Sida 1 av 1

Acros vs TMax400

Postat: 17 januari 2017, 13:47
av vicnor
TMY vs Acros.png
Första gången jag fotade TMax400 så slogs jag av hur lik filmen var Acros i sin look. Det skadade ju inte att jag hade just fotat klart en rulle Acros. Jag kollade in responskurvorna i respektive datablad och de såg rätt lika ut. Men var de verkligen lika?

Jag tog kurvan från Acros-diagrammet och skalade om den så att 400 nm, 500 nm etc låg på samma sträck som i Kodak diagrammet. Men Acros-diagrammet visar relativ ljuskänslighet medan Kodak-diagrammet visar absolut ljuskänslighet så man får lägga vikt vid kurvornas form och inte hur höga topparna och djupa dalarna är.

Men ja, kurvorna är väldigt väldigt lika varandra. (Testa och jämför Tri-X med vad som helst :P ) Man kan lätt föreställa sig att det har varit en hel del reverse-engineering åt båda hållen och att Kodak fått en hel del "inspiration" från Fujifilm när de gjorde en ny TMax400-emulsion 2007.

Re: Acros vs TMax400

Postat: 17 januari 2017, 15:35
av jojonas
helt klart intressant!

om jag tolkar det rätt mot färgad våglängd så verkar Acros ge mörkare grönska

de är ändå jämförbara vad gäller reciprocitetsavvikelse också
Bild
Schwarzschild effect compensation of different photographic films (ADOX, AGFA, FOMA, ILFORD, FUJI, KODAK) - V3.2 by Tobias Abel, on Flickr

Re: Acros vs TMax400

Postat: 17 januari 2017, 17:32
av vicnor
jojonas skrev:helt klart intressant!

om jag tolkar det rätt mot färgad våglängd så verkar Acros ge mörkare grönska

de är ändå jämförbara vad gäller reciprocitetsavvikelse också
Nu ska man inte överanalysera toppar och dalar pga skalan på y-axeln, men du har rätt i att Acros dippar i grönt (ca 500 nm) och TMax400 i blågrönt (ca 480 nm). Det är väl kanske den största skillnaden.

Intressant med reciprocitetsavikelsen! Jo, det är ju klart att de har ju väldigt lik kornstruktur då båda filmerna har en upplösning på 200 linjer/mm i upplösning så de bör vara lika på flera sätt. Men jag gissar att om man gör en ljuskänsligare film så är det nog lätt att reciprocitetsavvikelsen blir sämre.

TMax400:
1 s +0 steg
10 s +1/3 steg
100 s +1 1/2 steg

Acros:
120-1000 s +1/2 steg

Om TMax400 hade varit en ISO 100 film så hade det varit +1/3 steg vid 30s, vilket inte vore så illa pinkat (eller +1/2 vid typ 45s). Om inte annat ett tecken på hur nära besläktade de båda filmerna är.