Framkallning av gammalt material

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Framkallning av gammalt material

Inlägg av Konir » 23 april 2016, 01:19

Har berört detta tidigare i lite spridda trådar men tänkte att det kunde vara nice att få allt samlat på ett ställe.

Är för stunden nyfiken på hur man går till väga med gammal C-41-film. Är det bara att köra slöjförebyggande och se glad ut eller får man ha något extra i åtanke när det är färg inblandat?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkallning av gammalt material

Inlägg av johan_lindgren » 23 april 2016, 01:45

Det beror så mycket på hur filmen är lagrad.. Jag fick i julas en påse med hemmarullade tmax 100 (135) som hade varit frysförvarade sedan millennieskiftet och jag blev glad när jag såg att filmen såg mycket bra ut efter framkallning (skjuten och framkallad helt normalt @100), men hade den haft en mer ojämn temperatur under sin förvaring hade det kanske inte vart lika lätt alltid. Jag har märkt på positivfilm som legat en 15 år i "kyltemperatur" att de behövt åtminstonde ett steg ljus till, men fog har jag hittills bara sett som ett problem på svartvit film. Jag sköt även nyligen en "Göfab 200" 135-rulle som jag blivit donerad av jojonas och som jag starkt tvekar på att den varit så väl omhändertagen... Jag gav den "typ" ett steg extra ljus (toy camera) och jag tycker den såg helt ok ut efter framkallning. Jag tror att det var en 90-tals rulle.

Så jag skulle nog säga som så att har du en 15-20år gammal negativ färgrulle så lägg på ett steg extra isf.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning av gammalt material

Inlägg av Konir » 23 april 2016, 04:16

Ah, detta vart någon mellanformatsrulle som låg exponerad i en Agfa lådkamera jag fick när släktingarna röjde. Osäker på hur den förvarats men jag har för mig att filmen slutade tillverkas 82 eller något. Vore kul om man kunde tvinga fram ett par pinsamma familjeklenoder ur den. ^^
Har hört att man kan få lägga på ett exponeringssteg per decennium på ett ungefär. Men det är nog med lite halvtaskig förvaring. Funderar på om stående framkallning kan vara en tanke när man framkallar sånt här där man inte har någon aning om hur de exponerat...

Låter ju som att det funkar rätt fint för dig i alla fall. Och hjälp... Göfab var inte igår.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkallning av gammalt material

Inlägg av johan_lindgren » 23 april 2016, 04:47

Oj jag har absolut ingen erfarenhet av gamla redan exponerade c-41 rullar, det kan komplicera det hela lite.. Man har väldigt sällan något att förlora på att lägga på ett steg vid osäkerhet, så kan du så skulle nog jag personligen framkalla med ett stegs push och bespara mig några höga förväntningar av rullen.. ;) Men vad vet jag, det funkar kanske jättebra. Är du säker att det är c-41 förresten, det har funnits fler lösningar för framkallning av färgfilm i historien.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar