Framkalla färg (dia)

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av vicnor » 26 november 2014, 12:09

NiklasG skrev:herregud..... Vilken procedur! Efter att ha sett den där videon vill jag aldrig ens tänka tanken på att framkalla E-6 hemma.
Läste som hastigast i kommentarerna att det finns en trestegsmetod för E-6 (kanske blandar personen ihop det med hemmakitet för C-41?), och han som la upp videon är väl lite överdrivet petig när det kommer till en del saker. Men visst, det är verkligen By The Book.

Samtidigt förstår jag honom, att man lägger ned en himla massa tid på att få bilderna bra genom att planera resor, vänta på årstider, fota och kånka runt på storformat etc. Då är det här en relativt blygsam extra insats för att få det som man vill ha det. Förstår helt frustrationen i att få sitt hårda slit uppfuckat av ngn annans inkompetens och slackerism.
johan_lindgren skrev:Vi kommer nog göra endel E6 på fotoklubben med början om ett par månader när nya mörkrummet börjar kunna användas! Vi planerar även att sätta till en 50 liters vattenberedare som kan bistå med förtempererat vatten till framkallningen. Det blir väl lite av en lyx, men har man vägarna förbi stockholm och kan komma in en torsdagskväll så kan vi nog bistå med lite hjälp i ämnet ;)
Härligt! Ni borde börja ta emot film mot betalning :D Känner mig lite avskräckt att göra det själv efter att ha sett videon som jag länkade.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av johan_lindgren » 26 november 2014, 14:44

vicnor skrev:Härligt! Ni borde börja ta emot film mot betalning :D Känner mig lite avskräckt att göra det själv efter att ha sett videon som jag länkade.
Den har jag inte sett än - men dia har jag framkallat!
Jag vet att det finns en trestegsprocess också, men vi kan köra 6 steg i processorn så då gör vi förstås det.

Saken är väl den att ingen jag vet direkt vill jobba med att processa film inte minst på grund av de eventuella risker som det ger när man hanterar någon annans rullar för att sedan skicka film fram och tebax... njae, men kommer man förbi och laddar filmen själv och är med och snackar skit undertiden så är det inga problem :P Vi brukar se till att köra 5-6 rullar åt gången när det är dax.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av haga » 4 december 2014, 21:31

vicnor skrev:Vet någon om det finns möjlighet att framkalla dia (E6) hemma? Jag tycker att en stor del av motståndet till att fota dia är inte bara att filmen ofta är betydligt dyrare, utan också att framkallningen sen går på ngt i stil med 150-180 kr för en rulle 135-film. Visst kan man få ned priset mer mot 120 kr om man skickar in ett tjog filmer samtidigt (till tex Qpix), men så mkt dia fotar väl ingen?

Crimson tar 65:- + moms för både 135 och 120-film.

http://www.crimson.se/?q=prislista
Min bländaröppning är större än din.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av jojonas » 16 maj 2015, 12:27

NiklasG skrev:
vicnor skrev:Surfade in på Ken Rockwell och hittade den här yt-videon på ämnen. En snubbe går igenom steg för steg hur man ska framkalla E-6 hemma. Omständigt är bara förnamnet, även för ngn som läst kemi på universitetet. Håller mig nog hellre borta från E-6 helt å hållet, i synnerhet med tanke på hur krångligt det är att scanna.
herregud..... Vilken procedur! Efter att ha sett den där videon vill jag aldrig ens tänka tanken på att framkalla E-6 hemma.
prova kika på denna video istället, kanske känns bättre då. mer hemma i köket stuk :)
https://www.youtube.com/watch?v=ZeNIwJGHjSA
johan_lindgren skrev:Vi kommer nog göra endel E6 på fotoklubben med början om ett par månader när nya mörkrummet börjar kunna användas! Vi planerar även att sätta till en 50 liters vattenberedare som kan bistå med förtempererat vatten till framkallningen. Det blir väl lite av en lyx, men har man vägarna förbi stockholm och kan komma in en torsdagskväll så kan vi nog bistå med lite hjälp i ämnet ;)
hur har det gått för er i klubben o framkalla e-6? ni kanske ska göra en video ;)

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av vicnor » 16 maj 2015, 17:08

jojonas skrev:prova kika på denna video istället, kanske känns bättre då. mer hemma i köket stuk :)
https://www.youtube.com/watch?v=ZeNIwJGHjSA

[...]

hur har det gått för er i klubben o framkalla e-6? ni kanske ska göra en video ;)
Rent allmänt vill jag avråda folk från att framkalla eller ha ngt slags kemi i köket, eller på andra platser där man kan tänkas förtära eller tillreda mat. Det är väldigt lätt att man spiller eller skvätter och inte märker något. Det är onödigt att man sen ska riskera äta upp det sen med tanke på allergirisker, förgiftningsrisk osv. Tarmarna är ju till för att suga upp all närig (och allt annat!) från maten, och se till att det kommer ut i blodomloppet efter en blixtvisit i levern. Att spilla på huden är flera gånger bättre (men inte bra!) då hudens uppgift är att hålla saker borta från kroppen.

Ja, hur går det med E-6-framkallningen? Ni får väldigt gärna lägga upp en video. Borde inte vara så svårt att göra en för ett gäng fotografer ;)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av johan_lindgren » 3 juli 2015, 02:24

Nu står jag inte själv för schemat/planeringen inför höstsässongen, men en färgframkallning är planerad ganska tidigt på höstterminen har jag sett, dock var det nog c-41 då, men då ska vi även fått tummen ur och installerat varmvattenberedaren, och då blir det garanterat e-6 så fort det behagar också!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar