Bra mekanisk slr med diodmätare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
ostenh
Inlägg: 31
Blev medlem: 2 november 2014, 11:44

Re: Bra mekanisk slr med diodmätare

Inlägg av ostenh » 13 december 2014, 00:21

Jag har en Pentax MX med 40mm pannkaka, och tycker det är en väldigt kompakt och smidig kamera att ha liggande i väskan eller fickan. Kvalitetskänsla i bygget och bra med information i sökaren. Det är korrekt att exponeringsmätaren har lysdioder. Men ergonomiskt, mja. Slutartids-"hjulet" går trögt, kräver i princip två fingrar för att ändra tid. Trångt med utrymme under frammatningsarmen, om man vill hålla i det vanliga greppet med tummen beredd att mata fram. Kamerans allmänna litenhet gör att mina brillor också inkräktar på det utrymmet. :) Så är det i alla fall på mitt exemplar. Trots detta gillar jag kameran för litenhet och "bygg-känslan", även om den sällan används.

Faktum är att 40mm objektivet oftast sitter på nåt av de Chinon-hus jag ärvt efter min far. Chinon är väl inte det sexigaste av märken, och har en sorts B-kamera stämpel. Dom tar Pentax K objektiv dock, och kostar som regel mycket lite. Husen är större och lättare att hantera än MX:en, men väger inte mer.

Ett av husen jag har, modell CM5, är helt mekanisk och manuell. Det enda som händer när du stoppar i batterier är att du får tillgång till ljusmätaren i form av tre lysdioder. Dioderna sitter inte i sökaren, utan på utsidan alldeles vid sökaren. Ingen super-elegant konstruktion, men jag garanterar att du ser dioderna under alla ljusförhållanden! I övrigt inga finesser, ingen sökarinformation, inget exponeringslås, ingen nedbländningsknapp osv. Självutlösare finns faktiskt, men det är det enda.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Bra mekanisk slr med diodmätare

Inlägg av jojonas » 13 december 2014, 00:35

ja, jag hade läst att slutartidshjulet var svåråtkomligt. faktiskt en överhängande anledning till att jag inte har en canon f-1 i min ägo idag. hm...

men det du nämner om chinons cm serie låter bra! de kamerorna brukar inte landa på så dyra lappar. och jag vart faktiskt positivt överraskad av den chinon ce-4 jag har. lite billig i materialvalet på vissa delar men den var smidig o använda.

jag antar att ce var chinons elekroniska och cm var deras mekaniska :)
johan_lindgren skrev:Jag hade en Canon A-1 ett tag också, den hade en liknande visning, vet att det var diodbelysning iaf.
A-1:or har jag verkligen försökt att gilla men de är tyvärr för krångliga i hanteringen. sina som är med i podden har en sån som han använder mycket så jag fick låna den och prova några gånger.

men den lät sött iaf! med sin squeeky shutter :D

ostenh
Inlägg: 31
Blev medlem: 2 november 2014, 11:44

Re: Bra mekanisk slr med diodmätare

Inlägg av ostenh » 13 december 2014, 01:06

jojonas skrev: jag antar att ce var chinons elekroniska och cm var deras mekaniska :)
Varför har inte jag kommit på det själv? :)

CE-5 är förmodligen den med mest features. Exp automatik med bländarförval, slutartid 2 till 1/2000, tider och bländare (tittfönster) i sökaren, valbar självutlösare 5 el 10 sek, exp lås, 3200 ASA, dubbelexponering. Helt död utan batterier förstås. Alla dom här modellerna har en, vad kallas det, metall-lamell slutare (?) av Seiko-typ.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Bra mekanisk slr med diodmätare

Inlägg av jojonas » 13 december 2014, 10:59

ostenh skrev:
jojonas skrev: jag antar att ce var chinons elekroniska och cm var deras mekaniska :)
Varför har inte jag kommit på det själv? :)

CE-5 är förmodligen den med mest features. Exp automatik med bländarförval, slutartid 2 till 1/2000, tider och bländare (tittfönster) i sökaren, valbar självutlösare 5 el 10 sek, exp lås, 3200 ASA, dubbelexponering. Helt död utan batterier förstås. Alla dom här modellerna har en, vad kallas det, metall-lamell slutare (?) av Seiko-typ.
det som jag gillat med min ce-4 är att den har två tydliga självutlösartider och att slutartider ned till 8 sekunder(!) syns i sökaren.

RikNik
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 juli 2014, 14:33
Kontakt:

Re: Sv: Bra mekanisk slr med diodmätare

Inlägg av RikNik » 14 december 2014, 10:24

jojonas skrev:Tjo! Jag har klurat ett tag på att de flesta kameror jag har är batteridrivna. Inte optimalt när jag bara vill plocka upp en kamera, stoppa in en film och köra på. Om batteriet tar slut så blir det inte mycket bilder.

Sure, några kameror jag har har även en mekanisk tid på runt 1/60 eller så. Men jag skulle vilja ha mer..

Min Minolta SRT-101 är det enda helmekaniska kamera jag har (för 135-film) men den där nålen är inte alltid den tydligaste för mig. Jag skulle vilja ha en mätare som visas med dioder eller nåt.

Hittils har jag hittat två kameror som passar in på detta: Nikon FM2 (och FM3 I guess) och Pentax MX

Men det vore intressant o höra om ni kände till några fler som passar in.
En annan lite bortglömd klassiker är Fujica st801. Den första kameran med Led-dioder istället för nål. Modellen släpptes 1972, är helmekanisk, snabb (1/2000) och har m42 fattning. Den är dock ganska ovanlig och därmed ofta ganska dyr.
Gällande MX så älskar jag min. Jag tycker den är underbar att använda och dessutom fullkomligt dyrkar jag Takumar objektiv :-)
https://flic.kr/p/hdYEKi

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Bra mekanisk slr med diodmätare

Inlägg av jojonas » 14 december 2014, 10:59

ah, fujica. där har vi dark horse kameror om något. de verkar ha siktat högt men inte lyckats hävda sig riktigt bland alla andra m42-kameror. snygg var den också :)

RikNik
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 juli 2014, 14:33
Kontakt:

Re: Sv: Bra mekanisk slr med diodmätare

Inlägg av RikNik » 14 december 2014, 17:26

jojonas skrev:ah, fujica. där har vi dark horse kameror om något. de verkar ha siktat högt men inte lyckats hävda sig riktigt bland alla andra m42-kameror. snygg var den också :)
Ja, dom lyckades aldrig riktigt konkurrera med dom stora drakarna. Men en del fina pjäser gjorde dom allt. Eftersom min första slr var just en Fujica då gillar jag dom av nostalgiska skäl. Tyvärr säljs dom grymma Fujinon objektiven ofta för oskäligt höga priser.

Posta ett svar