Fotopapper

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Fotopapper

Inlägg av Jönsson » 2 maj 2014, 21:55

Hej

Jag tänkte köpa mig lite fotopapper men tycker att det är svårt att hitta bra info om det på nätet. Folk diskuterar film i all oändlighet men papper är det sämre med tycker jag. Hur stor skillnad är det mellan olika tillverkare egentligen?
Det papper jag använt som jag gillar mest är ilfords rc pearl. Tyvärr är det ganska dyrt så jag tänkte prova fomaspeed velvet istället som jag har förstått ska ha ungefär samma finish som ilfords pearl. Är det någon som har provat det pappret?
Vad kör ni med för papper? varför?

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fotopapper

Inlägg av jkarlsson » 2 maj 2014, 22:42

Håller med om att det är rätt dåligt med info om papper.
Kör sedan ett tag tillbaka med fomaspeed variant 311 RC papper då det helt enkelt är det billigaste jag hittat(från macodirect). Har bara kört deras glossy hittills men är väldigt nöjd. Hade ett paket ilford innan men det blir nu liggande oftast.
Det blir riktigt svart i de svarta partierna men ger även ett väldigt fint omfång. Skall vid tillfälle(snart då mitt papper börjar ta slut) även testa deras fiber tänkte jag.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Fotopapper

Inlägg av Jönsson » 3 maj 2014, 11:26

Jag tänkte också köpa från macodirekt.
Fiberpapper kommer jag inte riktigt överens med. Mest pga jag tycker det är bökigt att få det plant efter att det har torkat. Jag har dock aldrig gjort någon jämförelse vad det gäller bildkvalitet.
Finns det några fördelar med att köra fiber?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fotopapper

Inlägg av jojonas » 3 maj 2014, 11:30

ja, har själv inte så mycket erfarenhet av "färskt" papper.

ser väll trådar ibland på apug och http://www.film-and-darkroom-user.org.uk/ men det är som du säger. folk snackar mer film än papper. nog pga att få har tillgång till ett komplett mörkrum.

men det ska bli intressant att läsa om folks erfarenheter här :) foma har jag funderat på att prova köpa färskt. jag har hört bra grejjer om kentmere papprena också. men de är väll en prisklass över? fast fortfarande under ilfords.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fotopapper

Inlägg av jkarlsson » 3 maj 2014, 20:05

Fiber, som jag förstår det, går att få till en väldigt speciell och fin yta som är svår eller omöjlig att uppnå med plastpapper. Vi är nog nere på djup detaljnivå här men jag har hört flera säga att när man väl testat och insett hur fint det kan bli så lockar inte plastpapper så mycket längre.
Jag tror även att fiber har något bättre arkivbeständighet om man skulle värdesätta det.

Har en fibertork i mörkrummet så den delen borde gå att lösa så ska beställa lite och testa inom kort :)

Såg att du lagt ut en förfrågan om maco men bor i Stockholm annars hade jag hakat där. Var en del folk i klubben som behövde beställa också.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fotopapper

Inlägg av monotux » 9 maj 2014, 08:53

jkarlsson skrev:Fiber, som jag förstår det, går att få till en väldigt speciell och fin yta som är svår eller omöjlig att uppnå med plastpapper. Vi är nog nere på djup detaljnivå här men jag har hört flera säga att när man väl testat och insett hur fint det kan bli så lockar inte plastpapper så mycket längre.
Jag tror även att fiber har något bättre arkivbeständighet om man skulle värdesätta det.

Har en fibertork i mörkrummet så den delen borde gå att lösa så ska beställa lite och testa inom kort :)

Såg att du lagt ut en förfrågan om maco men bor i Stockholm annars hade jag hakat där. Var en del folk i klubben som behövde beställa också.
Det är mycket myter och skitsnack kring fiberpapper. En del påstår att det är skarpare, tonar bättre, bättre tonalitet...men det är skitsnack. Det är samma emulsion som motsvarande RC-papper. Den enda fördelen är arkivbeständigheten, givet att man är petig med fixering, skölj, toning osv.

Dock är jag inte helt säker på ytan. Jag är rätt säker på att man kan högglansbehandla glansigt fiberpapper till en riktigt hög lyster. Men jag har inte provat själv. Jag kör dock glansigt papper och tycker det blir bra nog. Dessutom kan glansigt RC-papper vara ordentligt glansigt i sin yta, vilket jag uppskattar.

Jag kör Adox MCC/MCP (fiber/plast) 310 (glansigt) och är väldigt nöjd. Jag har kört en del Foma glansigt, pearl och matt men har standardiserat på Adox. Det är samma papper som Agfa Multicontrast, fast nytillverkat.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fotopapper

Inlägg av jojonas » 9 maj 2014, 14:36

hm... ja, jag är ingen expert men jag tycker många fiberpapper ger en läcker struktur i ytan. som gammal efkebrom~ mums!

men om man vill ha helt plant och glansigt så är det nog lättare att få snyggt med plast.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fotopapper

Inlägg av jkarlsson » 9 maj 2014, 16:28

Så det går att tona plastpapper? Många åsikter verkar leva kvar från när plastpapper först introducerades och kanske inte hade samma kvalité som idag. Är oavsett nyfiken på att testa.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fotopapper

Inlägg av jkarlsson » 9 maj 2014, 16:31

Välkommen monolux förresten :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fotopapper

Inlägg av jojonas » 9 maj 2014, 19:24

jkarlsson skrev:Så det går att tona plastpapper? Många åsikter verkar leva kvar från när plastpapper först introducerades och kanske inte hade samma kvalité som idag. Är oavsett nyfiken på att testa.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
ja, det där med toning är jag nyfiken på med! har bara provat en gång med browntoner och tyckte att typ ingenting hände. fast man kanske ska ha sånt där warmtone papper till sånt? vet itne hur mycket plast vs fiber spelar in där.

Posta ett svar