Scannerfunderingar

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av jojonas » 20 juni 2016, 12:07

vicnor skrev:Pentax/Ricoh gillar fortfarande film :)

http://pentaxrumors.com/2016/06/15/pent ... announced/
aha, så deras förra redan klarade upp till 6x9? och nu 4x5 med... kul att de ser en marknad för sånt här :)

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av Konir » 20 juni 2016, 12:19

vicnor skrev:Pentax/Ricoh gillar fortfarande film :)

http://pentaxrumors.com/2016/06/15/pent ... announced/
Blev lite varm i hjärtat av det här. ^^

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av Snytbaggen » 26 juni 2016, 11:49

Bjorkman skrev:Den processen såg ganska behaglig ut, men kostar nog där efter:

https://www.youtube.com/watch?v=UD12e8Gb_Jw

(Men ja förstår inte varför dom lämnar så onödigt mycket "luft" som dom ändå bara klipper undan sen...)
Haha, min rigg är ju mer eller mindre en ghettoversion av det där!

Jag har fått riktigt bra resultat med att fota av negativen med ett makroobjektiv och en blixt bakom, i alla fall för svartvitt. Jag byggde en rigg av en negativhållare, en papplåda med inredd med vitt papper och en vit plastbit och sedan kameran på ett stativ. Blixten har jag en fjärrutlösare till, så den lägger jag bara så den pekar in i lådan och så får jag jämnt och fint ljus. Det är lite meckigt att få fokus rätt och att få filmytan och linsen att vara parallella, men fjärrstyra kameran via datorn och kontrollera live view där fungerar riktigt bra. När det väl är gjort kan man fota av negativ på löpande band, i princip.

Jag har haft sämre erfarenheter med färgnegativ och mellanformat, så där brukar jag använda en flatbäddsscanner. Det jag märkt är att färgerna på färgnegativ ändras beroende på hur pass exponerade de är, så det är en pain att få bra. Mellanformat är bara jobbigt om man vill ha en vettig upplösning, eftersom man måste hålla på och ta flera exponeringar och stitcha ihop osv.

Bild

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av Konir » 28 november 2016, 19:52

Lyfter tråden lite granna för en snabb fråga. Är det någon som scannat mediumformat med en Canoscan 8800F? Kliar mig lite i huvudet här. Står att den ska hantera formatet, men det finns inte som val ibland inställningarna.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av jojonas » 1 december 2016, 11:09

jaee... men det var kanske 6-7 år sen haha. den kanske märker av hållarna och korrigerar automatiskt?

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av Konir » 3 december 2016, 15:40

Hm, det är en tanke... då återstår bara problemet att jag inte har några 120-hållare. ^^

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av jojonas » 5 december 2016, 08:21

Lomographys digitalizahållare är det många som rekommenderar. nog nåt jag kommer köpa själv om jag kommer igång med hemmaskanning igen

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av jojonas » 22 december 2016, 09:10

- Ordning o reda, bara på freda!
- Men Jonas, det är ju inte fredag?
- Nej just det, för det ska vara ordning VARJE DAG!!!


haha, tänkte bara peta in detta för relevans och för att det refererats till så det blir lite lättare o hitta än i "senaste nytt"-tråden ;)
mikael.langer skrev:Jag lackade ut på mitt sätt att scanna nyligen och lade en del tid på att hitta ett bättre arbetsflöde. Framförallt färgneg i VueScan tyckte jag var sjukt tidskrävande och oftast kass resultat. Bytte till att scanna allt som positiva raw tiff och konverterar med negfix8 och färgbalanserar i bulk med imagemagick. Otroligt mycket snabbare och oftast mycket nära vettigt slutresultat utan alltför mycket handpåläggning.
Om man bara kunde lära sig att hålla filmen dammfri så man slapp det absolut värsta av allt: dammretusch. :@

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av jojonas » 22 december 2016, 09:12

Micke, du ids inte dra en screenvideo nästa gång du skannar så får man lite känsla för processen? det låter nice men lite hoppigt

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av mikael.langer » 22 december 2016, 18:00

jojonas skrev:Micke, du ids inte dra en screenvideo nästa gång du skannar så får man lite känsla för processen? det låter nice men lite hoppigt
Bra idé! Just nu har jag faktiskt ingen backlog (alltid extremt låg burn rate under vintern) och åker bort över helgerna; annars skulle jag lätt kunna köra typ en klippt strip av nåt gammalt (och jämföra!). Men absolut om jag kommer ihåg nästa gång!

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Posta ett svar