När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 19 maj 2014, 15:15

johan_lindgren skrev:
jojonas skrev:jo, känns som att boven i dramat ligger i anslutning till bakluckans fäste. det kan nog reflekteras in och det verkar mer troligt att det kommer den vägen än upp eller nedifrån iom att perforeringen i stort klarat sig.
har du satt nåt där aki sätter som i bild 16? här http://aki-asahi.net/store/html/LC-A_seals/01_e.html
Precis, jo jag har satt isolering där, men jag har inte skurit ut för gångjärnet, vilket jag skulle tro är problemet nu, efterssom hela issoleringen trycks ihop då, men hur kan det då komma in ljus? Aja jag ska ta en närmare titt när jag kommer hem.
tog och fotade upp rullen i min lc-a och tog några kort på ställen där jag kunde tänka mig att ljusläckan kunde komma från.
som du ser så har jag inte bemödat mig med att fixa tätningarna på min.
https://www.dropbox.com/sh/d06ajgapr8hx ... Qbh6PJQoka

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av johan_lindgren » 19 maj 2014, 23:15

Har analyserat mina tätningar, kännt, lyst med lampor i springor men kan inte förstå hur den mängden ljus kan komma igenom där (vid gångjärnet) men det måste vara där med tanke på hur man ser riktningen av ljuset på neggen.

Jag har nu stärkt på issoleringen extra och även gjort en egen mod för att se om det blir bättre. Ny rulle laddad!
Har också tagit endel bilder på insidan om jag behöver kika.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av johan_lindgren » 25 maj 2014, 20:03

Ahum... när man laddar en rulle (120) bakvänt, är den fucked då, eller är det bara att snurra tillbaka den och återanvända? Jag lyckades nämligen också just med detta konststycke tydligen fattar inte vad som slinter i hjärnan när detta händer men något är det ju. Rullen är en Rollei ir400 - mina fina premiärrulle som jag hade sett fram emot att framkalla nu. Antar att det är ett än större problem att den är IR-känslig vilket kan (bör?) innebära att den faktiskt är "lite" exponerad ändå??
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 25 maj 2014, 20:29

johan_lindgren skrev:Ahum... när man laddar en rulle (120) bakvänt, är den fucked då, eller är det bara att snurra tillbaka den och återanvända? Jag lyckades nämligen också just med detta konststycke tydligen fattar inte vad som slinter i hjärnan när detta händer men något är det ju. Rullen är en Rollei ir400 - mina fina premiärrulle som jag hade sett fram emot att framkalla nu. Antar att det är ett än större problem att den är IR-känslig vilket kan (bör?) innebära att den faktiskt är "lite" exponerad ändå??
beror helt på vad du använde den i för kamera skulle jag säga. om det var en kamera med rödfönster så är det värre.
om du drog fram tills du började se själva filmen så är nog första rutan rökt men andra kanske okej. IR-film på plastbas skulle jag nog tänka mig att tredje eller fjärde rutan är den som börjar vara utan ljusläckage.


nedan en bild på min senaste incident. mellanformatsrullen var fotad samtidigt som 220-rullen från innan. så inga bilder från den dagen...
Bilagor
DSC00702.JPG
DSC00702.JPG (68.05 KiB) Visad 10302 gånger

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av johan_lindgren » 25 maj 2014, 21:36

Aha nej filmen har jag inte blottat förstås. Kameran var min bronica, alltså inget rödfönster.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 26 maj 2014, 09:26

johan_lindgren skrev:Aha nej filmen har jag inte blottat förstås. Kameran var min bronica, alltså inget rödfönster.
ah, då borde det vara lugnt :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av johan_lindgren » 26 maj 2014, 10:24

jojonas skrev:
johan_lindgren skrev:Aha nej filmen har jag inte blottat förstås. Kameran var min bronica, alltså inget rödfönster.
ah, då borde det vara lugnt :)
Synd bara, jag som hade med Bronican med enda avsikt att skjuta fart-bilder (inför ett lokalt analogfoto-tema) på en rallysprint, hade ju sätt ballt ut med IR fick jag för mig :cry:
Aja får snurra tillbaka rullen o skjuta om den då.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Siompa » 11 juli 2014, 13:34

Gjorde mitt första försök och första misstag på att framkalla själv. Gick åt h-vete..

Gammal framkallade antar jag var problemet, sen i med fix. Helt transparent film, inga edge markings eller dylikt heller. En riktig flopp! Kommer nog dröja tills jag försöker mig på igen tyvärr.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av RikardL » 11 juli 2014, 13:56

Siompa skrev:Gjorde mitt första försök och första misstag på att framkalla själv. Gick åt h-vete..

Gammal framkallade antar jag var problemet, sen i med fix. Helt transparent film, inga edge markings eller dylikt heller. En riktig flopp! Kommer nog dröja tills jag försöker mig på igen tyvärr.
Ahh tråkigt. Ja det låter som du hade en gammal utgången framkallare. Ifall du ändå vill testa igen, så är Rodinal inte så fasligt dyrt och livslängden är riktigt lång.

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av Siompa » 11 juli 2014, 14:11

RikardL skrev:
Siompa skrev:Gjorde mitt första försök och första misstag på att framkalla själv. Gick åt h-vete..

Gammal framkallade antar jag var problemet, sen i med fix. Helt transparent film, inga edge markings eller dylikt heller. En riktig flopp! Kommer nog dröja tills jag försöker mig på igen tyvärr.
Ahh tråkigt. Ja det låter som du hade en gammal utgången framkallare. Ifall du ändå vill testa igen, så är Rodinal inte så fasligt dyrt och livslängden är riktigt lång.
aa kollat runt lite och det kanske blir en sån, måste bara vänta tills en kompis som har tanken och det kommer hem från långfilmsinspelning på sensommaren typ.

Posta ett svar