Agitering av Tri-X?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 16 oktober 2014, 18:02

vicnor skrev:
NiklasG skrev: 18grader låter lite... Har hört att vissa framkallande kemikalier blir i det närmaste overksamma under 17grader... då är 18 väldigt nära...

Går det inte att höja tempen i labbet med två grader?

Angående agitering så kommer detta från Kodaks datablad för Tri X: [...]
Har laddat ned databladet nu, och du verkar ha rätt! Jag får helt enkelt agitera mera! Tack så mycket! :D

Det är bara kallvattnet direkt ur kranen som är 18 grader, labbet är runt 20-22 (inkl D76-lösningen). 1:1-lösningen bör snarare vara kring 18-19 grader (med hänsyn tagen till den tillhöftade blandningsenergin på 1 grad). Med agitering etc, så lär vätskan automatiskt bli varmare pga friktionen i Patterson-tanken. För någon som läst kemi så låter uppgiften om 17 grader lite suspekt, men jag ska inte svära på det.

Men jag ska agitera hårdare och blanda till 1:1-lösningen kanske 20 min innan jag använder den, istället för precis innan så temperaturskillnaden blir mindre. Jag ska även kontrollmäta temperaturen. Återkommer efter nästa framkallning!
Ser fram mot resultaten. :-)

Angående tempen så har jag ingen aning mer än vad jag läst på olika forum. Bla här
Calle Camp skrev:
Hej
D76 1+1, 18 grader, 10 min.
Så blir det bra
Calle
18 grader år inget jag rekommenderar.

Många framkallare innehåller hydrokinon. Hydrokinon är inte aktivt under/(vid?) 17 grader.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=50530

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av jkarlsson » 16 oktober 2014, 18:38

Med D-76:
1 min agitering sedan 2 vändningar per minut.

Med rodinal 1:50:
1 min agitering sedan agitering i 10sek/minut vilket brukar resultera i runt 3-4 relativt försiktiga vändningar. Ger ett distinkt men fint korn enligt mig. På exponeringar med hög kontrast(typ starkt solljus) så kan det bli närmast grafiskt.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 29 oktober 2014, 16:05

vicnor skrev: Jag använder Kodak D76 (1:1) 9min45s för Tri-X
Kom att tänka på att du kanske även har för kort tid... Om man kollar i databladet för D76 så ser man att det krävs 236ml stock för att framkalla en rulle 135 film, vid 1+1 ger det 473ml. Kör man, som jag, i dosor som tar mindre mängd vätska så måste man öka tiden med ca 10%. Dvs ca 10.40 min blir "normaltid", inte 9.45.
If you use D-76 Developer diluted 1:1, dilute it just before you use it, and discard it after processing the batch of film. Before using the diluted developer, make certain that there are no air bubbles in the solution. If air is coming out of the solution and forming bubbles, let the solution stand until the bubbles dissipate. Don’t reuse or replenish the diluted solution. You can develop one 135-3 roll (80 square inches) in 473 mL (16 ounces) or two rolls together in 946 mL (one quart) of diluted developer. If you process one
135-36 roll in a 237 mL (8-ounce) tank or two 135-36 rolls in a 473 mL (16-ounce) tank, increase the development time by 10 percent (see the following tables).
http://www.kodak.com/global/en/professi ... 78/j78.pdf

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 29 oktober 2014, 19:35

Fast allt är bara att se som startpunkter till att finna sitt eget sätt.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av vicnor » 29 oktober 2014, 19:50

NiklasG skrev: Kom att tänka på att du kanske även har för kort tid... Om man kollar i databladet för D76 så ser man att det krävs 236ml stock för att framkalla en rulle 135 film, vid 1+1 ger det 473ml. Kör man, som jag, i dosor som tar mindre mängd vätska så måste man öka tiden med ca 10%. Dvs ca 10.40 min blir "normaltid", inte 9.45.

http://www.kodak.com/global/en/professi ... 78/j78.pdf
Jag brukar fylla Paterson-tanken hela vägen upp (ca 800 ml) oavsett hur mkt jag framkallar. Oftast är det en rulle i taget. Intressant med 10% extra, får ta det nästa gång jag tar två rullar samtidigt.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av monotux » 30 oktober 2014, 22:27

NiklasG skrev:
vicnor skrev: Jag använder Kodak D76 (1:1) 9min45s för Tri-X
Kom att tänka på att du kanske även har för kort tid... Om man kollar i databladet för D76 så ser man att det krävs 236ml stock för att framkalla en rulle 135 film, vid 1+1 ger det 473ml. Kör man, som jag, i dosor som tar mindre mängd vätska så måste man öka tiden med ca 10%. Dvs ca 10.40 min blir "normaltid", inte 9.45.
If you use D-76 Developer diluted 1:1, dilute it just before you use it, and discard it after processing the batch of film. Before using the diluted developer, make certain that there are no air bubbles in the solution. If air is coming out of the solution and forming bubbles, let the solution stand until the bubbles dissipate. Don’t reuse or replenish the diluted solution. You can develop one 135-3 roll (80 square inches) in 473 mL (16 ounces) or two rolls together in 946 mL (one quart) of diluted developer. If you process one
135-36 roll in a 237 mL (8-ounce) tank or two 135-36 rolls in a 473 mL (16-ounce) tank, increase the development time by 10 percent (see the following tables).
http://www.kodak.com/global/en/professi ... 78/j78.pdf
Nu har jag knappt plåtat något med Tri-X, men den där var nyheter för mig! Normalt brukar man ju rekommendera en viss mängd framkallare som minimum (5 ml för Rodinal, 6 ml för HC-110...) men att det krävdes så mycket för Tri-X var nytt. Spännande!

