Framkallare och spädning

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Framkallare och spädning

Inlägg av NiklasG » 1 oktober 2014, 16:36

Efter jag framkallade en rulle 35mm Tri X igår kväll så upptäckte jag en sak som förbryllade mig. Det är angående spädning, tror jag, då jag inte fick det resultat jag hade väntat mig... ljusmätninng, exponering och tid i framkallare, även blandning och temp, vet jag är rätt för det resultat jag vill ha men ändå blev det överframkallat, inte mycket men ändå...

Jag har fått in ett flöde där jag exponerar Tri X som jag vill ha det och sedan blandar Hc110 1:50 och framkallar i 8 min. Det gäller för bilder tagna med högkontrast, i starkt solsken.

Vad gjorde jag för något nytt som jag inte gjort tidigare? Min framkallningsdosa tar 300ml blandad framkallare för en rulle 35mm film och nu råkade jag blanda till 500ml, som för en rulle 120 film. Frågan är om det kan gjort skillnaden? Det blir mer koncentrerad framkallare per ytenhet film, men å andra sidan är spädningen densamma????

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallare och spädning

Inlägg av jojonas » 1 oktober 2014, 19:42

ja.. om du fortfarande körde 1:50 så ska det ju bli samma. hm... du kan inte råkat agitera mer än vanligt eller ha en värmare temp än annars?

kontrollfråga: hur mycket framkallare hade du i din 500ml mix och hur mycket brukar du ha i din 300ml mix?
jag vet jag har räknat fel nån gång med rodinalen och fått oväntat resultat :P

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Framkallare och spädning

Inlägg av NiklasG » 1 oktober 2014, 20:03

jojonas skrev: kontrollfråga: hur mycket framkallare hade du i din 500ml mix och hur mycket brukar du ha i din 300ml mix?
jag vet jag har räknat fel nån gång med rodinalen och fått oväntat resultat :P
Bra med kontrollfråga! Räknat fel har nog hänt ett par gånger, värst var det med en rulle från en semester där jag laddade burken med två rullar och hällde i vätska för en... :)

För 300ml framkallare använder jag 6ml och nu när jag blandade 500ml använde jag 10ml, fast lite osäker blev jag nu.... tog jag 12??? Hmmm.... Nej jag är nästan hundra på att det blev 10ml.

Angående agitering så kör jag alltid samma. Var 30s om tiden är kortare än 10 min och var 60s om det är över, om det inte är rodinal jag framkallar i för då blir det enligt Agfas rekommendationer.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallare och spädning

Inlägg av jojonas » 1 oktober 2014, 22:05

om allt det stämmer så var du säkert skitnervös med den nya spädningen,
fick handsvett och tempen ökade i vätskan när du höll i tanken för att utan
din vetskap öka upp temperaturen så till den milda grad att....
...
.....
..........filmen blev överframkallad [slut dramatisering ;) ]

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Framkallare och spädning

Inlägg av NiklasG » 2 oktober 2014, 07:01

jojonas skrev:om allt det stämmer så var du säkert skitnervös med den nya spädningen,
fick handsvett och tempen ökade i vätskan när du höll i tanken för att utan
din vetskap öka upp temperaturen så till den milda grad att....
...
.....
..........filmen blev överframkallad [slut dramatisering ;) ]
:D

Skillnaden var inte så stor att det gör någon större skillnad, eller iaf inte när jag tar negativen till mörkrummet, då min nuvarande skanner inte klarar av högdagrar så bra (den klarar inte skuggor så bra heller :), och helt enkelt printar igenom den högre densiteten.

Posta ett svar