Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 23 augusti 2015, 23:10

Ok, nu tar jag mina första stapplande steg med Flikr. Får se om vi kommer överens och om det blir några bilder här.

Tidigare nämnda fokus-testbädd följt av en relativt nyinförskaffad förstoringsapparat som mot förmodan fungerade. Tyvärr är negativhållaren gjord för glasplåtar så jag får åka till glasmäster i veckan och fixa en egen lösning för modern film. Sen är det inte mycket kvar för att mörkrummet ska vara up and running. :)

[url=https://flic.kr/p/xHnGDG]Bild

Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 24 augusti 2015, 07:47

maffig förstoringsapparat!!

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 24 augusti 2015, 10:14

Det är en svensk Uniprint. Det var när jag sökte information kring den som jag hittade dokumentet om svensk kamerahistoria vi pratade lite om i en annan tråd, den nämns där i all hast. Men det finns väldigt lite information om den överlag. Jag har inte funnit något mer utav direkt värde. =/

Behöver byta el på den med. Kablage är tejpat lite överallt vilket känns mindre bra.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 2 september 2015, 20:00

Vart ute och fotade med min Pentax 6X7 och plötsligt sa det klick när det inte borde. Kedjan som kopplar exponeringsmätaren till kamerakroppens funktioner tackade för sig. Vet inte om den gått av eller om den bara lossat ifrån något fäste. Men sak samma. Den vill inte vara med längre. Shit happens. ;)

Har ni några kamerareparatörer att rekommendera? Har varken mod eller utrustning för att utföra ingreppet själv.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 2 september 2015, 20:50

aj aj! nog för att man kan leva utan exponeringsmätare men lösa delar i en kamerakropp känns sällan bra

jag kan rekommendera jonas på http://analogakameror.se/

och Karl på KR-Kameraservice http://analoga-kameror.se/

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 2 september 2015, 21:10

Jag har kass känsla för det där med manuell exponering. Tyvärr verkar det som att de reparatörer du länkade bara jobbar med rätt specifika kameror och märken.

Hittade en butik som heter L-foto vilka verkar ta hand om lite vad som helst som slängs i deras generella riktning. Har jag tur och de vill ta sig an den så kan det även innebära att de kanske kan byta ut min fokusskiva emot en med snittbild. Det vore fantastiskt, något jag saknat ofantligt. Enbart microraster är väldigt långt ifrån min tekopp. ;)

Någon annan som haft erfarenhet med L-foto? Något att förlita sig på?

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 2 september 2015, 21:14

jojonas skrev:och Karl på KR-Kameraservice http://analoga-kameror.se/
Kanske borde skicka FM2'an till denna Karl. Allt funkar perfekt men sedan någon månad tillbaks kom den i kontakt med sin inre maracas och verkar inte ha några planer på att återgå till en tyst och trevlig existens.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av jojonas » 2 september 2015, 21:40

Konir skrev:Tyvärr verkar det som att de reparatörer du länkade bara jobbar med rätt specifika kameror och märken.
dom är rätt så ödmjuka dessa herrar. nog lättast att få ett bra jobb gjort om du frågar respektive vad de tror om jobbet :)

jonas tar sig an mycket utöver det som står på sidan och Karl skriver att han jobbat med Pentax innan så han kanske har haft några 67:or genom sina händer? han har då fixat i mellanformatsväg bronica och rolleis slrer innan.

Användarvisningsbild
ahoff
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 april 2014, 18:13
Ort: Örskogen

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av ahoff » 3 september 2015, 21:13

Någon annan som haft erfarenhet med L-foto? Något att förlita sig på?
Lämnade in min FE2:a där för några månader sedan. Spegeln ville inte hänga med riktigt och spegeldämpningen saknades. Kameran blev som ny. Kostade mig 450 kr har jag för mig. Min F5:a ville de dock inte serva då den var "för modern".
Åke Hoff
Örskogen, Vansbro

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kameraverkstan - Reparationer och modifikationer

Inlägg av Konir » 3 september 2015, 21:44

Låter inte fy skam! Har skickat mail till både L-foto och Karl på KR-kameraservice. Vi får se vem som svarar först. ;)

Posta ett svar