Torkfläckar på film! Hur råder ni bot?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
InläggCOLON 2210
Blev medlemCOLON 22 mars 2014, 18:58
OrtCOLON umeå
CONTACTCOLON

Torkfläckar på film! Hur råder ni bot?

Inlägg av jojonas » 24 april 2014, 10:23

Jag har märkt senaste tiden att jag har fått mer mineralbös i kranvattnet... blir inte alltid så kul resultat (se bild)

oftast bryr jag mig inte så hårt om det blir en rand (som till exempel sträcker sig över tre frames -oops!) men när man väl sitter och skannar skiten så blir man ju lite mer brydd haha. i vissa fall har jag sköljt av filmen hemma igen och andra fall har jag photoshopat lite.

men det börjar bli lite drygt så jag provade att droppa i nån photo-flo variant det sista innan filmen drogs upp ör sköljvattnet och et VOILÀ! fläckar till synes borta :)
jag hade provat nåt annat jag hade innan men det vart bara värre så tron på sånt här var rätt låg. funderade ett tag på att köpa avjoniserat vatten men jag kanske slipper det nu~

Vad brukar ni använda? eller har ni aldrig några problem med fläckar alls?
Bilagor
torkfläckar inte alltid kul.jpg

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
InläggCOLON 1119
Blev medlemCOLON 2 april 2014, 20:06
OrtCOLON Rosersberg, Sigtuna

Re: Torkfläckar på film! Hur råder ni bot?

Inlägg av johan_lindgren » 24 april 2014, 11:17

Jag har också använt photoflo och har alltid börjat använda det innan jag hänger upp filmen för tork, däremot märkte jag att jag nog tagit lite mycket photoflo och att det blev fläckar av att all skum inte hunnit droppa av istället.

För någon månadsedan gjorde jag däremot en annan mer irriterande miss när jag skulle få bort fläckar från neggen och tog varje remsa till badrummet och tvättade varsamt med ett par droppar yes på en finger, sen avsköljning och sen dopp i en burk med lite photoflo i innan jag hängde upp dem på nytt - men vad jag inte tänkte på av någon outgrundlig anledning var att jag hade "behaglig" temperatur på vattnet, alltså ~25-30 grader vilket inte var så kul efteråt när jag såg hur kornet var helt förstört...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
InläggCOLON 2210
Blev medlemCOLON 22 mars 2014, 18:58
OrtCOLON umeå
CONTACTCOLON

Inlägg av jojonas » 24 april 2014, 11:31

johan_lindgren skrevCOLONJag har också använt photoflo och har alltid börjat använda det innan jag hänger upp filmen för tork, däremot märkte jag att jag nog tagit lite mycket photoflo och att det blev fläckar av att all skum inte hunnit droppa av istället.
det länner jag igen! nu hedde jag bara en droppe i vattnet och det blev fint
johan_lindgren skrevCOLONmen vad jag inte tänkte på av någon outgrundlig anledning var att jag hade "behaglig" temperatur på vattnet, alltså ~25-30 grader vilket inte var så kul efteråt när jag såg hur kornet var helt förstört...
oj!! kan det bli så? jag har läst om retikulering och så men trodde det skulle vara svårt med moderna filmer.
posta gärna om du har exempel på hur det vart jämfört med vanligt.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
InläggCOLON 1119

Inlägg av johan_lindgren » 24 april 2014, 12:02

Ska försöka komma ihåg att posta en lite senare när jag kommer hem

haga
InläggCOLON 130
Blev medlemCOLON 25 april 2014, 10:27
OrtCOLON Dalarna

Inlägg av haga » 25 april 2014, 10:46

Höll på att bli vansinnig pga det hårda vattnet här. Trodde jag aldrig skulle hitta en lösning, men nu tror jag att jag äntligen kan säga att jag har hittat en metod som gör att jag slipper detta elände.

Filtrerar först allt vatten som jag tänkt använda för sköljningen genom ett BRITA-filter. Använder mig av Ilfords metod för sköljning.

Gör sedan sista sköljningen i en blandning av destillerat vatten, några få centiliter ren isopropanol/isopropylalkohol och Kodak Photoflo (max en eller två droppar per liter vatten).

Rör numer aldrig filmen efter jag tagit ur den ur tanken. Använder aldrig någon squeegee eller liknande, inget som kan repa emulsionen. Låter sedan filmen torka i frid och fred!
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
InläggCOLON 1119

Inlägg av johan_lindgren » 25 april 2014, 12:12

haga skrevCOLONHöll på att bli vansinnig pga det hårda vattnet här. Trodde jag aldrig skulle hitta en lösning, men nu tror jag att jag äntligen kan säga att jag har hittat en metod som gör att jag slipper detta elände.

Filtrerar först allt vatten som jag tänkt använda för sköljningen genom ett BRITA-filter. Använder mig av Ilfords metod för sköljning.

Gör sedan sista sköljningen i en blandning av destillerat vatten, några få centiliter ren isopropanol/isopropylalkohol och Kodak Photoflo (max en eller två droppar per liter vatten).

Rör numer aldrig filmen efter jag tagit ur den ur tanken. Använder aldrig någon squeegee eller liknande, inget som kan repa emulsionen. Låter sedan filmen torka i frid och fred!
Såpass? Var i landet bor du?

haga
InläggCOLON 130
Blev medlemCOLON 25 april 2014, 10:27
OrtCOLON Dalarna

Inlägg av haga » 27 april 2014, 20:14

I Dalarna.
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
InläggCOLON 1119

Inlägg av johan_lindgren » 27 april 2014, 23:55

johan_lindgren skrevCOLONmen vad jag inte tänkte på av någon outgrundlig anledning var att jag hade "behaglig" temperatur på vattnet, alltså ~25-30 grader vilket inte var så kul efteråt när jag såg hur kornet var helt förstört...
jojonas skrevCOLONoj!! kan det bli så? jag har läst om retikulering och så men trodde det skulle vara svårt med moderna filmer.
posta gärna om du har exempel på hur det vart jämfört med vanligt.
Här är från en rulle Neopan 400 (135) som såg mycket bättre ut första gången jag scannade, men scannade om efter tvätt av filmen.

Visst, rullen var nog utgången men inte särskillt gammal.

Bild

croppad..
Bild

Användarvisningsbild
NiklasG
InläggCOLON 296
Blev medlemCOLON 22 mars 2014, 18:50
OrtCOLON Borlänge

Inlägg av NiklasG » 28 april 2014, 07:47

oj, det var rejält. Har inte sett sådant sedan jag misslyckades med att hålla temperaturen med en rulle Fortepan.

Användarvisningsbild
NiklasG
InläggCOLON 296
Blev medlemCOLON 22 mars 2014, 18:50
OrtCOLON Borlänge

Inlägg av NiklasG » 28 april 2014, 08:46

haga skrevCOLONI Dalarna.
Fler dalmasar som fotar med film. Trevligt. :)

BUTTON_POST_REPLY