Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av johan_lindgren » 16 januari 2015, 10:15

monotux skrev:Jag använder helst en spotmätare när jag ljusmäter, annars en digitalkamera även om det är mindre smidigt. Jag har tidigare ägt en Pentax Spotmeter V, men den tycks ha gått ur tiden så jag inhandlade en Minolta Spotmeter F när jag var i Japan.

Såhär ser den ut (lånad bild!):

Bild

Fördelen med en spotmätare är att jag kan få en uppfattning om kontrastomfång, förstår hur olika ytor kommer te sig på bild, deras ljusförhållande till varandra osv. Jag gillar att arbeta med spotmätaren, det handlar om kontroll. I praktiken mäter jag mest var jag vill ha min skuggpunkt, dvs, den punkt där jag får de första nyanserna i skuggorna (över maxsvärta).

Fördelen med denna modell är att den går på AA-batteri, har en synkport (kan användas med blixt), den är digital och så är den smidig att arbeta med. Den är dessutom mindre än min förra Pentax-mätare och går lätt ner i jackfickan.
Jag har nu också en precis likadan som utökning till min l-408, Minoltan följde med när jag bytte till mig min 4x5 kamera nyligen!
Den är inte alls dum att använda, men det är lite jobbigt att behöva ha med sig båda två, eftersom de passar i olika situationer.
Den har även lite problem i riktigt mörka partier. Jag gillar att använda funktionen för att mäta ut Highlights och Shadows för att få fram ett medelvärde, sekonicen har den funktionaliteten också men är inte lika användbar.
Bilagor
IMG_20150111_174354.jpg
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av monotux » 16 januari 2015, 14:44

johan_lindgren skrev:Jag har nu också en precis likadan som utökning till min l-408, Minoltan följde med när jag bytte till mig min 4x5 kamera nyligen!
Den är inte alls dum att använda, men det är lite jobbigt att behöva ha med sig båda två, eftersom de passar i olika situationer.
Den har även lite problem i riktigt mörka partier. Jag gillar att använda funktionen för att mäta ut Highlights och Shadows för att få fram ett medelvärde, sekonicen har den funktionaliteten också men är inte lika användbar.
Kul! Och fin 4x5, har läst lite om den förut!

Jag har läst mig till att mätaren klarar EV1 till EV22.5, vilket jag tycker är rätt bra (ISO100, f1, 0,5s, rätt mörkt). Dock får man lätt blinkande E om ens uppmätta ljus för sin givna tid under- eller överstiger f0.7 respektive f90. Då kan man öka tiden till E slutar blinka. Är det mörkt som graven är det dock inte mycket till hjälp, då behöver man något bättre, typ en Lunasix :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av johan_lindgren » 9 mars 2015, 10:32

monotux skrev:
johan_lindgren skrev:Jag har nu också en precis likadan som utökning till min l-408, Minoltan följde med när jag bytte till mig min 4x5 kamera nyligen!
Den är inte alls dum att använda, men det är lite jobbigt att behöva ha med sig båda två, eftersom de passar i olika situationer.
Den har även lite problem i riktigt mörka partier. Jag gillar att använda funktionen för att mäta ut Highlights och Shadows för att få fram ett medelvärde, sekonicen har den funktionaliteten också men är inte lika användbar.
Kul! Och fin 4x5, har läst lite om den förut!

Jag har läst mig till att mätaren klarar EV1 till EV22.5, vilket jag tycker är rätt bra (ISO100, f1, 0,5s, rätt mörkt). Dock får man lätt blinkande E om ens uppmätta ljus för sin givna tid under- eller överstiger f0.7 respektive f90. Då kan man öka tiden till E slutar blinka. Är det mörkt som graven är det dock inte mycket till hjälp, då behöver man något bättre, typ en Lunasix :)
Oj detta skulle jag ju svarat på men glömde bort :-)

Det var bara en Polaroid 600SE på bilden (tillsammans med ljusmätarna). 4x5'an jag refererade till är en Toyo 45AII.