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 30 oktober 2014, 23:29

Det är inte bara för Tri X utan för D76.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av vicnor » 20 november 2014, 17:00

Agiterade initialt genom att ruska på Paterson-tanken, enl beskrivningen ovan. Dock pressade jag Tri-X:n till 1600, så det var inte så svårt att få stuns in det. Tycker inte det var så jättestor skillnad jämfört med förra gången jag pressade till 1600. Kan tyvärr inte visa ngra bilder än pga sekretess. Kanske spelar den initiala agiteringen större roll när man framkallar vid nominell ISO?

Nu om hösten verkar det som om vattnet i ledningen är kyliga 14 grader. Efter att jag låtit det stå så var D76 (1:1) 18C. Framkallade i 14 min och räknade kallt med att det skulle stiga iaf en två grader och det blev mkt riktigt 19C precis när jag blev färdig. (Ok, rent matematiskt borde jag väl ha framkallat kanske 15-30 sekunder till, men den marginella graden av underframkallning kan jag leva med)

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av monotux » 20 november 2014, 17:11

vicnor skrev:Agiterade initialt genom att ruska på Paterson-tanken, enl beskrivningen ovan. Dock pressade jag Tri-X:n till 1600, så det var inte så svårt att få stuns in det. Tycker inte det var så jättestor skillnad jämfört med förra gången jag pressade till 1600. Kan tyvärr inte visa ngra bilder än pga sekretess. Kanske spelar den initiala agiteringen större roll när man framkallar vid nominell ISO?

Nu om hösten verkar det som om vattnet i ledningen är kyliga 14 grader. Efter att jag låtit det stå så var D76 (1:1) 18C. Framkallade i 14 min och räknade kallt med att det skulle stiga iaf en två grader och det blev mkt riktigt 19C precis när jag blev färdig. (Ok, rent matematiskt borde jag väl ha framkallat kanske 15-30 sekunder till, men den marginella graden av underframkallning kan jag leva med)
Hur mäter du när du plåtar? Låter du kameran göra det (vilket är rätt naturligt) kastar vi in en signifikant störvariabel i beräkningen.

Nu kan jag inte min matematik riktigt, det går garanterat att räkna mer exakt baserat på temperaturgrafen, men det låter som att du underkompenserade för temperaturen lite. Givet 14 minuter och konstant temperatur på 20C vid framkallning så ska du framkalla (ska och ska...) i 17 minuter vid 18 C, eller 15:30 vid 19C. Det skulle kunna förklara att du inte såg så mycket skillnad jämfört med förra rullen, trots utökad agitering.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av vicnor » 20 november 2014, 19:59

monotux skrev:Hur mäter du när du plåtar? Låter du kameran göra det (vilket är rätt naturligt) kastar vi in en signifikant störvariabel i beräkningen.

Nu kan jag inte min matematik riktigt, det går garanterat att räkna mer exakt baserat på temperaturgrafen, men det låter som att du underkompenserade för temperaturen lite. Givet 14 minuter och konstant temperatur på 20C vid framkallning så ska du framkalla (ska och ska...) i 17 minuter vid 18 C, eller 15:30 vid 19C. Det skulle kunna förklara att du inte såg så mycket skillnad jämfört med förra rullen, trots utökad agitering.
Mäter ljuset i kameran, dock använde jag mig av teaterbelysningen så ljusförhållandena var hyffsat konstanta.

Ang tiderna så har jag för mig att 18C var 14m45s och 20C var 13m15s för D76 (1:1) och Tri-X (400TX) EI 1600. Jag kan ha läst i fel tabell i databladet. Scanningen ser okej ut, no big deal. Kanske gör jag kemiprintar nästa vecka. Då får vi se om det märks ngt.

Vad jag menade med att jag skarvade med matematiken var att genomsnittstemperaturen för lösningen under hela framkallningstiden var inte 19C (som var sluttemperaturen) utan kanske troligen mer åt 18,5C. Mellan tummen och pekfingret kan 18,5C vara ngt i stil med 14m20s.

Bör dock tilläggas att jag inte haft problem med EI 1600-framkallningar innan (då: ett tillhöftat 13m45s vid typ 20C, dvs 9m45s*1,4142 för två stopp), utan det har mer varit de vanliga ISO 400-framkallningarna som har saknat lite stuns. Jag återkommer när jag har mer att berätta.

Posta ett svar