Nyfiken på större format

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Nyfiken på större format

Inlägg av Observera » 19 februari 2019, 23:17

Jag har länge suktat lite efter ett större format än småbild efter att jag började med skorsstensökaren på min F3:a.

Något lagomt billigt, inspirerande och hanterligt. Skorsten är inte ett krav på något sätt.
Mestadels fotar jag arkitektur, natur och konst även om det blir något porträtt ibland också.

Vad har ni för tankar och rekommendationer?
/Observera

- en hyllning till kornet

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av johan_lindgren » 20 februari 2019, 05:00

Oj, då är dte dax :mrgreen:

Personligen är jag lite schaktsökar-junkie, så jag gillar vanligen kameror som har den möjligheten och även skorstenar (lupp med förstoring) då.
Vad för format vill du utforska? Intresserar du dig för 645 eller 6x6 så finns en rejäl hög att välja mellan, även rangefinders om det skulle va nått.

i 645 formaten är väl Pentax, Mamiya och Bronica som gäller - hanterliga och prisvärda, med varsinna fördelar att välja mellan som utbytbara bakstycken, schaktsökare, autofokus, och låg vikt - MEN aldrig allt ihop ;) Jag får för mig att du skulle kunna uppskatta en 645'a inte minst om du uppenbarligen är så pass van vid småbild.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av Observera » 20 februari 2019, 06:53

Hehe. Ja det är nog dags nu.
Kvadratiskt eller 645 har jag egentligen ingen preferens för direkt. Klart att 645 ligger väl närmare min erfarenhet och kanske vore därför kvadratiskt en mera utmanade väg att ta. :)

Jag gillar det lätt vinkliga. 20, 24, 28 och 35 på småbild. Även om jag ibland kliver ner till 14mm också. Mera åt tele har inte riktigt varit min grej.

Jag gillar formen på Hasselblads 500 så det kunde kanske något att utgå ifrån när det gäller typ och vikt.
Med tanke på att jag ofta släpat på en Nikon D3X med 24-70 så borde storleken och vikten bli detsamma. :)
/Observera

- en hyllning till kornet

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av jojonas » 20 februari 2019, 13:49

om du gillar vidvinkligt så torde 645 vara mer lättillgängligt. Jag tycker det dräller av mamiya 645 i olika modeller i sverige (jag har em m645 1000s)

annars tycker jag nästan bättre om normaler på mellanformat eller iaf objektiv som har en skön "pop" där skärpan är tydlig mot det som är ur fokus. hmm men svårt o tipsa om sånt I guess.

Du kanske ska testa nån slags TLR till o börja med iaf :) Billigt, lätt, rätt lättanvänt och passar den här lådformen du är sugen på. jag tycker personligen att TLR:er passar bättre i handen än hasselbladare (som var mer studiokamera I guess). gammbronicorna som jag o Johan har är också najs i handen, lite bulligare form på dom.

hmmm... finns iofs en Zenza Bronica SQ-A på tradera nu. de är riktigt sköna de med.

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av Observera » 20 februari 2019, 18:17

Tittar lite på 645 1000s som du hade och den ser ju riktigt trevlig ut.
Måste läsa lite mera om den. Även priserna ser ju verkligen överkomliga ut.
/Observera

- en hyllning till kornet

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av johan_lindgren » 20 februari 2019, 19:23

Jag tycker ju personligen främst om Bronica framför HB i 6x6, och i förhållande till pris är det ju inget snack :-) Det har dykt upp ett par "Bronica S" (även S2 och S2A) på Tradera ett par gånger med en riktigt grym vidvinkel 50/3.5 (Nikkor) på, tror dom låg ute för ynka 1500kr! Helt mekanisk och fixar 1/1000. Ingen sån ute nu, men jag kan klart förespråka dem. Dock så med alla gamla inte minst mekaniska kameror så kan de behöva service i form av att de klibbar igen och behöver smörjas om (såsom jag gjorde på min).
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av Observera » 20 februari 2019, 21:07

Tack. Ska verkligen hålla ögonen öppna efter en S2A.
Mekanik - gammal som ny - är inget problem för mig.

Ser ni en Bronica eller Mamiya 1000s så ropa till :)
/Observera

- en hyllning till kornet

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av jojonas » 20 februari 2019, 21:51

två finfina Mamiyor kom upp på tradera idag. en m645 1000s och en 645 super. den senare men en intressant telekombo. och en 45mm 2,8 jag har en sån o är nöjd med den
Bild
mirror mirror by jonas lundström, on Flickr

https://www.tradera.com/item/340239/340 ... d-objektiv
https://www.tradera.com/item/302013/340 ... 0mm-f-3-5n

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av johan_lindgren » 20 februari 2019, 22:18

Jag har två stycket 1000s där hemma, men båda behöver lite jobb. Just de äldre mamiyorna (645) har en elektrolytkondensator som styr slutaren och som kan behövas bytas ut vilket antagligen är fallet för mina. Men jag har ett par gluggar kvar, blandannat den åtråvärda 80/1.9 :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: Nyfiken på större format

Inlägg av Observera » 20 februari 2019, 23:31

Ahh intressant info. Tack.
Bevakar dem lite :)

Ja elektrolyter brukar torka ut med åren.
/Observera

- en hyllning till kornet

Posta ett svar