Skicka film med posten

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Skicka film med posten

Inlägg av vicnor » 18 november 2016, 13:46

Då jag vet att många är engagerade i tex Secret Film-Santa, så undrar jag vad folk har för erfarenheter av att få och skicka oexponerad och oframkallad film till och från EU.

Jag undrar då jag vill stödja en youtuber i USA med lite film (Acros och FP4+, som jag har en drös av i kylen) för en recension. Enligt PostNords hemsida så ska alla försändelser som skickas med flygpost till och från EU röntgas - is that a problem?

Jag mejlade PostNord om detta och fick ett aningen märkligt svar tillbaka som får mig att tro att den som svarar inte riktigt har koll på läget. Jag frågade lite om strålningsdoser och skrev att den i säkerhetskontrollen på flygplatser är precis lagom, men att den för incheckat bagage är troligen för stark.
PostNords Kundtjänst skrev:Hej Victor,

Tack för ditt mail.

Jag rekommderar dig att inte skicka denna film då jag verkligen tro att denna kommer komma fram negativ.
Tyvärr ska du nog inte chansa att skicka den om du inte har en kopia.
Som sagt är det inget vi rekommenderar att du skickar.

Vi kan inte med säkerhet säga exakt hur stark strålningen är mer än att den är stark.

Önskar dig en trevlig helg!

Med vänlig hälsning

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Skicka film med posten

Inlägg av jojonas » 18 november 2016, 14:49

Ja, det var ett svar som hade väldigt udda ton.

Som sagt innan, jag har fått film från staterna i privatpaket som varit OK. Inte hört något problem från dom få som beställt från FPP heller.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skicka film med posten

Inlägg av vicnor » 18 november 2016, 20:36

jojonas skrev:Ja, det var ett svar som hade väldigt udda ton.

Som sagt innan, jag har fått film från staterna i privatpaket som varit OK. Inte hört något problem från dom få som beställt från FPP heller.
Yes, I remember! Men jag hoppas få lite andra erfarenheter också. Eller ja, det kanske inte är så vanligt att man skickar film med posten?

Tänker mig att tex Japan Exposures inte kan skicka saker med båt eller få specialtillstånd för att skicka sina grejer till Europa utan röntgenbesiktning.

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Skicka film med posten

Inlägg av Tobias_N » 23 november 2016, 15:29

Jag har skickat film till Carmencita Film Lab och det har inte varit några problem med dom, jag har också beställt film från USA och inte heller den har det varit några problem med.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skicka film med posten

Inlägg av vicnor » 23 november 2016, 20:33

Tobias_N skrev:Jag har skickat film till Carmencita Film Lab och det har inte varit några problem med dom, jag har också beställt film från USA och inte heller den har det varit några problem med.
Good to know! och jag föreställde mig det! Jag tog det säkra före det osäkra och köpte lite film från B&H istället och skickade det till personen i fråga. Dessutom är jag inte så glad i att nalla av min egen stash.

Posta ett svar