att fota Star trails

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

att fota Star trails

Inlägg av jojonas » 15 december 2015, 23:02

nån som provat på? jag har bara provat en gång och det var lite för att testa hur länge min lc-a kunde hålla slutaren uppe..

tretti-förti minuter senare, ett glas whisky fattigare och en ordentligt stel och kall hand rikare så hade detta registrerats på filmen:
Bild
baby the stars shine bright by jonas lundström, on Flickr
bländare: 2.8
film: agfa apx100

en rätt så blygsam effekt men jag fick blodad tand... man kan se att polaris/polstjärnan/whatever inte är långt utanför bild (stjärnorna roterar runt den för oss på den här sidan jordklotet)
jämför man längden på stjärnspåren(svenska??) så ser man redan att de längre bort (till vänster i bild då) redan lämnar längre spår då de roterar en längre sträcka får att flytta sig lika många grader som de stjärnor närmre polaris.
vad jag förstår så kan man få nästan raka linjer om man fotar med polaris rakt åt sin höger eller vänster. hmm, klumpigt formulerat men ni fattar, va?

ja, hag håller då på med en ny rulle nu medans månen är hyffsat ny (helt ny måne åter igen den 10:e januari tror jag det var?)
det ska tydligen ge mindre ströljus. sen fotar jag i stan så det är duktigt med ströljus redan. exempelbilden hade det likaså men nu kör jag färgfilm istället!

för att vara exakt:
holga i 6x6 läge med originalobjektiv (ca bländare f:13)
velvia 50 (eller var det 100f?)
exponeringar mellan en och flera timmar (med halv klädnypa som håller slutaren öppen)

stjärnorna blir nog inte lika klara med så låg iso och liten bländare men jag hoppas det ska motverka ströljuset lite.
en stjärna står på "samma plats" ca 15 sekunder tror jag att jag läste nånstans?


ja, det vore kul o höra erfarenheter från andra som provat detta. om inte så hoppas jag det blir en knuff för att få några till med mig i detta :D (tips: manuella kameror med T-läge eller trådutlösare med möjlighet till låsning är ett plus!)

om ni vill ha lite mer info så finns det bra grejjer länkat här:
https://www.flickr.com/groups/1368371@N20/
Star Trails Film Only > Star trail photographic information
poolen med bilder är ju också fantastisk. många fina exempel där :)

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: att fota Star trails

Inlägg av Konir » 15 december 2015, 23:44

Hm, om du söker på 500 Rule star trail får du upp hur man ska gå tillväga för att fota med så lite star trail effekt som möjligt. Bara att gå tvärt emot det med andra ord. :)

Har för mig att de vill att man ska ha så stor sensor som möjligt kombinerat med låg brännvidd. Det gör tydligen att du kan exponera längre innan spåren börjar synas. Så 110-film med ett asfett teleobjektiv? ^^

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: att fota Star trails

Inlägg av jojonas » 16 december 2015, 07:41

ah, bra antitips där eller vad man ska säga :D
nej men det är bra att förstå hur brännvidden fungerar ihop med detta. jag hade läst att en del föredrog teleobjektiv för att få mer effekt.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: att fota Star trails

Inlägg av jojonas » 11 januari 2016, 20:30

jojonas skrev:
ja, hag håller då på med en ny rulle nu medans månen är hyffsat ny (helt ny måne åter igen den 10:e januari tror jag det var?)
det ska tydligen ge mindre ströljus. sen fotar jag i stan så det är duktigt med ströljus redan. exempelbilden hade det likaså men nu kör jag färgfilm istället!
skulle bara vilja passa på och gnälla lite över hur molnigt det är. visst, jätteglad att det snöar men vafan... hellst inte just nu bara! haha :x :P

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: att fota Star trails

Inlägg av Jönsson » 18 januari 2016, 00:37

Spännande! Posta gärna resultaten från holgan om det blir något av det.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: att fota Star trails

Inlägg av jojonas » 18 januari 2016, 09:53

tack! drog en exponering som det hann bli molnigt medans jag var ute och handlade. ska bli spännande o se hur den blir.

nästan klar med rullen men får se hur det blir med framkallning. nu är svångremmen åtdragen igen tills jag hittar nytt jobb.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: att fota Star trails

Inlägg av johan_lindgren » 18 januari 2016, 12:57

Svårt det där med startrails tycker jag, gjorde några försök en sommar för några årsedan och det blev bara skit, men en vinternatt lär ju vara perfekt för det! :) Då är bara frågan var man kan placera en kamera under några timmar för att senare hämta upp...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: att fota Star trails

Inlägg av jojonas » 18 januari 2016, 19:09

oj på sommarn? det låter svårt, ja. eller kanske nån chans där nere? här blir det ju knappt mörkt då. jag har ställt upp kameran runt huset bara än så länge, provat lite olika vinklar mot norr och väst för att se skillnaden i hur långt stjärnorna rör sig i bilden.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: att fota Star trails

Inlägg av johan_lindgren » 19 januari 2016, 01:44

Ja precis, det var på västkusten på ön Tjörn minns jag :-) Det var nån timme runt 01 som det var så mörkt det kunde bli och det var ju ganska mörkt, nog för att man inte kunde se var man satte foten iaf... Jag ställde min gamla Bronica S på oändligheten och riktade den snett uppåt utan att egentligen veta på vad jag siktade, men sisådär för att ha cirka 50% himmel iaf. Men himlen är ju aldrig så klar som på vintern så en 40 minuters exponering gav inte en enda synbar stjärna på bilden... Men det var bra med en påminnelse nu medans man har chansen :-)

Sent from my Xperia Pro using Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: att fota Star trails

Inlägg av jojonas » 29 mars 2016, 23:20

inga holgabilder än men här är en dianatest så länge :)

Bild

Posta ett svar