Nyfiken på större format

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av jojonas » 21 februari 2019, 10:15

Bra info om elektrolyterna på mamiya m645. Är det nåt dom går o byta ut eller?

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av Konir » 21 februari 2019, 15:59

Pentacon, Kiew och alla andra östblockare finns ju med... och de brukar inte kosta så mycket de heller. :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av johan_lindgren » 21 februari 2019, 16:00

Yes dom kan bytas, jag kan nog ordna bättre bild på den, vill minnas att det är en 470uf/16v, sitter bakom vänster panel.

Här finns lite mer info om det:
https://jabcam.wordpress.com/2012/04/16 ... amiya-645/
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av jojonas » 21 februari 2019, 17:01

Yay det ger mig hopp!
Konir skrev: 21 februari 2019, 15:59 Pentacon, Kiew och alla andra östblockare finns ju med... och de brukar inte kosta så mycket de heller. :)
Ja, Kiev är sköna. Jag drömmer lite om att en dag köpa en Arax

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av johan_lindgren » 21 februari 2019, 17:39

Absolut! 6x6 finns det ju gott om, inte minst TLR'er! Mamiya's TLR kan man ju montera en 55mm vidvinkel på dessutom!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av Observera » 22 februari 2019, 07:43

Var skulle ni säga att priserna ligger för S2A eller 645 1000s i normalt skick?
Ser en hel del smått konstig prissättning :)

Om jag skulle vilja ha en trevlig vidvinkel och och en mera normal/kort tele till respektive. Vilka är intressanta och presterar fint som jag kan leta efter?
/Observera

- en hyllning till kornet

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av jojonas » 22 februari 2019, 23:12

Jag skulle väll tycka att 2000:- för ett kit med ett objektiv känns sunt? Har inte hundra koll på priserna nu.

Vad gäller vidvinkel på Bronica så är väll både jag o Johan partiska hehe, det är nåt särskilt med den där Nikkor 5cm 3,5 :) Du körde Nikon annars, va? Om du tänker på när Bronica gjordes 60-70 tal typ(?) och tänker hur Nikons gluggar från den tiden var så är det en bra bit på att vara bekant redan. Jag tycker normalen är bra då den går så djupt i kroppen och håller kameran i fin balans. En 100mm 2,8 finns dock och den skulle jag väldigt gärna vilja ha.

Mamiya då? Jag har bara 80mm 1,9 och sagda 45mm 2,8. Båda gluggar är bra men känns stora. Tänker ibland att kameran skulle vara lättare o spontant ta med om jag hade 80mm 2,8 istället. När jag fotar så kör jag antingen WLF eller den enkla prisman och deluxgreppet (den för vänsterhanden). Båda varianter sitter skönt i min hand men jag skulle verkligen behöva ett axelband.

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av Observera » 23 februari 2019, 01:11

Ja jag är rotad i Nikon sedan 80-talet. Även om jag växte upp med en Ilford Sportsman.

Nikon är ju ett glasföretag så jag ska nog fortsätta i mitt spår. Att den sedan har fin balans och känns bra är ju perfekt.

Tack för tipsen. :)
/Observera

- en hyllning till kornet

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av johan_lindgren » 23 februari 2019, 17:46

Såg att det ligger en S2A på tradera nu, dock utan glugg.
Nämnvärt kan vara att skillnaden på S / S2 / S2A är att S (och Z som är föregångare till S) så är fokusen annorlunda, jag föredrar S framför S2/S2A för att fokusen är på sidan (som en TLR) medans S2/S2A har fokusen framtill, på en egen löstagbar helicoil. Dom lade på en helicoil för att ha möjlighet att montera snävare optik som 400/600/800/1200mm (!!) som då monteras utan helicoilen i mellan. Modell 'S' har även en spegeluppfällningsfunktion som jag tycker är lite tveksam i funktion ibland, men den finns iaf och saknas på S2/S2A.

Min 'S' har ett slutar-lås på knappen (man vrider på knappen) men jag är lite osäker på om det finns på de andra.

S2/S2A har i gengälld möjlighet att skjuta 220-film, samt att darksliden sitter intryckt tills man drar ut den (På 'S' glider darksliden ut, när magasinet är monterat).

Till allt detta kan jag meddela att Bronica släppte ett par modeller till som kan montera Nikkor-optiken; EC samt EC-TL (och då bör man titta efter EC av de två då ljusmätningen i EC-TL är onödig och äter batteri) Övrig skillnad med de senare modellerna är att slutaren är batteriberoende och kamerorna är lite större, men spegeln är på dessa delad och bidrar till mindre skak.

Samtliga Bronica av modell äldre, altså de som kör Nikkor-optik är ganska högljudda på grund av spegeln. Det finns även några gluggar från Zenzanon/Zeiss Jena/Komura till dessa Bronicor, men jag har inte hört något direkt positivt om dom.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av Observera » 23 februari 2019, 18:53

Tack för infon.
Mycket att ta in då jag aldrig sneglat på dem tidigare. Men en Bronica i S-serien eller EC skulle fungera bra med Nikon-optiken?
/Observera

- en hyllning till kornet

Posta ett svar