Skanning av färgfilm

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Skanning av färgfilm

Inlägg av NiklasG » 27 juni 2014, 14:41

Närmare bestämt negativ färgfilm. Hur gör ni för att veta vilken sida som emulsionen är på??? Jag tittar och tittar men tillslut blir det ett rent gissande.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Skanning av färgfilm

Inlägg av jojonas » 27 juni 2014, 23:44

eeh, den som är mattare oftast? eller den som buktar inåt? eller från det håll där bilden blir spegelvänd? man kan nog kolla gentemot siffrorna i filmkanten men allt som alles så brukar jag bara skanna så att filmen buktar uppåt istället för nedåt så brukar det bli bra (mindre newtonringar) men jag behöver då spegelvända bilderna i skanningsprogramvaran.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Skanning av färgfilm

Inlägg av NiklasG » 28 juni 2014, 00:02

jojonas skrev:eeh, den som är mattare oftast?
Ja vet.. ;) men jag ser inte vilken sida som är mattast på 120 filmen jag senast fick framkallad (portar 160 och 499)... :oops: och sedan är det så pass långt mellan det att jag exponerade tills det att jag fick filmen att jag inte riktigt vet vilket hål so är det rätta, om det inte är text med (vilket det inte är alltid...)
jojonas skrev: eller den som buktar inåt? eller från det håll där bilden blir spegelvänd? man kan nog kolla gentemot siffrorna i filmkanten men allt som alles så brukar jag bara skanna så att filmen buktar uppåt istället för nedåt så brukar det bli bra (mindre newtonringar) men jag behöver då spegelvända bilderna i skanningsprogramvaran.
Så det är emulsion sidan som buktar inåt?? jag känner mig som värsta nybörjaren men jag minns inte då jag aldrig kollat efter det, bara vilken sida som är matt. Min skanner (canon 8800f) vill att man har emulsionen uppåt för att få ut maximal skärpa.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Skanning av färgfilm

Inlägg av jojonas » 28 juni 2014, 11:32

ah, just det. vissa utav kodaks filmer kan vara dubbelblanka. lite störande det ;P

nu framkallar jag ju själv för det mesta så det är det jag har koll på. maskinframkallat blir oftare plattare. men emulsionsdelen brukar dra ihop sig mer och bilda en längstgående C-form. du kan jämföra med nån svartvit rulle du har :)

Posta ett svar