Har faktiskt sålt båda ljusmätarna (och polaroiden) nu och det gick lite väl fort... blev av med begge mätarna bara jag nämnde att jag skulle sälja dem (under kameraloppisen förra helgen). Så nu är jag tillbaka på min gamla fina Metrastar igen, men har siktet inställt på en annan (visar den på bild sen så slipper jag få onödig konkurrens på ebay ;)) men är man väldigt nyfiken så kan jag säga att den mäter ner till -9.9ev, har backlight samt ställbar bländare ner till f/128 och har två iso-knappar...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av johan_lindgren » 4 april 2015, 14:05

Kan för sakens skulle meddela att jag har ny exponeringsmätare igen nu :-)

Köpte mig en Sekonic l-358. Den är kompetent, men saknar helt en sökare för reflekterande ljus... Man kan köpa en och montera, men dom verkar dyra. Jag konstaterade efter att jag känt på en l-758 att dessa mätare med inbyggd sökare är STORA! Den här var betydligt mer behändig, har bakgrundsbelysning, två iso-knappa, en i princip omedelbar uppstart och ett förhoppningsvis bättre system att mäta ut ett genomsnittligt värde än föregångaren l-408 som jag hade ett tag - och inte minst så har den ett rullhjul för att justera värden istället för knappar vilket jag konstaterat är väldigt trevligt! :-)

Bild

Graalen är nog fortfarande en Gossen starlite, men dom är lite dyra... Vi får väl se om den här gör sig ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av jojonas » 4 april 2015, 22:22

fina prylar du håller dig med :)

har starlite också ett sånt där scrollhjul?
Bild

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av johan_lindgren » 5 april 2015, 19:41

jojonas skrev:fina prylar du håller dig med :)

har starlite också ett sånt där scrollhjul?
Bild
Ja den har ju det :-) Titta där till höger om "60" på den på din bild så finns det ett hjul där. Jag hittade faktiskt en sökare på ebay som jag kan ha lite flax med en sökare som jag budat på som finns på ebay, den står som 'for parts or not working' men har bara en repa på linsen tydligen och han kan inte testa den, dessutom står description på tyska vilket kan också vara till min fördel :-) Sökaren brukar gå ganska dyrt, men jag kan kanske ha lite flyt med den :)
358'an har ett annat "öga" också som man kan byta till för att mäta infallande ljus, men utan sökare då.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av johan_lindgren » 3 november 2015, 11:59

Fick mig en tankeställare häromdan när jag konstaterat att min gamla Metrastar (se första inlägget) fortfarande fungerar och mäter kanonbra att jag inte viste om jag verkligen hade fått tag på gamla orginal px625 till den för några årsedan eller om det faktiskt ändå var den nyare modellen som heter "A" på slutet och är på 1,5v (har jag för mig) istället för 1,35v. Men det var ju ett PX625A som satt i och ändå mäter den rätt vilket ju är fasligt trevligt :D

Jag använder fortfarande den mätaren endel som backup eller för att mäta reflekterande ljus och kontrollerar den ibland utifall cellen börjar bli trött..
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av jojonas » 3 november 2015, 12:11

johan_lindgren skrev:Fick mig en tankeställare häromdan när jag konstaterat att min gamla Metrastar (se första inlägget) fortfarande fungerar och mäter kanonbra att jag inte viste om jag verkligen hade fått tag på gamla orginal px625 till den för några årsedan eller om det faktiskt ändå var den nyare modellen som heter "A" på slutet och är på 1,5v (har jag för mig) istället för 1,35v. Men det var ju ett PX625A som satt i och ändå mäter den rätt vilket ju är fasligt trevligt :D

Jag använder fortfarande den mätaren endel som backup eller för att mäta reflekterande ljus och kontrollerar den ibland utifall cellen börjar bli trött..
trevligt! hur stor är den egentligen jämfört med de andra du har? av bilderna jag sett innan så verkar den ändå kompakt, eller är det bara den knubbiga designen som gör det? ;)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av johan_lindgren » 3 november 2015, 13:28

Den är inte så stor, betydligt mindre än min 358. Det är väl (tror jag) dom två jag har i dagsläget.. 408'an hade väl bäst formfaktor hittills, den var som en 308'a men med ett litet sikte på toppen och lite extra finesser. Minoltan var ju stor och ganska osmidig att bära runt på.

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av Bjorkman » 3 november 2015, 20:58

Den lösa ljusmätaren jag kört mest med är min Sekonic L-778.
En stor klumpig mätare men som fungerar riktigt bra, påminner i utseende med Mintola Spotmeter F som nämndes tidigare.

De går att välja mellan 1 eller 3 grader och den är hyfsat ljuskänslig (EV1 till EV20).

Så gör inte storleken något så är den väldigt lätt arbetad och går att fynda.
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

Posta ett svar