Antihalation layer

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Antihalation layer

Inlägg av luminousoctaves » 12 februari 2016, 14:36

Om den lila tonen är kraftig så ska du skölja filmen längre. Använd HCA och skölj i tio minuter, brukar räcka fint. T-MAX kräver längre sköljtid än de flesta filmer jag har använt, och jag brukar även fixera något längre.

Om den lila tonen är måttlig så är det inget som påverkar bilden vid kopiering, och tonen brukar dessutom försvinna av sig självt.

Kodaks filmer kan avge en lila ton i sköljvattnet, Ilford avger blå färg och Rolleis samt Foma 120-film grön.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Antihalation layer

Inlägg av Konir » 12 februari 2016, 15:15

luminousoctaves skrev:Om den lila tonen är kraftig så ska du skölja filmen längre. Använd HCA och skölj i tio minuter, brukar räcka fint. T-MAX kräver längre sköljtid än de flesta filmer jag har använt, och jag brukar även fixera något längre.
Jag brukar skölja i 40 minuter eller mer, beroende på om jag glömmer timern eller ej, dock ingen ytspänningsmoddare fören i slutskedet. I mitt fall räcker inte det för att få bort färgen. Kanske går åt mindre tid med högre vattenkvalité och bättre genomströmning, jag kör min tank under kranen i handfatet så det är nog långt ifrån optimalt.
Bra poäng med den utökade fixtiden, låter som en god praktik.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Antihalation layer

Inlägg av luminousoctaves » 13 februari 2016, 08:49

(Kände att jag var lite otydlig med HCAn: alltså HCA i två minuter och sedan skölj i vatten i minst tio minuter)

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Antihalation layer

Inlägg av Konir » 13 februari 2016, 10:16

luminousoctaves skrev:(Kände att jag var lite otydlig med HCAn: alltså HCA i två minuter och sedan skölj i vatten i minst tio minuter)
Eller så var jag bara lite trög, dygnade för att vända rätt på sömnrutinen när jag skrev mitt förra inlägg. ;)

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Antihalation layer

Inlägg av vicnor » 13 februari 2016, 10:19

På tal om skölja filmer. Jag brukar skölja alla mina filmer ca 30 min (har jag fler dosor igång så kan det mkt väl bli 45-50 min), i synnerhet när det är kallt ute dvs att kranvattnet är kanske 10-13 grader, då det tar längre tid för saker att lösa sig vid 10 grader än vid 20 grader.

På tal om TMAX(100) och att skölja filmer, filmen är purpur när den är nyfixad. När jag sköljer den i dosan så försvinner färgen. Samma fenomen med Acros. Som jag påpekat innan, den här purpurfärgen försvinner av sig självt efter ngn vecka i byrålådan, då anti-halolagret tycks vara värmeinstabilt efter att det blivit framkallat och fixerat.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Antihalation layer

Inlägg av jkarlsson » 16 februari 2016, 18:22

johan_lindgren skrev:
vicnor skrev:Jodå, fullt möljligt, men räknar med att alla fixerar mer än tillräckligt (dvs med en ordentlig marginal).
Jag var själv på en herre igår som hade fixat klart efter fyra minuter på en Acros-rulle, vilket jag tyckte var kort. Samma person har visat upp ett flertal lila-tintade neg förrut. Jag har även funnit några tintade rullar i egen samling, men det kan mycket väl vara att jag (med flera) överanvänt fixet och att det inte längre räcker med 15-20minuter för att det ska bli färdigt.. eller?
Alltså, en snabbfixer, typ ilford rapid eller liknande som är färsk räcker ju gott att köra i runt 4 minuter eller dubbla klarningstiden? Om klarningstiden går över typ 3 min så kasserar jag fixern. Varför dra så länge som 15-20? Har alltid haft rätt lila negg men aldrig märkt någon försämring pga det.
Finns tom lite lösa teorier om att högdagrarna kan börja blekas när man når runt 10x klarningstiden men inga direkta bevis vad jag hittat men det känns helt klart i överkant.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Antihalation layer

