Kondensorhuvud eller Diffusorhuvud?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.

Mitt första val: Förstoringsapparat

Kondensorhuvud
1
33%
Diffusorhuvud
2
67%
 
Antal röster: 3

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Kondensorhuvud eller Diffusorhuvud?

Inlägg av jojonas » 31 oktober 2014, 17:32

En fredagafråga? Okej, kondensorhuvud eller diffusorhuvud på förstoringsapparaten? Vad tycker ni är bra/dåligt med respektive och vad använder ni/har ni använt?

Själv har jag kört mest diffusorhuvud (pga smidiga färgfilter) men kondensor funkade fint till mina holganegativ. Jag har inte uppleft något problem med damm när jag använt kondensor.

och på frågan "vad är vad?" =
http://www.ilfordphoto.com/aboutus/page.asp?n=113
Bild

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Kondensorhuvud eller Diffusorhuvud?

Inlägg av NiklasG » 1 november 2014, 09:37

Jag svarade kondensorhuvud och orsaken till det är att den i mitt mörkrum är enklast att kopiera på då våran Leitz Ic har ett Ilford 500 huvud. Blev nu lite osäker på om den ger ett diffust ljus, men jag har bestämt för mig att ilford huvudet sitter ovanför kondnsorlinsen... Samt att apparaten ger en lite distinktare kontrast än de övriga, så det borde vara en kondensor.

Till Mellanformat använder jag uteslutande diffusorhuvud, beroende på att det är det som erbjuds. :-)

Jag ser faktiskt ingen större skillnad på om en bild blivit kopierad på den ena eller den andra.... Men har aldrig gjort någon jämförelse. än...

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kondensorhuvud eller Diffusorhuvud?

Inlägg av jojonas » 1 november 2014, 12:46

NiklasG skrev:Jag ser faktiskt ingen större skillnad på om en bild blivit kopierad på den ena eller den andra.... Men har aldrig gjort någon jämförelse. än...
det kan nog vara nyttigt att testa göra samma bild med båda, så får man en käsnla för det. vissa använder båda typer och växlar beroende på vad de vill åt.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Kondensorhuvud eller Diffusorhuvud?

Inlägg av NiklasG » 3 november 2014, 08:13

jojonas skrev: det kan nog vara nyttigt att testa göra samma bild med båda, så får man en käsnla för det. vissa använder båda typer och växlar beroende på vad de vill åt.
Absolut! Och det kommer jag nog att göra så småningom... :)

Posta ett svar