Fotopapper

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fotopapper

Inlägg av monotux » 9 maj 2014, 19:49

jojonas skrev:
jkarlsson skrev:Så det går att tona plastpapper? Många åsikter verkar leva kvar från när plastpapper först introducerades och kanske inte hade samma kvalité som idag. Är oavsett nyfiken på att testa.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
ja, det där med toning är jag nyfiken på med! har bara provat en gång med browntoner och tyckte att typ ingenting hände. fast man kanske ska ha sånt där warmtone papper till sånt? vet itne hur mycket plast vs fiber spelar in där.
Ja, det är klart man kan tona plastpapper! Det funkar på precis samma sätt som med fiberpapper.

Jag använder mycket sepia & selen(ium). Jag använder luktfri sepiatonare, där jag först bleker bort bilden och återframkallar den i sepia. Processen är mycket testning innan man når något man gillar själv, för olika papper ger olika ton, sen kan man med en del luktfria tonare variera 'värmen' i tonen...

Jag använder denna produkt:

http://www.macodirect.de/rollei-sepia-t ... p-209.html

Sepia är en väldigt arkivbeständig tonare (tydligen ger då luktfri sepiatonare lite sämre skydd än vanlig sepiatonare) men om man inte är rätt petig med fixning och framförallt sköljning (mest för fiberpapper) innan man bleker och återframkallar bilden så kan man riskera en massa fläckar på pappret, sämre beständighet osv.

Men, det är lätt att komma igång med. När jag jobbar med sepia brukar jag överexponera printen 1/3 steg (1/3 längre bastid, och sen anpassa skuggning/efterbelysning efter bastiden) så brukar ton och högdagrar bli som jag vill. Återframkallad sepia bleker nämligen högdagrarna något.

Dessutom blir det snyggt. :)

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Fotopapper

Inlägg av Jönsson » 22 maj 2014, 17:19

Har testat mitt Fomaspeed velvet-papper nu. Ett mycket trevligt papper visade det sig. Fin halvblank yta som jag tycker passar till det mesta. Lådan går åt fort så det blir nog fler beställningar av det framöver.

Posta ett svar