Vad använder ni för digitalisering av film/printar?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vad använder ni för digitalisering av film/printar?

Inlägg av jojonas » 7 september 2014, 10:02

krevad skrev:I Pakon-tråden nämnde jag att jag tycker att det är svårt att få till färgskanning. Men så insåg jag att det kanske bara är jag som har det problem att skanna färgfilm.

Jag använder programvaran Vuescan Pro på en Mac med mina skannrar, men är som sagt inte nöjd med resultatet som kommer ur det programmet. Det krävs att jag justerar färgerna rätt rejält i Pixelmator (fattigmans-Photoshop) för att få ut godtagbart resultat. Hur är er arbetsgång med skanning av färgfilm från såväl flatbädds- som filmskanner?
jag kör med epson v600 som sagt och jag brukar använda programvaran som följer med för att skanna. tycker det är lättast att korrigera levels där i bara. för svartvitt dra jag i skugg, mellan och ljusreglage medans i färg rör jag oftast bara mellanregistret.
om jag känner att jag behöver korrigera mer så går jag in och justerar levels för rött, grönt och blått separat. med det har jag kunnat få vänddia att se ut som normala bilder i de fall skannern drar in dom med kalasiga kolörer.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Vad använder ni för digitalisering av film/printar?

Inlägg av haga » 9 september 2014, 17:48

Jag gav upp med färgfilm tills jag såg denna video på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=_pfQ61WTbug

Får nu resultat jag är riktigt nöjd med. Mer min skanners (Plustek OpticFilm 8100) tekniska begränsningar som gör att jag inte får ut de sista 20% av negativen. Färgbalans osv. är inte längre något problem.

Bild

Kodak Portra 400 skannad enligt anvisningarna på Youtube.
Min bländaröppning är större än din.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vad använder ni för digitalisering av film/printar?

Inlägg av jojonas » 11 september 2014, 09:47

tack för tipset, haga! jag ska kika på videon senare :) (när jag inte sitter på 14kb/s lina :P )

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Vad använder ni för digitalisering av film/printar?

Inlägg av NiklasG » 11 september 2014, 11:35

haga skrev:Jag gav upp med färgfilm tills jag såg denna video på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=_pfQ61WTbug

Får nu resultat jag är riktigt nöjd med. Mer min skanners (Plustek OpticFilm 8100) tekniska begränsningar som gör att jag inte får ut de sista 20% av negativen. Färgbalans osv. är inte längre något problem.
Riktigt bra tutorial. Jag har också mer eller mindre gett upp färgfilm då jag aldrig fick till det så bra som jag vet att det går. Nu måste jag försöka enligt filmen... :-)

Btw ditt resultat ser väldigt bra ut!

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Vad använder ni för digitalisering av film/printar?

Inlägg av haga » 11 september 2014, 19:36

Tack Niklas! Jag läste tidigare i tråden att du har en Canon 8800F. Det har jag också. Testar i detta nu, för första gången, arbetsflödet som presenterades i youtube-tutorialen med 8800F.

VueScan -> (Lightroom) -> Photoshop -> Color Perfect -> Lightroom
_ _ _ _ _ _ _

Det finns en ganska bra instruktionsvideo på programvarutillverkarens hemsida hur man kan använda Color Perfect ytterligare:
http://www.colorneg.com/colorperfect.html?lang=en
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Vad använder ni för digitalisering av film/printar?

Inlägg av NiklasG » 11 september 2014, 19:40

haga skrev:Testar i detta nu, för första gången, arbetsflödet som presenterades i youtube-tutorialen med 8800F.
Ser fram mot resultatet.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Vad använder ni för digitalisering av film/printar?

Inlägg av haga » 11 september 2014, 19:43

Klar! Ingen speciell bild. Bara ett test med ett mellanformatsnegativ (6x6) för att se hur 8800F klarar färgåtergivning. Ej dammretuscherad. Ser nu att bilden har lite gulstick, men inget som enkelt kan tas hand om. Tycker att det överlag ser ganska naturligt ut.

Bild

Great Wall DF-2
Kodak Portra 400
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
krevad
Inlägg: 24
Blev medlem: 3 april 2014, 09:35
Ort: Uppsala

Re: Vad använder ni för digitalisering av film/printar?

Inlägg av krevad » 12 september 2014, 06:17

Om det är en relativt smärtfri process att ta dig till sådana resultat så verkar det mycket lovande. Tack för tipset Haga.

Användarvisningsbild
krevad
Inlägg: 24
Blev medlem: 3 april 2014, 09:35
Ort: Uppsala

Re: Vad använder ni för digitalisering av film/printar?

Inlägg av krevad » 13 september 2014, 17:45

Okej, nu har jag provat demoversionen av ColorPerfect med Photoshop Essentials (som följde med skannern). Efter några sekunder i ColorPerfect, varav den mesta tiden går åt till att leta reda på filmtypen i menyerna, har jag en helt okej bild att utgå ifrån. Imponerande.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad använder ni för digitalisering av film/printar?

Inlägg av vicnor » 16 oktober 2014, 11:38

Plustek 8100 med Silverfast SE 8. Ska man scanna mer än 20-25 rullar film, så betalar det sig själv (jmf med att lämna in för scanning separat)

En klasskompis från HFF som plåtar betydligt mkt mer film än jag, menar att multiexponeringsfunktionen är hyffsat överflödig i >95% av fallen. För har man har ett vettigt exponerat negativ så man kan man rätta till knasigheter med histogrammet, eller scanna direkt till "raw". Med tanke på att det tar minst dubbelt så lång tid (sen ska Silverfast processa ihop de här två bilderna till en!) så är det väl inte helt värt det. Men det är tryggt att ha det, för ibland klantar man ju till saker omedvetet.

Posta ett svar