Framkallning för Nybörjare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av Konir » 29 december 2015, 02:44

Ett litet tillägg där. Jag har precis gjort försök med pressning av APX 400, upp till 800. Resultatet enligt kontaktkartans utsago, underexponerat.

Har hört lite lösa rykten på nätet kring att APX'en egentligen borde räknas in som en film inom 200 områden vilket kan förklara varför jag har problem med underexponering. Får gräva vidare i det lite granna och pröva de exponeringstester som TinfoilJesus hänvisade till tidigare.

Men, utöver detta lilla huvudbry. Har svårt att hitta vettiga uppgifter kring tider när det gäller pressning. Ted Forbes ifrån The Art of Photography säger vid ett tillfälle 30-33% tidsökning per steg, Massive development chart kör med grundtiden x 1,5 för ett steg och moderns gubbe hävdar bestämt minst dubbla framkallningstiden per steg.

Vad tusan gäller egentligen? Finns det några vettiga tumregler att gå efter eller är det allt för stora skillnader i hur olika kemikalie/filmblandningar beter sig för att någon form av standard ska få fotfäste? Jättelost. =/

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av tinfoiljesus » 29 december 2015, 16:35

Jag har för det mesta hållt mig till MDC's faktorer när jag räknat ut tider som inte finns, ibland med lite påslag. Men det brukar ändå krävas en rätt stor ökning av kontrastgraden i mörkrummet, ofta uppe på 4, ibland maxat eftersom framkallningen då varit otillräcklig.

Så dubbla tiden är inte att förakta ibland, det beror ju lite på vilken stil du vill ha också. Men framför allt på vilken framkallare och film du använder. APX400 kan jag ingenting om. Kör du D76 fortfarande?

Öka kontrastgraden om du inte redan gjort det. Får du användbara grejer på 3,5-4 så tycker jag nog inte att du behöver öka tiden i framkallaren nämnvärt.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av Konir » 29 december 2015, 17:35

tinfoiljesus skrev:Jag har för det mesta hållt mig till MDC's faktorer när jag räknat ut tider som inte finns, ibland med lite påslag. Men det brukar ändå krävas en rätt stor ökning av kontrastgraden i mörkrummet, ofta uppe på 4, ibland maxat eftersom framkallningen då varit otillräcklig.

Så dubbla tiden är inte att förakta ibland, det beror ju lite på vilken stil du vill ha också. Men framför allt på vilken framkallare och film du använder. APX400 kan jag ingenting om. Kör du D76 fortfarande?

Öka kontrastgraden om du inte redan gjort det. Får du användbara grejer på 3,5-4 så tycker jag nog inte att du behöver öka tiden i framkallaren nämnvärt.
Än så länge har jag bara använt papper med fast kontrast. Filtersatser tenderar ju att vara rackarns dyra så det har inte blivit att jag investerat i det riktigt ännu, är väldigt sugen på det däremot. Blir lite flexiblare och pappersutbudet blir så väldigt mycket större. Införskaffade nyligen ett hårt papper så det kanske är dags att lämna neutralkontrastens trygga famn och se om det blir bättre. :)

I dagsläget kör jag fortfarande D-76.
Såg just något intressant i APX'ens datablad. Med D-76 rekommenderas en tid på 12 minuter för vanlig framkallning, antar att det är med stocklösning i och med att de inte angivit annat.
MDC anger i stället 9,5 minuter för samma framkallning. 14 om man kör med 1+1 vilket jag använder som standard.
Tror att jag utgår ifrån databladet nästa gång och ser om det stämmer bättre överens.
Men ännu en fråga på det. I och med att de enbart angett stocklösning i databladet, hur mycket lägger man på i tid för en 1+1 lösning?

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av vicnor » 29 december 2015, 20:04

Konir skrev:Vad är en för er normal torktid? Misstänker att jag låter mina grejer hänga mångt mycket längre än nödvändigt.
I fotolabbets varmluftskåp (med kass fläkt, 35-40 grader varm luft): 25-45 minuter, beroende på filmsort och ålder.

I aningen kylig källare: ca 3 timmar, men hänger oftast ett dygn då det inte är min källare.

Det handlar ju inte bara om att vattnet som ligger som ett hölje på filmen ska avdunsta, utan också att vattnet inuti själva filmen ska torka bort, för annars är emulsionen mjuk och lätt att repa. Därför skadar det inte att låta filmen torka lite längre än att den verkar torr. I regel så låter jag filmen torka i ca 30 min, sen klipper jag upp den och låter den torka bort de sista ml vatten hemma. Btw, hygglig ventilation är aldrig en dålig grej.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Framkallning för en Nybörjare

Inlägg av tinfoiljesus » 30 december 2015, 00:05

Konir skrev:I dagsläget kör jag fortfarande D-76.
Såg just något intressant i APX'ens datablad. Med D-76 rekommenderas en tid på 12 minuter för vanlig framkallning, antar att det är med stocklösning i och med att de inte angivit annat.
MDC anger i stället 9,5 minuter för samma framkallning. 14 om man kör med 1+1 vilket jag använder som standard.
Tror att jag utgår ifrån databladet nästa gång och ser om det stämmer bättre överens.
Men ännu en fråga på det. I och med att de enbart angett stocklösning i databladet, hur mycket lägger man på i tid för en 1+1 lösning?
MDC kanske har tiden för gamla APX 400? Databladet framför alla andra tider, men allt är ju bara startpunkter ändå.

1+1 brukade jag dubbla tiden för när inget fanns angivet, men jag tror inte det ska behövas egentligen. 50% påslag har jag sett, men ja...
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

noyart
Inlägg: 48
Blev medlem: 5 november 2014, 13:20

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av noyart » 8 februari 2016, 23:30

Hejsan!

