När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 16 maj 2014, 11:21

Det har hänt några gånger så det blir nog flera inlägg här för mig haha :D

Men jag tänkte vi kunde samla våra olyckor här -för sympati, förståelse och kanske några goa skratt ;)

Min senaste då:
Bild
Det ser verkligen ut som jag har laddat den här 220 filmen baklänges nu när jag tog ut den!
tur iaf det var 220 och inte 120. borde bli nåt men jag hade inte planerat för redscale på den här rullen :P
Senast redigerad av 1 jojonas, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: När det skiter sig

Inlägg av johan_lindgren » 16 maj 2014, 14:31

Oj.. det såg ju inte så bra ut det där..

Många gånger jag inte fått fram mina bilder tycker jag. Första gången det gjorde ganska ont var efter ett "24exp" projekt (som jag gjort varje år sedan 2009), (alltså att ta en bild per dag i december som nån på fotosidan komm upp med för några årsedan) men tror det var 2011 så sköt jag en färgrulle, skrev ner all exif-data, samt någon liten detalj om vad bilden föreställer (som jag alltid gör) och när rullen var klar skickade jag den till Rolf (enbrabild). Jag fick hem en rulle film helt utan bilder - det visade sig efter lite tänkande att rullen aldrig laddats ordentligt och ingen bild hade egentligen exponerats. I detta fall gör det extra ont att ha all exif-data kvar :|

Och nu i vintras hade jag pushat en rulle trix400 till 1600 som skulle framkallas med r09, det visade sig att jag hade en helt annan tiltro till hur framkallaren fungerade och utgick helt från procentfaktorn, jag skulle göra en standframkallning och räknade ut en mängd för 1ml R09 / 200ml vatten, men jag trodde då att jag kunde dela detta rakt av i förhållande till hur mycket kemi jag vanligtvis använde (1+50) dvs jag gjorde en blandning med 0,25ml R09 / 50ml vatten, detta blev förståss inge bra alls.

Men den senaste (typ) misslyckningen jag gjorde var med caffenol när det visade sig att kaffet var alldeles för gammalt (ca 1år) och effekten avtog då ordentligt.

Det här är bara några jag kom på så här på rak arm, men det är många fler gånger som för de flesta andra ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: När det skiter sig

Inlägg av jkarlsson » 16 maj 2014, 17:05

Har gjort exakt samma sak Jonas! Surt.

Första rullen jag sköt när jag började fota med film så lyckades jag inte få den att fästa på spolen så när jag närmade mig 30 bilder så noterade jag att veven inte rörde sig vid frammatning.

Lyckades även använda för lite vätska vid test med kaffenol med klubben. Var van vid patersondosa och fick tag på en jobo och hällde glatt på 500ml i vanlig ordning för 120 film vilket uppenbarligen inte räckte.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig

Inlägg av jojonas » 16 maj 2014, 22:04

oj oj oj ...härligt att "bikta" sig lite, eller? :)

två framkallnigsincidenter från mig då

användning av yes och för lite urskäljning av en dosa skapade detta:
Bild
märkte att det som kändes mindre och mindre att kemin for runt agitering. till slut kändes det som en kompakt massa! vart hyffsad överraskad när jag lyfte på locket :D rullen vart ändå helt okej. hade kört den i holgan så det gjorde varken till eller från i bildkvalitén ;)

och så en utav några gånger som jag tryckt på ljuset innan jag gjort dosan ljustät... glad att denna bild klarade sig hyffsat iaf.
Bild
make your move by jojonas~, on Flickr

ah, en till... råkade he en rulle svartvit film i dosan för c-41. resultatet? fick en hel rulle där jag kunde uppskatta den klara filmbasen haha

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: När det skiter sig

Inlägg av Jönsson » 17 maj 2014, 16:56

Minns väl när jag lyckades blanda ihop stoppvätskan och pappersframkallaren när jag skulle framkalla en film. Det blev altså först normal framkallning i filmframkallaren sen 2-3 minuter till i pappersframkallare. Det blev väldigt mörka bilder.

Jag och Jonas hade dock en diskussion om att man inte kan göra fel när man håller på med fotografi. Det kan bara bli "inte som man tänkt sig".
Jag tycker att ens små snesteg blir lättare att hantera när man tänker så :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig

Inlägg av jojonas » 17 maj 2014, 19:42

Jönsson skrev:Jag och Jonas hade dock en diskussion om att man inte kan göra fel när man håller på med fotografi. Det kan bara bli "inte som man tänkt sig".
Jag tycker att ens små snesteg blir lättare att hantera när man tänker så :)
hehe, ja den är lite förlösande faktiskt. jag lägger till den i trådens titel vettja.

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: När det skiter sig

Inlägg av Jönsson » 17 maj 2014, 22:45

jojonas skrev: hehe, ja den är lite förlösande faktiskt. jag lägger till den i trådens titel vettja.
:)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av johan_lindgren » 19 maj 2014, 11:12

Lärdom av första rullen med LC-A:

När jag först såg det här trodde jag det var dubbelexponeringar men efter att ha kliat huvudet ett tag kan jag inte annat än tro att läckaget belyser negget när en bild har advancerats, alltså när det är på take-up spolen, det är nämligen en packning där också.....
Man ser liksom en "fyrkant" i varje frame som är extra belyst, och jag inbillar mig att det är den delen som inte skuggas när bilden advancerats och snurras runt take-up spolen. Samtidigt är det där gångjärnet sitter och jag förstår då inte riktigt hur ljuset kommer in...
--> Intressant nog syns (nästan) ingenting på filmbasen utanför varje frame, utan läckaget verkar vara i mitten i höjdled.

Här är en bild på gångjärnet som jag tror är boven i dramat: http://aki-asahi.net/store/html/LC-A_se ... 1_j_19.jpg

Vad tror ni?

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av jojonas » 19 maj 2014, 11:45

jo, känns som att boven i dramat ligger i anslutning till bakluckans fäste. det kan nog reflekteras in och det verkar mer troligt att det kommer den vägen än upp eller nedifrån iom att perforeringen i stort klarat sig.
har du satt nåt där aki sätter som i bild 16? här http://aki-asahi.net/store/html/LC-A_seals/01_e.html

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: När det skiter sig (eller inte blir som man tänkt sig)

Inlägg av johan_lindgren » 19 maj 2014, 12:01

jojonas skrev:jo, känns som att boven i dramat ligger i anslutning till bakluckans fäste. det kan nog reflekteras in och det verkar mer troligt att det kommer den vägen än upp eller nedifrån iom att perforeringen i stort klarat sig.
har du satt nåt där aki sätter som i bild 16? här http://aki-asahi.net/store/html/LC-A_seals/01_e.html
Precis, jo jag har satt issolering där, men jag har inte skurit ut för gångjärnet, vilket jag skulle tro är problemet nu, efterssom hela issoleringen trycks ihop då, men hur kan det då komma in ljus? Aja jag ska ta en närmare titt när jag kommer hem.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar