite väl mycket för min 50 mm men den var i nyskick så jag klagar inte egentligen.

Jag kan varmt rekommendera SQ-A(i)-serien, det är riktigt trevliga grejer att arbeta med. Dessutom: centralslutare!
Mjoo, centralslutare är väl på både gott och ont har jag förstått. På ebay finns det väl 40'or? och billigare än i sverige dessutom. Har de bara bra och detaljerade bilder och beskrivning samt ett bra betyg så är det väl inte mycket att orda om anser jag iaf :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av jojonas » 25 september 2014, 10:25

kul idé till tråd! :)

Jag var i veckan och kollade ett mörkrum i stan som sålde av grejjer via fotosidan. pga att de ska stänga ned verksamheten :( (det var en kvarterslokal så bara de i området hade rätt att använda det)

hur som! inget behov av nån till förstoringsapparat men småpryttlar var jag såklart intresserad av :)

Så det vart:
2st flaskor 500ml rodinal (ena oöppnad andra, lita använd)
1st Kodak indikatorstoppbad
2st påsar Kodak Hypoclear
1st Durst Labotim-timer
2st termometrar (en lång, rak och en kort, böjd)
2st luppar (en för helbild 125 och en äldre för närskådning)
och så sist men inte minst... nån slags specialtimer(!?)
pöse me grejjern
pöse me grejjern
PEN51483 (Custom).JPG (56.21 KiB) Visad 11483 gånger
har ingen aning om hur den är tänkt att användas, har kopplat den mot en vanlig skrivbordslampa och en funkar då iaf och mätcellen med (blir längre tider i vissa kontakter/lägen om jag håller för sensorn än om jag låter denligga lös... nån som sett en sån här innan?
det står ju på svenska på den så jag ska försöka höra efter lite på andra ställen, kanske ta den till lokala fotoklubben och höra med gammrävarna där ;)
mystisk makapär front
mystisk makapär front
PEN31476 (Custom).JPG (44.41 KiB) Visad 11483 gånger
Bilagor
mystisk makapär
mystisk makapär
PEN31475 (Custom).JPG (41.58 KiB) Visad 11483 gånger

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av vicnor » 15 oktober 2014, 21:07

Hittade den här i en FB-grupp för saker som bortskänkes här i Lund. Det låg precis bredvid där jag bor och jag svarade inom några sekunder efter att annonsen lades upp. Killen klagade på att bilderna såg ut som om de vore "tagna med en leksakskamera". Det berodde nog på att batteriet insatt var bakochfram (och därmed helt slut) och därför bara funkade på det mekaniska X-sync-läget på 1/100s. Dessutom var det tjockt med fingeravtryck på filtret. Det är verkligen en JÄTTEFIN kamera, trots sina troliga 30 år på nacken. Kosmetiskt är den närmast perfekt. Mekaniskt är den fortfarande väldigt välsmord, ljusmätaren (centrumvägd, 60/40? Manualen specificerar inget!) verkar rätt exponera korrekt, objektiven (Pentax-M 50/2, Auto Makinon 135/2.8) är mjuka och fina i fokusringen men har ändå precis lagom mycket tröghet, repfria och rena glas. Har inte testat blixten (AF 160). Svensk manual och Pentax objektivguide medföljde, samt lite andra detaljer som Kodak objektivrengöringspapper (!) och något slags liten lampa som ska användas istället för fyllnadsblixt. Hade det varit en ME, så hade jag nog behållit kameran men nu är den mest ett kuriosa och jag är inte så sugen på att lägga pengar i ett Pentax-system då jag fotar Nikon.

Bilden är från mitt Instagram-flöde.
Bild

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av jojonas » 15 oktober 2014, 22:37

trevlig bild på en trevlig och kanske framförallt enkel kamera :) jag köpte en själv enbart för att prova ett 40mm objektiv som jag fick tag på. vart ett helt klart kompakt kit!
DSC00648.JPG
objektivet sålde jag senare till jkarlsson här på forumet. jag undrar om det har använts något...?

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av Siompa » 15 oktober 2014, 23:18

Min flickvän har en Pentax ME som jag antar är väldigt snarlik, liten och fin!

Posta ett svar