Skulle behöva hjälp med framkalla helt själv. Jag testade på med en vän att framkalla en rulle för några månader sedan.
Men har glömt allt o vill testa på själv åter igen.

Jag har ett kit från brunosbildverkstad.

Adox Adoflo - Rapid fixer
Adox Adoflo - B/W film developer
Adox Adoflo wetting agent.

Film: T-max 400

Hur går jag till väga? Hur mycket ska jag blanda ut sakerna med vatten och vad kan jag hitta information om detta för att studera vidare på?

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av Konir » 9 februari 2016, 01:06

Kul att jag får sällskap som nybörjare här. :)

Förresten, det är inte Adonal-framkallare du fått fatt på?

Kollade just upp T-max 400's datablad och tyvärr hade de inga rekommenderade tider för Adox-kemi. Betyder inte att de inte är kompatibla, bara att du får finna informationen på annat håll.

Det enda ställe jag känner till där man samlat en massa framkallningstider är på Massive Development Chart. Tyvärr stämmer inte alltid tiderna, ta allt med en nypa salt men döm inte ut det helt, det brukar ge ett litet hum om vad normala tider ligger och så. Något jag lagt märke till är att tiderna på MDC ofta är några minuter för korta så det kan vara något att ha i åtanke.
Om det är Adonal du har så ange att du använder Rodinal, samma sak, annat namn.

http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... empUnits=C

I övrigt, kolla någon bra tutorial på youtube. Ted Forbes har ett par trevliga videor kring hur man blandar, hanterar och håller temperatur på kemin till exempel.


Andra småsaker att tänka på:

Hur är vattnet du använder? Är det mycket kalk i kan det lämna avlagringar på negativet, inget som inte går att få bort men onödigt jobb.

Anteckna vad du gör, särskilt tider, så att du kan använda dem igen om det gick bra alternativt trixa med dem om något gick snett.

T-max kan vara lite jobbigt att hantera när man ska ha upp det på spolen. Tycker att den ofta vill "serpentina" sig mer än andra filmer jag hanterat. Se till att den inte får någon möjlighet att sno sig så sparar man mycket svett och tårar.

Oroa dig inte, trots alla mina "hej kom och hjälp mig"-framkallningar har det alltid blivit något. Kanske inte bra, men något.

Sen tror jag att vi har en del Rodinal-användare här på forumet. Hoppas att de har en del vettiga utspädningar/tider liggandes. :)

Användarvisningsbild
ahoff
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 april 2014, 18:13
Ort: Örskogen

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av ahoff » 9 februari 2016, 05:30

Hur går jag till väga? Hur mycket ska jag blanda ut sakerna med vatten och vad kan jag hitta information om detta för att studera vidare på?
http://www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf
Åke Hoff
Örskogen, Vansbro

noyart
Inlägg: 48
Blev medlem: 5 november 2014, 13:20

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av noyart » 9 februari 2016, 08:52

Konir skrev:Kul att jag får sällskap som nybörjare här. :)

Förresten, det är inte Adonal-framkallare du fått fatt på?

Kollade just upp T-max 400's datablad och tyvärr hade de inga rekommenderade tider för Adox-kemi. Betyder inte att de inte är kompatibla, bara att du får finna informationen på annat håll.

Det enda ställe jag känner till där man samlat en massa framkallningstider är på Massive Development Chart. Tyvärr stämmer inte alltid tiderna, ta allt med en nypa salt men döm inte ut det helt, det brukar ge ett litet hum om vad normala tider ligger och så. Något jag lagt märke till är att tiderna på MDC ofta är några minuter för korta så det kan vara något att ha i åtanke.
Om det är Adonal du har så ange att du använder Rodinal, samma sak, annat namn.

http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... empUnits=C

I övrigt, kolla någon bra tutorial på youtube. Ted Forbes har ett par trevliga videor kring hur man blandar, hanterar och håller temperatur på kemin till exempel.


Andra småsaker att tänka på:

Hur är vattnet du använder? Är det mycket kalk i kan det lämna avlagringar på negativet, inget som inte går att få bort men onödigt jobb.

Anteckna vad du gör, särskilt tider, så att du kan använda dem igen om det gick bra alternativt trixa med dem om något gick snett.

T-max kan vara lite jobbigt att hantera när man ska ha upp det på spolen. Tycker att den ofta vill "serpentina" sig mer än andra filmer jag hanterat. Se till att den inte får någon möjlighet att sno sig så sparar man mycket svett och tårar.

Oroa dig inte, trots alla mina "hej kom och hjälp mig"-framkallningar har det alltid blivit något. Kanske inte bra, men något.

Sen tror jag att vi har en del Rodinal-användare här på forumet. Hoppas att de har en del vettiga utspädningar/tider liggandes. :)
Tack så hemskt mycket för svaret!
Efter att jag tog mig en titt på adox hemsida, så visade det sig att Adonal = Rodinal.
Jag kollade in Massive Dev Chart och fann dessa uppgifter.


Film Developer Dilution ASA/ISO 35mm Sheet Temp
TMax 400 Rodinal 1+25 400 6 20C
TMax 400 Rodinal 1+50 400 12 20C
TMax 400 Rodinal 1+80 400 16 21C
TMax 400 Rodinal 1+100 400 120 18C

Siffran under 35mm är alltså antalet rullar som jag kan framkalla med dilution 1+25?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av jojonas » 9 februari 2016, 09:30

nej det är antalet minuter som du ska framkalla filmen :)

Posta ett svar