Inlägg av johan_lindgren » 17 februari 2016, 07:58

jkarlsson skrev:Alltså, en snabbfixer, typ ilford rapid eller liknande som är färsk räcker ju gott att köra i runt 4 minuter eller dubbla klarningstiden? Om klarningstiden går över typ 3 min så kasserar jag fixern. Varför dra så länge som 15-20? Har alltid haft rätt lila negg men aldrig märkt någon försämring pga det.
Finns tom lite lösa teorier om att högdagrarna kan börja blekas när man når runt 10x klarningstiden men inga direkta bevis vad jag hittat men det känns helt klart i överkant.
Jag har inte funnit några nackdelar med att fixera 20-30 minuter även om det stått att man inte behöver fixera mer än kanske 6 minuter, vilket jag tolkar mer som "nödvändig" fixering för att filmen inte ska ta skadas av ljus. Generellt justerar jag tiden helt beroende på typ av fixer, mängd spädning, agiteringsfrekvens samt hur många gånger den använts. Kodak skriver om sin fix såhär:
Fix for twice as long as it takes the film to clear (lose its
milky appearance). See instructions for the specific fixer.
IMPORTANT: With KODAK PROFESSIONAL T-MAX Films,
fixer will be exhausted more rapidly than with other films. If
negatives show a magenta (pink) stain after fixing, fixer
may be near exhaustion, or fixing time is too short. If the
stain is pronounced and irregular, refix the film in fresh fixer
Jag har även ett packe med Ph-testare för fixer där jag kollar kvaliteten på den och baserar tid på det.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Antihalation layer

Inlägg av jkarlsson » 17 februari 2016, 20:36

johan_lindgren skrev:
jkarlsson skrev:Alltså, en snabbfixer, typ ilford rapid eller liknande som är färsk räcker ju gott att köra i runt 4 minuter eller dubbla klarningstiden? Om klarningstiden går över typ 3 min så kasserar jag fixern. Varför dra så länge som 15-20? Har alltid haft rätt lila negg men aldrig märkt någon försämring pga det.
Finns tom lite lösa teorier om att högdagrarna kan börja blekas när man når runt 10x klarningstiden men inga direkta bevis vad jag hittat men det känns helt klart i överkant.
Jag har inte funnit några nackdelar med att fixera 20-30 minuter även om det stått att man inte behöver fixera mer än kanske 6 minuter, vilket jag tolkar mer som "nödvändig" fixering för att filmen inte ska ta skadas av ljus. Generellt justerar jag tiden helt beroende på typ av fixer, mängd spädning, agiteringsfrekvens samt hur många gånger den använts. Kodak skriver om sin fix såhär:
Fix for twice as long as it takes the film to clear (lose its
milky appearance). See instructions for the specific fixer.
IMPORTANT: With KODAK PROFESSIONAL T-MAX Films,
fixer will be exhausted more rapidly than with other films. If
negatives show a magenta (pink) stain after fixing, fixer
may be near exhaustion, or fixing time is too short. If the
stain is pronounced and irregular, refix the film in fresh fixer
Jag har även ett packe med Ph-testare för fixer där jag kollar kvaliteten på den och baserar tid på det.

Vad jag fått lära mig är att filmen väldigt snabbt tappar ljuskänsligheten i kontakt med fix. Jag ser inte riktigt varför tillverkarens rekommendationer skulle vara i underkant på ett såpass viktigt moment men whatever works for you osv :)
Hade inte alls koll faktiskt på att tmax var annorlunda men använder den aldrig heller.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Antihalation layer

Inlägg av monotux » 24 februari 2016, 11:01

Följande tråd är relevant, men kan sammanfattas i 'fixa längre'.

http://www.apug.org/forum/index.php?thr ... sue.69462/

Posta ett svar